Magnecyl och karens

Sv: Magnecyl och karens

Hittar ingenting på STC sida, men där gäller det ju doping inte slakt.

Däremot skrev P Kallings att salisylsyra kan påvisas i urinen från gräsätare, ffa efter intag av luzernhö (ur FASS för vet)

Ja, frågan är bara hur lång. Vad gäller slakt så är det förmodligen livstidskarens som gäller eftersom preparatet inte är registrerat för användning hos häst och saknar MRL-värde. För tävling borde det vara jämförbart med andra preparat inom NSAID-gruppen, t ex Finadyne och Metacam.

Inte för jag har med saken att göra, men varför ge magnecyl om hästen ska slaktas?

Min pålle fick Magnecyl på prov som blodförtunnande. Stod på klinik och var helt uppsväld på ett ben och det trodde att det kunde bero på ett blodkärl. Efter lång behandling testade man Magnecyl, vet inte hur många det var men det var en ganska regäl dos. Fungerade dock inte då.....

Precis som TantEster säger är det livstids karens på alla läkemedel som inte är registrerat för häst. Det ska skrivas in i passet att hästen är behandlad med ett sådant läkemedel och att den därför inte får användas till livsmedel.

Liknande trådar

Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
31
· Visningar
1 934
Senast: EZMK
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka