Jag har för mig att jag inte lyckats hitta värden på den? Har du koll?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har för mig att jag inte lyckats hitta värden på den? Har du koll?
Hmm, magnesiumsulfat. Hur mkt ska man räkna på att de tar upp? Vet du?
Snabb sökning vad Spaderäss skriver 2017:Hmm, magnesiumsulfat. Hur mkt ska man räkna på att de tar upp? Vet du?
Likvärdigt med andra varianter. Ett mått är 1 msk. Jag ger två gånger i veckan för att täcka upp behovet. Inga problem med lös mage.Hmm, magnesiumsulfat. Hur mkt ska man räkna på att de tar upp? Vet du?
Såg också det där nyss när jag googlade. Inte så nice med risk för magproblem..Snabb sökning vad Spaderäss skriver 2017:
"Magnesiumoxid (MgO) har inte bättre upptag än andra magnesiumföreningar.
För att magnesium i MgO ska kunna tas upp i kroppen måste det först lösas upp i magnesiumjoner vilket kräver en sur miljö (lågt pH). Hos människor och andra djurarter är pH ofta inte tillräckligt lågt för att lösa MgO och frigöra magnesiumjoner i någon större utsträckning. MgO har därför ofta låg biotillgänglighet hos dessa individer. Hästar är dock ett undantag. I motsats till andra arter utsöndrar hästar konstant magsyra vilket bidrar till en sur miljö i magsäcken. MgO kan därför lösas upp i hästens magsäck utan större problem. Studier har visat att magnesium i MgO har samma biotillgänglighet som andra oorganiska magnesiumföreningar såsom magnesiumsulfat och magnesiumkarbonat. Citat från NRC 2007:
“According to Harrington and Walsh (1980) inorganic supplemental sources such as magnesium oxide, magnesium sulfate, and magnesium carbonate appear to be essentially equivalent as supplemental dietary sources of magnesium for growing foals and have a higher absorption rate (70 %) than the magnesium found in natural sources.”
För att säkerställa ett högt upptag bör man dock inte ge MgO tillsammans med en stor mängd annat foder. Säkrast är att ge MgO efter att hästen har varit utan foder några timmar.
Den stora fördelen med MgO är att magnesiumhalten är hög, ca. 60% i produkter med hög renhet ner till ca. 55% i produkter med lägre renhet. Ett problem med produkter med lägre renhet är att de kan innehålla höga halter järn som förorening.
Magnesiumklorid är lättlöslig och finns i formen hexahydrat men innehåller endast 12% magnesium.
Magnesiumsulfat bör man undvika eftersom risken för att hästen utvecklar diarée är stor."
Emin Mg puls är som vita kristaller som löser upp sig i vatten.
Bra tänkt, för det från trikem går inte att fodra medAha! Jag ger fosfor från biofarmab. Tror jag kollade upp trikem som även där gav mest fosfor per krona men i det fallet valde jag bort det pga calciuminnehållet.