Magmuskler/bukmuskler

E

Em_E_liE

Hur tränar man hästens magmuskler/bukmuskler?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Magmuskler/bukmuskler

Eller jaha... HÄSTENS.. Någon är lite trött tror jag.. :angel:

Intressant fråga, vill också veta! :)

När hästen jobbar på bra i en korrekt form och vikt på baken så jobbar den genom mage/bukmuskulatur.

Hehe, så tänkte jag med. Nästan i alla fall. Det var det enda som liksom gick in i mitt huvud att man skulle göra sit-ups för att träna magen. Men riktigt så fungerar det ju inte för hästar! :D

Just det där med snabba galopper funkar inte med min häst just nu. Blir otroligt stressad och börjar med konster á la spanska ridskolan och konster man inte ens vågat drömma om (och då överdriver jag inte ens). :o

Men sedan tränar vi ju på det med framgång, så snart går det nog lite bättre, även om det kommer ta mjycket längre tid än så här...

Aha! Har aldrig tänkt att det är så. Tack för svar! :laugh:

Det finns faktiskt sit-ups för häst!

Första övningen, tryck med fingerspetsarna mitt under magen på hästen så att hästen höjer ryggen. (beröm)
andmage_42175007.jpg

Andra övningen, dra med tummarna på varsin sidan om svansroten ca 5cm från svansen, ha någon som står framför hästen i början (de vill gärna gå fram).
andrumpa_42175095.jpg

Och till sist så kan man leka cirkuselefant. Placera in hästens bakben under hästen t.ex. medan man borstar före/efter ridtur. Kräver lite träning för de vill gärna "rätta till sig" o stå enkelt.
andcirkus_42175261.jpg

Travarbete i djup sand, högt gräs etc inverkar oxå på magmusklerna mer än arbete på plan mark.

Haha, oj då. :laugh:

Bra att man kan träna hästens magmuskler även när den sköts om! :idea:

Trava i djupsand är bra, sådana vägar finns det massor av här-i-kring. :)

Tack för tipsen! :laugh:

Superbra tips! Men det här med trav i djupsand..Det är ju något man ska göra med försiktighet för att inte skada hästen, och frågan är då om dom få gångerna man gör det, egentligen gör någon verkan?

Måste korrigera en grej jag skrev! Såg att man kan misstolka det.

"Trava i djupsand är bra, sådana vägar finns det massor av här-i-kring."

Med den meningen menade jag att det var bra att man kunde göra det för att det finns många vägar med djup sand här i kring.

Inte som det står där, att det är bra att trava i djupsand just för att vi har sådana vägar här i kring.

Förstod ni skillnaden? Hoppas det i alla fall. :)

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: Lejd
·
Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 798
Senast: Stinaelin
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: Oknytt
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
218
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna