Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle fodra med Kraft Rehab, fick själv hem en häst som var omusklad och mager förra sommaren och det fodret gjorde susen. Ge henne det ett tag tills hon gått upp och gå sedan ner till något av kraft grov sortimenten beroende på protein halt du vill ha.
Å snälla, fodra INTE upp med lusern med en gång. Vet att det är många som lovordar det här men att *fylla* en mager häst med det kan göra väldig skada i magen. Det är så stark att att hästen varait mager och inte fått i sig näringen som den skall ha innan så blir det lätt skador i tarmen. Har varit med om det själv och vet flera andra så många veterinärer säger att man INTE skall fodra med det.
Hejsan,
har inte läst igenom hela tråden helt riktigt men vet i all fall vad det handlar om och jag behöver seriös hjälp!!! Jag har ett varmblod som inte vill gå upp i vikt! Jag har testat allt medń det går bara inte!! Hjäp mig, det är under all kritik! Han väger ungefär 70kg under vad han ska väga. Han är 175 i mankhöjd och väger bara 500kg.
Man ser revbenen och baken är så spetsig som det bara går, han är också väldigt insjunken vid manken så han har ingen sadel som passar längre.
Han får varje dag, 14kg hösilage, 5kg halm, korn, havre, pellets (hippo harmoni), mineraler, betfor och rapsolja. I halmen får han också melass.
Han är regelbundet avmaskad!
Tacksam för svar!
kl
konstigt att just varmbloden blir magra?
tycker att det är just dom som man oftast ser och hör om, som är magra.
varför
...Många kommer från en miljö som är väldigt stressande och påfrestande för dem( travbanan). Det kan ta lång tid innan kroppen varvar ned igen och så ska juh även "skallen" hinna varva ned den med. Sedan så går tyvärr många vbl bara och skrotar om man så säger,utan ordentlig skötsel...kanske bara slarvas lite men det kan ju räcka.
Jag har ett vbl sto på ca 168 som är mkt fin i kroppen,välmusklad och så. Hon håller sig fin på nästan bara luft, så där får man skippa havre och allt vad det är och fodra med stråfoder istället. Hon får ca 8 dl havre om dagen och resten hösilage med analyserat innehåll så jag vet vad hon stoppar i sig.
Mitt förra vbl var tvärtom(lika stor m lättare typ)...hon kunde gå på hur mkt mat som helst utan att bli det minsta fet. Hon gick på 30-50% mer än vad man rekomenderar i snitt. Då var hon parasitfri,reds normalt och hade fint hull och muskler.
Lusern är grovfoder, "naturlig hästmat". Det har inget tokhögt proteininnehåll men iaf bra värden. Det är väldigt snällt mot magen och kan ges i stora mängder.
Det jag kan tänka mig är om man har en häst som varit mager länge och sen slänger på massa lusern från en dag till en annan- då kan det bli problem med magen. Men om man ökar långsamt (som man gör med alla foder) och kompletterar med hö i lagom mängd, då är det inga problem.
Du har nog missat att det finns melassfri lusern.
// Linda