Magnesium?

S

Swannie

Någon som vet när man ska ge magnesiumtillskott i fodret? Fick rådet av min equiterapeut att prova det när vi la om foderstaten och det funkar bra, men jag fattar inte varför?
 
Har hört att det ska vara bra både till stela och nervösa/heta hästar. Men jag kan inget om den kemiska processen.
 
Det beror på innehållet av magnesium i grovfodret och i övriga foderstaten.

Kvoten mellan kalcium och magnesium ska vara minst 2,7 och behovet är 0,15 mg magnesium per MJ hästen får i sig.

mvh Jessica
 
Brukar man inte ge magnesium som "svettersättning" eller liknande??
 
Jag har hört att magnesium ska verka lite lugnande...du kan ju alltid pröva att ge honom en banan om dan ;)
Det innehåller ju mkt magnesium och de har lugnat ner människor..... :cool:
 
Ja magnesium finns ofta i svettersättning vilket oftast är onödigt, visseligen svettas hästen ut en hel del magnesium men med normalt innehåll i foderstaten uppstår ingen brist.
PL
 
okej... inte ens på högpresterande hästar?? undrar då varför man ger dom magnesium??
 
Under förutsättning att grovfodret ligger normalt i magnesium är vanligt koksalt det bästa svettersättningsmedlet.
Varför? Jämför priset på koksalt med svettersättningsmedel så får du svaret.
PL
 
Magnesium är bra för musklerna. Både när de ska bildas och när de arbetar. Att hästar i träning ska ha extra magnesium är för att svetten innehåller förutom salt även magnesium.

Men har du fått rådet att tillsätta mg så är det nog för att din häst behöver extra för att kunna muskla sig korrekt.
 
Magnesium är inte en särskilt stor del av svetten en häst som svettas 50 liter förlorar ca 6gram Mg vilket lätt balanseras av ett foder med normalt Mg innehåll i fodret. Om hästen svettas väldigt stora mängder ofta är det viktigt att kolla Mg-innehållet så att inte grovfodret ligger lågt. Största elektrolytförlusterna vid svettning utgörs av natrium o kalium att ge dyr svettersättning som innehåller kalium är helt onödigt vanligt salt är billigast o duger gott.
PL
 
Men i hennes fall så kanske det är nödvändigt för att kunna muskla sig korrekt.

Själv så hade jag en häst som det konstaterades magnesiumbrist på genom ett blodprov på djursjukhuset.

Jag hade ett foder som hade tillräkligt med mg men det räkte inte för henne.
 
Vad menar du när du skriver att du hade ett foder som hade tillräckligt med magnesium?

Det är ju hela foderstaten som måste stämma.

mvh Jessica
 
Enligt alla uträkningar så skulle det vara tillräkligt med magnesium i fodret. Hadde då räknat med både hö och det fullfoder som jag använde då.

Och eftersom alla andra blodprover var normala så utgick både veterinär och jag att allt annat i foderstaten var som det skulle, men att hon behövde mer magnesium. Fick utskrivet ren magnesium som jag skulle ge henne.

Och efter en månad så var värdena normala och hästen gick mycket bättre.

Enligt vet på Hbg djursjukhus så var det inte ovanligt att magnesium nivån var för låg hos många hästar. Och att det inte fanns något annat "fel" på hästarna.
 
Hmmm, intressant. Kan vara något att lägga på minnet. :)

Vad hade din häst för symptom? Vad var det som fick dig att söka veterinär?

mvh Jessica
 
Hon gick konstigt med ena bakbenet i högfart. Men var inte halt. Så jag åkte till Hbg för en grundlig utredning. Där gjordes böjprov u.a. longerades u.a. Men eftersom jag envisades så fick hon springa på bandet och där syntes det tydligt. Det togs även alla möjliga blodprov bla magnesium eftersom han hade sett många hästar som hade brist på det som hade börjat gå lite konstigt eller inte musklade sig korrekt.

Oops höll på att glömma vi röngade även höfterna på henne för att se att det inte var något fel på dem.

Fick även rådet att ta henne till en kotknackare eftersom det kunde finnas en låsning som de inte kunde göra något åt men han var inte säker.

Men proverna visade att hon hade brist på magnesium. Så det fick hon utskrivet. Jag tog henne även till en kotknackare för säkerhetsskull.

Efter detta så var hon som en ny häst och jag kunde utan problem träna och tävla distans med henne. :D
 
Jag ger min häst magnesium efter ett tips om att det var bra för heta/hingstig/stoiga/"spooky" hästar.
Han har ätit det sen i December och han är så mycket lugnare att folk tror att jag har gett honom lugnande :D

Enl. mina värden på mitt foder osv. så får han egentligen tillräckligt med Mg men som sagt det funkar ändå.
 
Normalvärden?

Vad är " normalvärden" för magnesium i grovfodret. Inom vilka " siffror" brukar det ligga?
 
Re: Normalvärden?

Det vanligaste jag har sett är mellan 0,5 - 1,5.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 939
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 785
Senast: warg
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
514
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp