mager/undernärd

lillaneptun

Trådstartare
hej alla glad häst kompisar :)

efter att ha läst och även lagt in en bländare på en tråd här, vill jag efter att ha diskuterat med en väninna reda ut 2 begrepp med er, mager & undernärd, vad är skillnaden, var går gränsen? jag har själv kanske lite svårt att reda ut begreppen/skilja på dom.

men jag gör ett försök, mager, för mig kanske en mager häst är något under hull, det fattas fett-muskler.

undernärd är kanske när ryggraden sticker upp och både fett och muskler skriker med sin frånvaro.

jag vet inte, någon som har lätt att definiera skillnaden på dom? & kan förklara på ett enkelt sätt. tack på förhand :banana:

Sv: mager/undernärd

Jag är inte så bra på sånt här och det är jag inte rädd för att sticka under stol med. Men när jag flyttade ut min då 26-åriga häst från tryggt stallboende till lösdrift, blev jag direkt varnad att det ÄR fri tillgång på hösilage. Men det är DÅLIGA VÄRDEN på hösilaget, då det i övrigt i lösdriften enbart är shettis, dartmoorponny, samt ett par islandshästar. Jag införskaffade snarast lucern, betfor och soja och fodrade med två gånger om dagen.

I februari 2011 såg min dam ut så här, hon skrittades 1 gång varannan vecka uppsuttet typ och i övrigt någon lättare repövning vid hand 1-2 ggr/veckan. Detta pga mina smärtor i oopererad höft. Här och på nakenhagbilden i mars, anser jag att hon är OMUSKLAD i första hand, men även behövde ökas på med soja och lucern eftersom viss bukighet syns under den enorma vinterpälsen, vilket jag även gjorde. Här vid denna tid i februari och mars, fanns INGA revben, vare sig synliga eller kännbara.

26 februari 2011

183581_10150101607437620_642817619_6511208_605325_n.jpg

20 mars 2011

190769_10150118376492620_642817619_6669361_789915_n.jpg

Fjärde april lämnade jag stallet, för sista gången och hade då sett till att det fanns gott om lucern, soja, betfor som jag betalt 400 kronor extra i hyra för att det skulle tillses att min häst förutom hösilaget även fick det extra fodertillskott hon behövde. Men när jag återkom tillbaka till stallet efter operationskonvalescens, såg min häst ut så här... eftersom den som var ombedd att tillse att min häst fick sitt foder "glömde att titta under täcket"... Detta ledde till att min häst endast fick extra foder en gång i veckan av en gammal ridskolekompis. Och jaa... här behövs väl inte många ord, inga muskler och inte ett uns fett... Med andra ord väldigt undernärd.

26 april 2011

251095_10150198950272620_642817619_7242399_8206391_n.jpg

Idag är jag som sagt under igångsättningsstadiet med skrittarbete sen i början av augusti... Tiden från påsk, har ENBART gått ut på att proppa min dam full med mat och proppar henne med mat, gör jag fortfarande. :) Men nu är det mest en massa muskler som fattas och jag önskar att jag vore en hejare på tömkörning, så jag kunde jobba igång henne lite mer "ergonomiskt". Men tyvärr, är jag inte det.

17 september 2011

294201_10150299303287620_642817619_8126098_946074918_n.jpg

302364_10150299307582620_642817619_8126111_109943084_n.jpg

Med vänliga hälsningar

IngelaH, som inte ser sig som expert och heller inte utger sig för att veta allt och tjata på hur andra ska sköta eller inte sköta sin häst. Utan jag ringer hellre veterinär, klinik, hovslagare, equiterapeut och kiropraktor en gång för mkt än inte alls. Då telefonsamtal inte kostar. Och jag kommer hädanefter inte lyssna på enbart andra hästkamrater och självutnämnda experter, som anser att de vet bäst vad min häst behöver.

En häst som är mager har ändå fått en balanserad foderstat även om den hade behövt mer av allt. En undernärd häst har fått en felbalanserad foderstat och den behöver då balanseras upp men också höjas.
Sedan kan man ju säga att undernärd och mager är samma sak för det kan det ju också vara. Men ovan är min definition.

Tror att det är så att en häst som är mager är just det mager. Men en som är undernärd är så långt gången att kroppen börjat tära på sig själv för att kunna hålla igång. Vad som är vad kan vara svårt att se på en levande häst men vid slakt syns det tydligt. På ett undernärt djur har kroppen börjat ta av fettet vid/i benmärgen. Det är där uttrycket utmärglad kommer ifrån. På ett maget djur finns det fettet kvar även om den är tunn/mager.

IngelaH, oj oj, vad så gudomligt glad jag blev när jag läste ditt svar, speciellt där du skrev att du inte lyssnar på självutnämnda experter, jag är helt och fullt på din linje, ingen vet bäst, utan det är mitt ansvar som djurägare att ta kontakt med professionell hjälp, i ex. form av veterinär eller agronom. :bow:

jätte fin och vilken skillnad på pållen/pållan. :laugh:

tack för era svar på tinywiny och masse, intressant att du Masse skriver att undernärd/utmärglad är samma sak, då kommer en fundering, är det inte så då att vi människor överdriver då om att vissa djur är undernärda, jag kan ex tycka att min häst som jag köpte förra våren var undernärd till vis del då hans skelett inte utvecklats korrekt detta syntes eftersom han inte sträckte riktigt på frambenen , vilket han idag gör men det tog tid och dyrt var det. eller är det då så att när en häst kommit till det stadiet undernärd, att dom inte kan återhämta sig? min häst var mager, då han visade många ben i kroppen, ex. revben, ryggrad. samt att han var sjuk i bihåleinflammation och hade det mesta vinterhåret kvar. (endast borta där tidigare ägare rakat han)

en till fundering, min väninna hon har en häst som är x-bent, hon säger själv att detta rättat till sig (har ej sett hästen på flera år) för hon gav han mineraler. är mineraler då ett dundermedel som botar sådana här åkommor??:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö ...som kanske har en väldigt enkel lösning! Sist jag hade massören ute till "tant" kommenterade hon att hon tyckte att "tant" var tunn...
Svar
9
· Visningar
989
Senast: mirage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?