Magkänslan för franska bröstan är inget bra

Seabaz

Trådstartare
Fick hem en fransk brösta här om dagen och har nu provat den på hästen liten försiktigt.

Det är ju väldigt svårt när man inte vet själv hur den ska sitta till 100% och det är lika svårt för er här kanske att säga något också.

Jag lät pålle släpa ett däck med den och efter 50 meter börjar han bocka. Något han aldrig gjort under arbete förut. Det känns som bockande i protest mer än glädje så jag stannar honom och går fram och känner och tycker att bröstan sitter väldigt tight just i fram på honom.

Å andra sidan så stod han ju med huvudet upp då och var inte i nåt dragläge mer än att linorna var spända.

Jag har lite bilder på den hur den ser ut när den enbart är påhängd då. Jag tog bort däcket och tömkörde en bit. Sedan på med däcket igen och han började konstra igen... Så jag tror verkligen det är något med bröstan han protesterar mot. Men om det bara är för ovana eller inte vet jag inte heller.

Det jag undrar också är om ni tror den är för liten? Hela selen är i stl ponny och spänd på sista hålen nästan överallt utom bröstan som är stl shetland och på bilderna spänd på yttersta hålen. Kanske ska byta mot en ponnystorlek så jag kan få mer variation?

Tyvärr inga bilder på ponnyn i dragläge då jag var själv med honom och tvungen att hålla i tömmarna medan han konstrade lite också...

DSC_0097_zps92a6f467.jpg

DSC_0102_zps61f7aaea.jpg

DSC_0101_zps4aa7c952.jpg

DSC_0109_zpscf02eefb.jpg

DSC_0110_zps4d22e7a6.jpg

DSC_0111_zps5516767a.jpg

DSC_0105_zpsdbf21a0a.jpg

Sv: Magkänslan för franska bröstan är inget bra

Jag tycker inte alls att det ser tokigt ut :). Ett french collar ska sitta ganska tajt, så det är inget konstigt. (Ungefär som ett par lokor). Längden på "bröstadelen" ser också helt lagom ut. Möjligen skulle du faktiskt kunna höga upp den något hål till, jag skulle nog göra det och se hur det blir. Ponnystorlek tror jag blir för stort till den.

Tack för svar! Fler svar mottages gärna!

En till rookie-fråga dock :D

Till bröstan kom en rem som jag gissar ska sitta i spännet ovanpå bröstan och i andra änden på remmen är en ring, gissningsvis trä den över kroken i däckeln?

Ska man det? :o :rofl:

(remmen ej med på någon av bilderna)

Ja precis, det är den till för. Men man behöver inte ha den på om man inte vill, den är till för att hålla upp bröstan om hästen kör ner huvudet, (samma funktion som en förbindelserem mellan lokorna och däckeln som finns på vissa lokselar).

Svårt att säga bara av att titta på en bild.

Men känn efter så att bogspetsarna går fria nedanför bröstan.

Känn även så att strupen går fri ovanför och under bröstan. Särskilt det senare kan och tycker jag bör hästarna reagera kraftigt emot om det ligger på.

Ibland så är avståndet mellan dessa linjer väldigt smalt, eller tillochmed inte finns. Då är det loksele som gäller. Det behöver inte alls bli byngligt med lokor och den däckeln går att använda om man vill det.

Ptr

Svårt att säga bara av att titta på en bild.

Men känn efter så att bogspetsarna går fria nedanför bröstan.

Känn även så att strupen går fri ovanför och under bröstan. Särskilt det senare kan och tycker jag bör hästarna reagera kraftigt emot om det ligger på.

Ibland så är avståndet mellan dessa linjer väldigt smalt, eller tillochmed inte finns. Då är det loksele som gäller. Det behöver inte alls bli byngligt med lokor och den däckeln går att använda om man vill det.

Ptr

Där har vi det nog.... För jag tyckte att den både klämde på luftstrupen ovanför och bogspetsarna var inte helt under....

Kanske får bli en vanlig brösta ändå? Eller en svängd?
Eller lokor men det vill jag försöka undvika så långt det går då tanken är att tävla hästen i körning...

jag är med sådan däckel och lokor pinge kör fjording med lokor i tävling .Jag tycker omvänt och vill använda brösta in inget annat fungerar

Vi har diskuterat det där med lokor, french collar och bröstor i olika utformande. Vi har en häst som vi började med vanlig lös brösta men har provat det mesta för att se hur det har fungerar men kommit fram till att han trivs bäst i french collar.
Hittade inga bilder på hästen i fråga (sonens häst) men här är en film på ett maratonhinder där han använder French Collar.

http://www.youtube.com/watch?v=M6wHwp_j73w

Vi har frågat veterinär om luftstrupen kommer i kläm men han säger att luftstrupen sitter så djupt inbäddad så det är ingen risk utan det är värre om den klämmer på bogspetsarna. Som ni ser på bilden så är collert väldigt upphissat och på en tävling var det en funktionskontrollant som ville sänka det men när sonen vägrade så kallades dressyrdomaren in som sade att de ska sitta så där högt som den gör.
Vet inte om du blir hjälpt av mitt inlägg men tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter.
Vi har ju även nordsvenskar som går med lokselar i skogsarbete och bröstselar (svängda bröstor) i dressyr/precision och maraton och när vår ena nordsvensk fick problem med sin ena bog så frågade veterinären om den använder loksele eftersom han hade sett bogskador hos nordsvenskar som kördes i trav och galopp med loksele och tyckte att vi hade optimala selar med loksele för tungt arbete i skritt och annars bröstsele :)

Tack för info. Alltid bra att höra så många inputs som möjligt.

Collret har jag skickat tillbaka och kommer få hem en vanlig brösta. Det är möjligt att jag hade kunnat hissa upp collret mer men min magkänsla sa i alla fall nej när hästen protesterade så tydligt.

Tidigare har han haft en bröstsele med fast brösta (modell billig) för att släpa däck med bl a och det har gått utan problem.

Om det var dumheter eller ovana som gjorde att han protesterade eller att det faktiskt var collret som satt dåligt får vi nog aldrig veta. Blir spännande att få hem den vanliga bröstan och prova med :)

Du kanske skulle prova en ergonomisk brösta annars? :)

Jo jag har funderat på det också men jag vill inte blanda läder och syntet så zilcos brösta går bort.

Ideal har en fin svängd i läder men tyvärr fel företag ;)

Det där med om det klämmer på luftstrupen så att hästarna upplever obehag såpass att de protesterar är individuellt.

Kändes det inte rätt så var det nog inte rätt.

Ptr

Varför fel företag? Kan tipsa dig om en försäljare som jag varit väldigt nöjd med.

För att jag inte orkar krångla :) Tack men jag nöjer mig med en vanlig brösta nu och provar med. Skulle inte den fungera så får jag ta en titt på de ergonomiska

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 125
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Jag beställde en klövja till lilleman, som kom idag. Hade verkligen beslutsångest över vilken stl jag skulle ta - M eller L. Det blev...
Svar
2
· Visningar
2 069
Senast: Nikkis
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 054
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama