Magert varmblodsto

Sv: Magert varmblodsto

Du kan lugnt öka på lusernet till minst dubbla (det är grovfoder). Det är ok att fodra med groov samtidigt. Proteinöverskott orsakar INTE fång.
Och öka hömängden!

Senast ändrad:

Jag skulle fodra med Kraft Rehab, fick själv hem en häst som var omusklad och mager förra sommaren och det fodret gjorde susen. Ge henne det ett tag tills hon gått upp och gå sedan ner till något av kraft grov sortimenten beroende på protein halt du vill ha.
Å snälla, fodra INTE upp med lusern med en gång. Vet att det är många som lovordar det här men att *fylla* en mager häst med det kan göra väldig skada i magen. Det är så stark att att hästen varait mager och inte fått i sig näringen som den skall ha innan så blir det lätt skador i tarmen. Har varit med om det själv och vet flera andra så många veterinärer säger att man INTE skall fodra med det. ;)

Lusern är grovfoder, "naturlig hästmat". Det har inget tokhögt proteininnehåll men iaf bra värden. Det är väldigt snällt mot magen och kan ges i stora mängder.

Det jag kan tänka mig är om man har en häst som varit mager länge och sen slänger på massa lusern från en dag till en annan- då kan det bli problem med magen. Men om man ökar långsamt (som man gör med alla foder) och kompletterar med hö i lagom mängd, då är det inga problem.

Hejsan,
har inte läst igenom hela tråden helt riktigt men vet i all fall vad det handlar om och jag behöver seriös hjälp!!! Jag har ett varmblod som inte vill gå upp i vikt! Jag har testat allt medń det går bara inte!! Hjäp mig, det är under all kritik! Han väger ungefär 70kg under vad han ska väga. Han är 175 i mankhöjd och väger bara 500kg.
Man ser revbenen och baken är så spetsig som det bara går, han är också väldigt insjunken vid manken så han har ingen sadel som passar längre.

Han får varje dag, 14kg hösilage, 5kg halm, korn, havre, pellets (hippo harmoni), mineraler, betfor och rapsolja. I halmen får han också melass.

Han är regelbundet avmaskad!

Tacksam för svar!

Vilka värden har du på ditt stråfoder? Både energi och protein är beroende av varandra då man ska räkna ut vilket värde man ska gå efter. Ex. ett hö med smbrp(smältbart råprotein) på 20g smbrp per kg ligger juh avsevärt mkt lägre än ett på 75 g smbrp per kg, sedan ska man väga in energikvoten på detta också. En vuxen häst behöver ligga på ca 5.5-6.5 medans en unhhäst eller ett avelssto behöver ligga avsevärt mkt högre för att täcka sina behov. Utgå från att en normal vuxen stor häst ska ha ca 6 g smbrp per energi. Ex höet ligger på 50 g smbrp och energin på 10 så delar du 50/10= 5 (alltså lite för lågt värde). Glöm inte att räkna per kilo foder, det är lättare än att räkna per kilo ts då man måste räkna om till "kilovikt" om hösilaget är mkt blött.Allt detta får man i analysen från företaget som utför analysen.:D

kl

konstigt att just varmbloden blir magra?
tycker att det är just dom som man oftast ser och hör om, som är magra.

varför :confused:

...Många kommer från en miljö som är väldigt stressande och påfrestande för dem( travbanan). Det kan ta lång tid innan kroppen varvar ned igen och så ska juh även "skallen" hinna varva ned den med.:) Sedan så går tyvärr många vbl bara och skrotar om man så säger,utan ordentlig skötsel...kanske bara slarvas lite men det kan ju räcka.
Jag har ett vbl sto på ca 168 som är mkt fin i kroppen,välmusklad och så.:D Hon håller sig fin på nästan bara luft, så där får man skippa havre och allt vad det är och fodra med stråfoder istället. Hon får ca 8 dl havre om dagen och resten hösilage med analyserat innehåll så jag vet vad hon stoppar i sig.
Mitt förra vbl var tvärtom(lika stor m lättare typ)...hon kunde gå på hur mkt mat som helst utan att bli det minsta fet. Hon gick på 30-50% mer än vad man rekomenderar i snitt. Då var hon parasitfri,reds normalt och hade fint hull och muskler.

...Många kommer från en miljö som är väldigt stressande och påfrestande för dem( travbanan). Det kan ta lång tid innan kroppen varvar ned igen och så ska juh även "skallen" hinna varva ned den med.:) Sedan så går tyvärr många vbl bara och skrotar om man så säger,utan ordentlig skötsel...kanske bara slarvas lite men det kan ju räcka.
Jag har ett vbl sto på ca 168 som är mkt fin i kroppen,välmusklad och så.:D Hon håller sig fin på nästan bara luft, så där får man skippa havre och allt vad det är och fodra med stråfoder istället. Hon får ca 8 dl havre om dagen och resten hösilage med analyserat innehåll så jag vet vad hon stoppar i sig.
Mitt förra vbl var tvärtom(lika stor m lättare typ)...hon kunde gå på hur mkt mat som helst utan att bli det minsta fet. Hon gick på 30-50% mer än vad man rekomenderar i snitt. Då var hon parasitfri,reds normalt och hade fint hull och muskler.

Ja, i sånna situationer kan jag förstå.
Men ofta så köper folk vbl även från folk som inte har de i träni ng...
och det är då som man undrar

Lusern är grovfoder, "naturlig hästmat". Det har inget tokhögt proteininnehåll men iaf bra värden. Det är väldigt snällt mot magen och kan ges i stora mängder.

Det jag kan tänka mig är om man har en häst som varit mager länge och sen slänger på massa lusern från en dag till en annan- då kan det bli problem med magen. Men om man ökar långsamt (som man gör med alla foder) och kompletterar med hö i lagom mängd, då är det inga problem.

Alla hästarna tål inte detta och med tanke på att hästen tydligen ätit detta förut och det inte har funkat så skulle jag absolut ta bort det. Helt naturlig är inte lusern då det innehåller en massa melass som inte alla hästar tål. Man skall absolut tänka sig för innan man fodrar med det.

Du har nog missat att det finns melassfri lusern.
// Linda

Tycker fortfarande INTE man skall fodra med det om nu hästen redan stått på det och inte gått upp eller kunnat hålla sig i hull.
Alla hästarna tål som sagt inte lusern, vet det med all säkerhet då jag själv har en häst som konstaterat inte klarar det.

Men vad skulle det vara i lusernet som de inte tål?? Om man tänker sig melassfri då.

Mitt sto tålde inte lucern eller krafft grov, hon blev superful i pälsen fick kala fläckar och hennes fölis blev kal på halsen. Inga andra orsaker kunde påvisas.
De fick mustang musli istället. Bra värden på höet är ett måste. Jag vill kunna ha mina hästar på hö och lite kraftfoder. Denna fölmärr åt 14 kilo hö, 3 kilo musli, 1 kilo havre, lite betfor och hade fri tillgång på bete på vall dagtid, det tog ett år innan hon hämtat sig efter att ha gett di. Man skämdes över att ha henne ute stackarn.

Bra med fritillgång till hösilage!!
Lusern är oxå ett bra knep för att få upp hästar i hull!
Man får pröva sig fram lite försiktigt, och se vad som fungerar bäst på sin häst, olika för alla!

mitt varmblod såg man revbenen på även efter betet:eek:trodde först att det var mask,men efter att fått fri tillgång till hösilage har han lagt på sig

Tvärr har min häst börjat magra nu efter pälsfällning + att hon tränas och tävlas hårt i Distans (det är ett varmblod på 165 cm) Jag har börjat ge henne lusern igen men finns det risk att hon får för mycket protein nu när det har kommit en hel del gräs också? Finns det någon risk med att få för mycket protein?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 004
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
510
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 609
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar