Magert varmblodsto

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Folly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 4 440
Sv: Magert varmblodsto

Börja med att göra en analys av grovfoderet. Blir såååå mkt lättare då!!

Så länge skulle jag ge lussern, eftersom det räknas som grovfoder och inte kraftfoder, samt olja.

Hejsan,
har inte läst igenom hela tråden helt riktigt men vet i all fall vad det handlar om och jag behöver seriös hjälp!!! Jag har ett varmblod som inte vill gå upp i vikt! Jag har testat allt medń det går bara inte!! Hjäp mig, det är under all kritik! Han väger ungefär 70kg under vad han ska väga. Han är 175 i mankhöjd och väger bara 500kg.
Man ser revbenen och baken är så spetsig som det bara går, han är också väldigt insjunken vid manken så han har ingen sadel som passar längre.

Han får varje dag, 14kg hösilage, 5kg halm, korn, havre, pellets (hippo harmoni), mineraler, betfor och rapsolja. I halmen får han också melass.

Han är regelbundet avmaskad!

Tacksam för svar!

Finns det en alays?? Annars GÖR DET!!

Är häste tunn i överlinjen eööer över revbenen??

Hejsan,
har inte läst igenom hela tråden helt riktigt men vet i all fall vad det handlar om och jag behöver seriös hjälp!!! Jag har ett varmblod som inte vill gå upp i vikt! Jag har testat allt medń det går bara inte!! Hjäp mig, det är under all kritik! Han väger ungefär 70kg under vad han ska väga. Han är 175 i mankhöjd och väger bara 500kg.
Man ser revbenen och baken är så spetsig som det bara går, han är också väldigt insjunken vid manken så han har ingen sadel som passar längre.

Han får varje dag, 14kg hösilage, 5kg halm, korn, havre, pellets (hippo harmoni), mineraler, betfor och rapsolja. I halmen får han också melass.

Tacksam för svar!
Jag skulle gett fri tillgång på hösilage. Några kilo lusern. Nåt kilo Krafft Rehab eller hippo grow alfa och en hel del olja.
Varför ger du: halm, havre, betfor och hippo harmoni?? Det är fel sorts foder för din häst som behöver massa energi, gärna så koncentrerat som möjligt för att slippa ge mängder av ett ickepassande kraftfoder.
Är aptiten bra? Att under en period ge en stooor giva lusernhack brukar vara väldigt givande. (lägg in en stor hink/balja i boxen) Men det är dyrt att ha en svårfödd, smal häst... :cool:

Hon är avmaskad med Ivermectin nu utan träckprov, detta gjordes dagen efter att hon kom hem. Pga att alla andra hästar i stallet avmaskades så gjordes det även på henne!

Bara för att hon är avmaskad behöver det inte betyda att hon är maskfri. Hon kan (gud förbjude) ha resistenta maskar, eller blivit avmaskad med fel medel i fel tid. Man ska aldrig avmaska "bara därför att"....

Jag skulle träckprovat, dock kanske vänta ett tag....

Hej!

Du får en liten jämförelse..

jag har en arab på ca 155 cm, kan väl väga max 450 kg (inte varit hos vågen än, så jag vet inte säkert). Hon får för att inte tappa i vikt fri tillgång på hösilage i hagen och just nu.. *räknar*.. ca 10-12 kg hösilage i boxen /dag. Jag gissar att hon äter åtminstone lika mycket till de ca 14 timmarna hon är ute.

Dina 14 kg är alltså ganska mycket lite till ett magert varmblod, öka mer, öka massor! Pålle behöver det tydligen och så länge pålle äter upp är det bara bra att äta!
/ lavinia

Börja med att ge fritt med grovfoder! Kan tänka mig att han behöver runt 20kg!
2-4kg krafft groov 125
Betfor 0.5kg (torrvikt)
och så mineraler på det!

(Funkade på kompisens stooora travare som hon fick in väldigt mager men som nu är trevlig och rund men tappar väldigt lätt)

Hejsan,

Tacksam för svar!
Först - hur torrt/blött är hösilaget? Hur mycket torrsubstans får han i sig av det?
Sen - ta genast bort halmen! Det är 5 kilo foder han tuggar i sig utan att det ger knappt någonting i näringsväg. Fullkomligt onödigt och jättedumt till en häst som behöver gå upp i vikt! Byt ut det mot hösilage eller möjligen lusernhack som är näringstätt.
Och när detta är gjort är det bara att skyffla i hästen så mycket mat den kan tänkas behöva för att gå upp i vikt. Du skriver inget om vilka mängder foder din häst äter, men som en parallell kan jag nämna min nästan lika stora halvblodsvalack som i somras fick 15 kg hö (tidigt skördat), 5 kg lusern och 1 kg Derby (energifoder) plus att han gick i gräshage hela dagarna...

Idag fick jag hem min foderhäst. Ett 15-årigt varmblodsto.
På alla bilder jag fått är hon mullig och fin men nu när hon kom hem så visade det sig att hon är väldigt mager och omusklad.
Vad har ni för tips på foder till henne? Hon kommer att ha fri tillgång till hö samt att hon kommer att ridas (promenadridning) och ev tömköras lite den första månaden innan hon har hullat på sig. :confused:

Jag känner igen det här :cry:
så här såg vårat vbl ut när vi köpte honom:(

kallenrhankomtilloss.jpg

han fick fri tillgång på hö (tyvärr oanalyserat)

3kg lusern, 1kg korn, 5dl kli 5dl betfor och ½dl rapsolja.
kollade upp hans tänder som var ngt vassa

självklart ökade jag allt sussesivt

efter 2½ månad såg han ut så här
kalle13sept06003.jpg

Har en 16-årig valack, varmblodig travare. När han kom hem till mig i somras, var han omusklad och bukig.
Trots att han fick gå på kraftigt bete tyckte jag inte att han blev "rund". Sen tog jag ett träckprov och som jag befarade så var han full med mask. Tyvärr tog det ett tag att få upp honom i hull. Tycker att han först nu börjat lägga på sig.
Har nu fina muskler, men är som ett staket. Ger honom lucern, betfor, musli, olja, hö och halm.

kl

konstigt att just varmbloden blir magra?
tycker att det är just dom som man oftast ser och hör om, som är magra.

varför :confused:

De är väl svårfödda.
Verkar till och med finnas vissa varmblod som är lika svårfödda som en del fullblod kan vara.

Om man får spekulera vilt... :o så kan det också bero på ägarna. Tyvärr är det många okunniga som köper en varmblodstravare för att de är så billiga. :crazy: De vill säkert sin häst väl men är helt enkelt okunniga på foderområdet. Då går det som det går.

Skulle gett fritt med hösilage.
Under en period (3-4 veckor, tills han gått upp i vikt)
5-6 kg lusern (mer om du får i honom mer)
500 gr olja (uppdelat på minst 2 mål)

Ge detta tills han gått upp i vikt. Om han sen blir tjock så kan du ju minska lite. Fortsätt dock med fritt med hösilage.

Skulle inte rida försen hon gått upp i vikt. Gå promenader eller tömkör henne.

Skulle göra likadant här att ge en massa lusern och olja.
Vet ju inte hur smal hon är men minst 3-4 kg lusern och 300-500 gr olja.

Kl
Vi fick igår hem en maxad cponny som vi ska ha på prov ett tag, som är väldigt tunn. (Det visste vi) Den ska få minst 4 l lusern, 1 l groov och 5kg hö, (jag tänker nog ge den mycket mer hö)
Man ser inte revbenen på den utan den är mer omusklad så vi tänkte börja med promenader. Det jag funderar på är var man köper olja billigast (det talas om så stora mängder hästarna ska ha så man kan väl inte köpa 1 l på en mataffär?)
Funderar även på om krafft rehab är bättre än groov?

De är väl svårfödda.
Verkar till och med finnas vissa varmblod som är lika svårfödda som en del fullblod kan vara.

Om man får spekulera vilt... :o så kan det också bero på ägarna. Tyvärr är det många okunniga som köper en varmblodstravare för att de är så billiga. :crazy: De vill säkert sin häst väl men är helt enkelt okunniga på foderområdet. Då går det som det går.

tycker tyvärr oftast det beror på okunskap :crazy:
så fort en annan ägare tar över, så vips! så går hästen upp i vikt när den får mera mat... (för det mesta)

Jag har innan köpt en stor 5 liters dunk på en mataffär, kommer dock inte ihåg var:crazy:. Håller med om att du behöver ge mera hö än 5 kilo.

Olja kan man köpa i stordunk på tex willys. Så länge den är av livsmedelskvalitet kan hästen också äta den.
Groov är bättre proteinmässigt, men vissa hästar har lättare att ta upp näringen från rehaben. Jag har börjat ge rehab till min häst, delvis pga att jag behöver nåt havrefritt.
Ska du ge lusern strå eller pellets? Tänk på att 4 liter strå väger knappt 1 kg.

Han ska ha minst 4 l hackad lusern, enligt förra ägarna. Kan själv inget om lusern då vi tidigare haft lättfödda ponnyer...
Är det risk att det blir för mycket protein om man ger groov 125 och lusern? Risk för fång? Vi har väldigt dåliga värden på höet.

Jag skulle fodra med Kraft Rehab, fick själv hem en häst som var omusklad och mager förra sommaren och det fodret gjorde susen. Ge henne det ett tag tills hon gått upp och gå sedan ner till något av kraft grov sortimenten beroende på protein halt du vill ha.
Å snälla, fodra INTE upp med lusern med en gång. Vet att det är många som lovordar det här men att *fylla* en mager häst med det kan göra väldig skada i magen. Det är så stark att att hästen varait mager och inte fått i sig näringen som den skall ha innan så blir det lätt skador i tarmen. Har varit med om det själv och vet flera andra så många veterinärer säger att man INTE skall fodra med det. ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 561
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
545
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 051
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 117
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka