Mager valp?

lakrits

Trådstartare
Vår blandras kille är nu fyra månader gammal.
Jag tycker han är mager,,,eller rättare sagt,,han är mager.
Han är avmaskad 3 gånger, han får dubbelt så mycket mat än vad fodret beräknar. Vi har bytt foder till ett med mer fett i.
Vi tog bort så han fick mat två gånger om dagen men började igen med tre gånger om dagen då vi tyckte han var mager.

Han har inga problem med avföring, kräkningar osv.
Han är pigg och dricker som han ska.

Han är blandning mellan rottweiler/shabrador.

Kan det helt enkelt vara så att han gör åt maten i att växa och att han leker såpass som han gör?
Just nu kan jag inte visa nåt foto för jag har inget nytaget bra men man ser revbenen om han böjer sig lite åt sidan och de känns när man stryker handen över dom.

De jag frågat säger att det är för att han växer .
Vi själva tror att det är detsamma och att lite shäferkropp kommer fram nu. Midja osv.......
Men ville höra med er här.........
Blir de så gängliga när de är så här gamla?
 
Sv: Mager valp?

Jag har aldrig haft en gänglig valp, inte på det sättet. Med rätt mat och en frisk valp så håller dom hullet, trots att dom leker väldigt mycket och samtidigt växer så att det knakar.

Vet att många har gnällt över hur svårt det är att hålla sina snabbväxande hundar i fint hull. Jag lyckades utan några större problem att hålla en snabbt växande Grand Danois som var väldigt svårfödd, lagom fin hela tiden. Hon ökade 29 kg i vikt på 4 månader (Mellan 2 mån-6 mån ålder alltså) men jag anpassade bara fodret efter henne hela tiden och det gick utmärkt.

Vad ger ni honom för mat och hur mycket?
 
Sv: Mager valp?

Han får idag ett foder som heter Best in Show. Mina föräldrar ger det till sina hundar och även hon som vi köpte honom av.
Han får nu mat 3 gånger om dagen och han får 2,5 dl varje mål.
Enligt fodersäcken ska han han 315 g om dagen vilket skulle mostsvara ca. 3.5 dl om dagen.
 
Sv: Mager valp?

Är du säker på att han är mager. Man ska ju kunna känna revbenen men de ska ju ändå ha lite hull....
Vår valp var mager ett tag efter sjukdom men nu har vi fått upp honom till att vara en "smal" valp istället.
Han får självklart så myket mat han ska ha och mer därtill men jag vill ändå hålla honom ganska tunn eftersom han är av storväxt ras och jag inte vill belasta hans leder.
 
Sv: Mager valp?

Hejsan :)

best in show är det fodret jag ska prova att gå över på till Maja såsmånigom, och har en sådan säck hemma. På min står det att 1dl= 40g, alltså är 315 g= drygt 8 dl.

Maja ska enligt tabellen äta ungefär 12 dl...
 
Sv: Mager valp?

BIS är väl inte direkt det fetaste fodret på marknaden.

Jag har alltid hållt mig till dom lite dyrare fodrena, i just detta fallet så använde jag mig av Royal Canin, hon fick deras högenergifoder. Man får anpassa fodret lite efter individen liksom. Det finns många som fungerar på billiga foder, och vissa som inte kan hålla hull och muskler uppe på dom.

Vad är det för foder från BIS? Tänkte kolla upp vad det är i och hur mycket av allt.. Så får jag det lite lättare att se hur mycket han får i sig varje dag, och kanske kan hjälpa till mer.
 
Sv: Mager valp?

Herregud.......hur dum får man vara:eek: Jag menar mig själv.....:eek:


Du har helt rätt...det är drygt 8dl om dagen...han har fått 6dl.
Som tur är har vi inte klantat oss länge då vi nyligen bytt.

a080.gif


Innan vi bytte hade vi ett foder Carrier...det visade sig att det var låg fetthalt i det, därav byte till BIS.
Känner mig jättedum nu.....fy skäms.
Det var under det fodret som han blev vad jag tycker mager....och det var därför vi bytte.

Vi hade inte en tanke att kolla fetthalt osv...när vi köpte det första fodret till honom...
 
Sv: Mager valp?

Fodret är BIS Lamm o Ris........Läs inlägget innan så får du lite mer förklaring där vad som hänt.
Skönt att han inte fått för lite en längre tid.....men tyvärr så var det nog det andra fodret vi hade innan som var orsaken.

Och det var vårat fel att vi inte kollade upp mera när vi köpte det från början..
 
Sv: Mager valp?

Hoppas att lilla valpen går upp lite i vikt nu då när ni ökar på mängden av det nya fodret.

Jag tittade lite snabbt på kalorier, olika halter osv och jämförde med några andra foder. Hann inte räkna ut något konkret, men jag tycker att du borde ge honom lite över den rekommenderade mängden för att komma upp i åtminstone tillräckligt med kcal om dagen.
 
Sv: Mager valp?

Känner att det är lite pinsamt...stackarn.
Men tur att det kom fram nu.
Vi har alltid haft hund i familjen men längesedan vi hade en valp av större ras...eller valp överhuvudtaget.

Förstår om ni tycker jag är klantig.......tycker själv det.

Ja...han kommer nu få 3dl/3ggr om dagen = 9 dl.....eller ska jag lägga på ännu mera?
 
Sv: Mager valp?

Det låter bra att börja med 9 dl om dagen. Du kommer att märka ganska fort om han går upp i vikt som han ska, för fort eller om det krävs mer mat.. Brukar inte ta så många veckor, om man hittar ett foder som passar hunden förstås. Gör det inte det, så kan man försöka i evigheter ibland..
 
Sv: Mager valp?

Min valp åt dåligt och var ganska mager när vi hämtade henne för ett par veckor sedan. Att få henne att äta allt det hon skulle var lögn i helsike, hon ville inte ha så mycket mat.
Trots att hon verkar väldigt harmonisk och trygg i sin nya miljö så äter hon fortfarande inte hela ransonen valpmat eller välling men vi har fått upp henne i hull genom att ge lite solrosolja på pelletsen. Den skulle serveras väl uppblött men då äter hon den inte alls så istället häller vi lite olja på och har järnkoll på att magen inte blir för trög. Lite extra märgben (råa) har hon också fått och det är ju fett och gott :d
En liten skiva cheddarost sönderklippt och nerblandad i pelletsen funkar också!

Lycka till om det inte redan löst sig automatiskt med den nya mängden mat!
 

Liknande trådar

Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 219
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Våran valp har nu blivit 3 månader gammal. Han har växt otroligt mycket de senaste veckorna och blivit väldigt gänlig, i alla fall i...
Svar
3
· Visningar
2 062
Senast: Flinisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp