Magnesium omvandlat från gram till dl/ml?

Iliaca

Trådstartare
När man läser om hur mycket magnesium en häst behöver så anges det ju i gram. Är det någon som vet vad ett gram mg motsvarar i dl/ml?

Sv: Magnesium omvandlat från gram till dl/ml?

Det beror alldeles på vilket fabrikat det är på produkten. Olika stor andel tillsatsämnen men det brukar så på burken att tex. ett mått = x g vilket ger x g Mg.

Köp en hushållsvåg, inte så dyr och är oumbärlig i stallet. Allt foder räknas ju i gram, hg eller kg. När det kommer till kraftfoder och ev fodertillskott så är just en hushållsvåg outstanding.

Monterose: absolut är det olika på olika fabrikat. Jag tänkte mer på rent mg och att någon kanske gjort en omvandling från gram till dl/ml. Finns ju en hel del klurigt folk här på Buke :)

Boj: jo, kommer att införskaffa våg för det underlättar minst sagt :) Som skrivet ovan var jag mest nyfiken om någon gjort en omvandling.

Möjligt att jag missförstår dig men rent magnesium finns inte att köpa som tillskott till häst.

Tex i Biomag finns magnesium i formen magnesiumfosfat som är 24 % av innehållet i burken.

:) Min tanke var att eftersom man anger rent mg i gram så kan man ju såklart även ange det i dl/ml - även om det nu inte är kutym att göra det. Enda anledningen till denna min nyfikenhet är att jag har lättare att relatera till dl/ml när det gäller mindre mängder av ett ämne. Då får jag en bild av hur mycket eller lite det är.

Inte för att du har någon som helst nytta av det i foderberäkning men 1 ml Mg väger 1.73 gram.

Mg kommer ju aldrig i sin rena form, som redan sagts, och därför är den ovan nämnda vetskapen ingen hjälp. Men nu vet du iaf. :)

(för framtiden så kan du lätt få fram vad olika saker väger i olika volymer genom att ta reda på densiteten av aktuellt ämne)

Tack för svar Kirre! Jag är väl medveten om att man inte kan köpa mg i ren form. Om du är nyfiken på varför jag ställde frågan så hänvisar jag till svaret jag tidigare till Monterose och Boj. Å andra sidan kanske det inte spelar någon som helst roll att svaret bara är av intresse för mig :)

Finns inte rent mg-tillskott till häst? Då känner jag mig rätt lurad, jag har köpt Kraffts magnesium i tron att det är rent från andra ämnen. På burken står det "100% ren magnesiumoxid"..

Ja då är ju inte magnesiumet rent utan det är magnesiumets oxid vilket också står tydligt på burken. Det är dock så att ger du 1 gram av det pulvret kommer inte hästen äta 1 gram magnesium utan 0,6g magensiumjoner och 0,4g syrejoner. Rent magensium är en metall http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnesium.

Tack för att du bringade klarhet! Jag tänkte mig inte magnesium som metall utan snarare att de flesta mg-tillskott till häst innehåller även annat än magnesium :) Såsom fosfor, kalcium etc..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama