S

spidi

Vår häst har fått diagnosen magkatarr. Han har blivit ordinerad Pronotin (magvänligt foder i hinke) och medicinen GastroGard. Den är dyr, 7 sprutor 250 Euro och han ska få 28 st. Vetrinären sa att vi skulle märka en stor föränding inom en snar framtid och nu har en vecka gått och han är bara lite bättre och visar ungefär samma beteendemönster som tidigare bara något mindre. Vi har ställt om hans foder till det som ska var magvänligt. Vad kan man annars göra för att hjälpa processen för tillfrisknade?

Sv: Magkatarr

Det kan ta tid för magsår att läka ut. Det viktiga, utöver behandlingen,är att åtgärda det som man tror är orsaken till att problemen alls uppkommit. Ofta rör det sig om utfodringsfel; för lite grovfoder, kraftfoder utan påföljande grovfodergiva, för få utfodringstillfällen per dag osv. Även stress kan vara orsaken, t ex ranglåg och mobbad eller taskig boxgranne. Nu verkar det ju som om ni har gått igenom det här med foder. Får man fråga vad och hur och när hästen äter?

Och GastroGard är svindyrt - men än värre var det för några år sen när man fick ge typ en halv burk Losec istället...

Ev kan ma kombinera GG med t ex Andapsin för att på två olika håll komma åt problemet.

Vi fick Andapsin till hästen när han gick på långvarig medicinering vid fång för att förebygga att magen skulle köra till sig, och jag tror inte det var så dyrt.

Andapsin är visserligen inte dyrt, men till en häst med konstaterad magkatarr är det långt bättre att använda det mer effektiva GastroGard. Andapsin verkar lokalt i magsäcken genom att bilda en skyddande hinna över slemhinnan, medan GG hämmar syrasekretionen. En kombination är tänkbar.

Jag har inte träffat någon häst med magkatarr men jag vet att jag lider av det själv!
Äta ofta brukar hjälpa mig, många mål om dagen men små det brukar hjälpa, då magen aldrig blir tom då har magsyran någonting att jobba med och går inte på magsäcken...
Banan vet jag är bra :angel: du kan ju kolla om han tycker om det... :D
Lycka till med pollen.

Tänkte på det oxå att ge mer hö. Om man ger tex kraftfoder så blir magen "skvalpigare" än om du ger en stor mängd grovfoder.

Den medicinen har jag oxå haft (svindyr) men jag klagade att den inte riktigt funkade så min vet hittade en medicin som funnits väldigt många år som oxå är flytande ,, men kostar typ 200kr flaskan ist .
Den medicinen funkade mkt bättre .
Kan säjas att det tog väldigt lång tid för min häst att läka i magen dock.
Testa att ställa hästen på hö ist för annat strö i boxen så den kan äta hela tiden ..alt ha den på lösdrift + fri tillgång det funkar super.

Skvalpigare? Vad menar du med det? Problemet med kraftfodret är att det pga av sin struktur ger en fördröjd magsaftsekretion - saltsyran kommer att verka i en tom magsäck och kan orsaka stor skada på den oskyddade slemhinnan. Problemet undviks dock om man ger grovfoder i samband med kraftfodergivan.

Hästens mage består utav fyra stora delar maten kommer först ner i en körtelfri del sedan går den genom Kardia ner till fundus och sist Pylorus.
Körtelfria delen här sker en viss microbiell jäsning med hjälp av mjölksyrebakterier (jäser en del av fodret till mjölksyra). Här sänks fodrets PH till 5,5.
Kardia producerar slem
I fundus tillsätts magsaft bestående av slem, saltsyra, och proteinspjälkningandew enzymer, pepsiner. saltsyran hjälper till att döda oönskade organismer tex bakterier.
Pylorus Mer magsaft tillsätts, maten blandas kraftigare, och PH sjunker till 2,5

Så ska det går till!

Vid en foderstat med mycket kraftfoder.
sjunker aldrig PH mer än till ca 5 trots att det ligger kvar LÄNGRE i magen än grovfoder.
fler bakterier överlever pga PH-värdet.

I gränsen mellan den övre körtelfria delen och Kardia /Fundus finns vecken Margo Plicatus. Detta veck ska hindra att maginnehållet ska skvalpa tillbakaför det skadar då magsäckens väggar som inte är skyddade för detta. Detta fungerar när det finns grovfoder i magen då det hämmar skvalpigheten mot kraftfoder som inte fyller magen lika bra och minskar då inte skvalpigheten. Risken ökar då genom att maginnehållet skvalpar över vecket och skadar slemhinnani den körtelfria delen. Många magsår ligger nämligen över Margo Plicatus.

Lite fina ord men så här har jag fått lära mig och det står i boken hästens näringsbehov under hästens fodersmältning och ämnesomsättning.

Tackar, men latinet kan jag ändå!

Grovfoder är mer skrymmande än kraftfoder och stimulerar till en snabbare gastrinfrisättning, troligen via den mekaniska mekanismen snarare än den kemiska. (Gastrin är det hormon som stimulerar parietalcellernas HCl-frisättning). Kraftfoder ger inte samma direkta svar, utan istället kan gastrinfrisättningen - och därmed HCl-frisättningen - fördröjas i flera timmar. Tillsammans med det faktum att kraftfoder ger upphov till en förlängd gastrinsekretion får detta till följd att magsaftsproduktionen riskerar att bli som störst när det inte finns något foder i ventrikeln som skyddar ffa den kutana slemhinnan (den du kallas körtelfria delen).

Jag förstår vad du avser med skalpighet och kanske är det ett ord Planck och co använder sig av. Jag vill bara poängtera att "skvalpet" är en följd av ofysiologisk utfodring enligt ovan, inte själva grundproblemet. En häst i det fria (eller med fri tillgång till grovfoder) har aldrig en tom ventrikel = ständigt skydd av absorberande ingesta.

Eftersom hästen har en kontinuerlig frisättning av magsaft (till skillnad fr människa m fl som har en nervöst styrd sekretion) är följderna av för långa utfodringsintervall ett större problem, men ovan beskrivna förlopp är också viktigt att tänka på.

En annan viktig sak är att det produceras betydligt mer saliv när hästen tuggar grovfoder än lätt-tuggat kraftfoder. Eftersom saliven buffrar magsäcksinnehållet är även detta av betydelse vid uppkomsten av magsår.

Du ger en fin beskrivning av ventrikelns anatomi, men skillanderna mellan de fyra "delarna" är inte så markant. Slemhinnan förändras, men det är inte olika rum som på en ko, allt sker i samma "påse".

Det är inte bara i den kutana delen av magsäcken som ulcerationer uppstår. I fallet tom magsäck och fördröjd gastrinsekretion är det dock den kutana slemhinnan som ligger i riskzonen.

Håller helt med förstår precis hur du menar nu!
Problemen som jag skriver om skulle inte uppstå om man utfodrade sin häst helt rätt efter hästens regler = fri tillgång på grovfoder, helst gräs utspridd på stora marker. Men nu fungerar inte alltid detta och problem kan uppstå tex katarr eller magsår.

Nej jag vet om att fodret inte går från del till del i ett paket utan att det överlappar varandra lite men tyvärr visste inte jag vem du riktigt var, hur mycket kunskap du hade och ville inte föresvåra om du inte hade kunskapen det hoppas jag att du förstår, Det finns många här med kunskap men även många utan!
Men roligt att prata med någon som har helt koll på läget. :banana:

Nu har jag inte läst de andras svar, men när jag hade en häst med magsår så fick hon absolut inte äta pelleterat foder, inga grusmineraler och fri tillgång på grovfoder, dessutom stå på halm.

Och sen är det ju viktigt att undvika stress, antibiotika osv som skadar magen.

Min häst fick samma diagnos en tid sen. Men här fanns det inte att få tag på gastrogard utan fick ranixal som kostade ca 120 e för två veckor å pronutrin kur till. Mest radikala förändringen var nog att ja skickade honom till hans förra ägare för vila me fri tillgång till hö ofta å en häst kompis att busa me. Får se hur de går,tidigast om 3 månader kan vi börja träna igen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka