Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hejsan,
har inte läst igenom hela tråden helt riktigt men vet i all fall vad det handlar om och jag behöver seriös hjälp!!! Jag har ett varmblod som inte vill gå upp i vikt! Jag har testat allt medń det går bara inte!! Hjäp mig, det är under all kritik! Han väger ungefär 70kg under vad han ska väga. Han är 175 i mankhöjd och väger bara 500kg.
Man ser revbenen och baken är så spetsig som det bara går, han är också väldigt insjunken vid manken så han har ingen sadel som passar längre.
Han får varje dag, 14kg hösilage, 5kg halm, korn, havre, pellets (hippo harmoni), mineraler, betfor och rapsolja. I halmen får han också melass.
Han är regelbundet avmaskad!
Tacksam för svar!
Jag skulle gett fri tillgång på hösilage. Några kilo lusern. Nåt kilo Krafft Rehab eller hippo grow alfa och en hel del olja.Hejsan,
har inte läst igenom hela tråden helt riktigt men vet i all fall vad det handlar om och jag behöver seriös hjälp!!! Jag har ett varmblod som inte vill gå upp i vikt! Jag har testat allt medń det går bara inte!! Hjäp mig, det är under all kritik! Han väger ungefär 70kg under vad han ska väga. Han är 175 i mankhöjd och väger bara 500kg.
Man ser revbenen och baken är så spetsig som det bara går, han är också väldigt insjunken vid manken så han har ingen sadel som passar längre.
Han får varje dag, 14kg hösilage, 5kg halm, korn, havre, pellets (hippo harmoni), mineraler, betfor och rapsolja. I halmen får han också melass.
Tacksam för svar!
Min första spontana tanke var; varför ge 5 kg halm när du kan ge 5 kg ensilage istället? Byt!
Vi ger lite halm eftersom vi nyss bytt till ensilage från hö/halm därför kan vi inte byta helt direkt.
Hon är avmaskad med Ivermectin nu utan träckprov, detta gjordes dagen efter att hon kom hem. Pga att alla andra hästar i stallet avmaskades så gjordes det även på henne!
Först - hur torrt/blött är hösilaget? Hur mycket torrsubstans får han i sig av det?Hejsan,
Tacksam för svar!
Idag fick jag hem min foderhäst. Ett 15-årigt varmblodsto.
På alla bilder jag fått är hon mullig och fin men nu när hon kom hem så visade det sig att hon är väldigt mager och omusklad.
Vad har ni för tips på foder till henne? Hon kommer att ha fri tillgång till hö samt att hon kommer att ridas (promenadridning) och ev tömköras lite den första månaden innan hon har hullat på sig.![]()
De är väl svårfödda.
Verkar till och med finnas vissa varmblod som är lika svårfödda som en del fullblod kan vara.
Om man får spekulera vilt...så kan det också bero på ägarna. Tyvärr är det många okunniga som köper en varmblodstravare för att de är så billiga.
De vill säkert sin häst väl men är helt enkelt okunniga på foderområdet. Då går det som det går.