Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Det beror alldeles på vilket fabrikat det är på produkten. Olika stor andel tillsatsämnen men det brukar så på burken att tex. ett mått = x g vilket ger x g Mg.
Köp en hushållsvåg, inte så dyr och är oumbärlig i stallet. Allt foder räknas ju i gram, hg eller kg. När det kommer till kraftfoder och ev fodertillskott så är just en hushållsvåg outstanding.
Monterose: absolut är det olika på olika fabrikat. Jag tänkte mer på rent mg och att någon kanske gjort en omvandling från gram till dl/ml. Finns ju en hel del klurigt folk här på Buke
Boj: jo, kommer att införskaffa våg för det underlättar minst sagt Som skrivet ovan var jag mest nyfiken om någon gjort en omvandling.
Min tanke var att eftersom man anger rent mg i gram så kan man ju såklart även ange det i dl/ml - även om det nu inte är kutym att göra det. Enda anledningen till denna min nyfikenhet är att jag har lättare att relatera till dl/ml när det gäller mindre mängder av ett ämne. Då får jag en bild av hur mycket eller lite det är.
Tack för svar Kirre! Jag är väl medveten om att man inte kan köpa mg i ren form. Om du är nyfiken på varför jag ställde frågan så hänvisar jag till svaret jag tidigare till Monterose och Boj. Å andra sidan kanske det inte spelar någon som helst roll att svaret bara är av intresse för mig
Finns inte rent mg-tillskott till häst? Då känner jag mig rätt lurad, jag har köpt Kraffts magnesium i tron att det är rent från andra ämnen. På burken står det "100% ren magnesiumoxid"..
Ja då är ju inte magnesiumet rent utan det är magnesiumets oxid vilket också står tydligt på burken. Det är dock så att ger du 1 gram av det pulvret kommer inte hästen äta 1 gram magnesium utan 0,6g magensiumjoner och 0,4g syrejoner. Rent magensium är en metall http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnesium.
Tack för att du bringade klarhet! Jag tänkte mig inte magnesium som metall utan snarare att de flesta mg-tillskott till häst innehåller även annat än magnesium Såsom fosfor, kalcium etc..
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.