Sv: mager/undernärd
Jag är inte så bra på sånt här och det är jag inte rädd för att sticka under stol med. Men när jag flyttade ut min då 26-åriga häst från tryggt stallboende till lösdrift, blev jag direkt varnad att det ÄR fri tillgång på hösilage. Men det är DÅLIGA VÄRDEN på hösilaget, då det i övrigt i lösdriften enbart är shettis, dartmoorponny, samt ett par islandshästar. Jag införskaffade snarast lucern, betfor och soja och fodrade med två gånger om dagen.
I februari 2011 såg min dam ut så här, hon skrittades 1 gång varannan vecka uppsuttet typ och i övrigt någon lättare repövning vid hand 1-2 ggr/veckan. Detta pga mina smärtor i oopererad höft. Här och på nakenhagbilden i mars, anser jag att hon är OMUSKLAD i första hand, men även behövde ökas på med soja och lucern eftersom viss bukighet syns under den enorma vinterpälsen, vilket jag även gjorde. Här vid denna tid i februari och mars, fanns INGA revben, vare sig synliga eller kännbara.
26 februari 2011
20 mars 2011
Fjärde april lämnade jag stallet, för sista gången och hade då sett till att det fanns gott om lucern, soja, betfor som jag betalt 400 kronor extra i hyra för att det skulle tillses att min häst förutom hösilaget även fick det extra fodertillskott hon behövde. Men när jag återkom tillbaka till stallet efter operationskonvalescens, såg min häst ut så här... eftersom den som var ombedd att tillse att min häst fick sitt foder "glömde att titta under täcket"... Detta ledde till att min häst endast fick extra foder en gång i veckan av en gammal ridskolekompis. Och jaa... här behövs väl inte många ord, inga muskler och inte ett uns fett... Med andra ord väldigt undernärd.
26 april 2011
Idag är jag som sagt under igångsättningsstadiet med skrittarbete sen i början av augusti... Tiden från påsk, har ENBART gått ut på att proppa min dam full med mat och proppar henne med mat, gör jag fortfarande.
Men nu är det mest en massa muskler som fattas och jag önskar att jag vore en hejare på tömkörning, så jag kunde jobba igång henne lite mer "ergonomiskt". Men tyvärr, är jag inte det.
17 september 2011
Med vänliga hälsningar
IngelaH, som inte ser sig som expert och heller inte utger sig för att veta allt och tjata på hur andra ska sköta eller inte sköta sin häst. Utan jag ringer hellre veterinär, klinik, hovslagare, equiterapeut och kiropraktor en gång för mkt än inte alls. Då telefonsamtal inte kostar. Och jag kommer hädanefter inte lyssna på enbart andra hästkamrater och självutnämnda experter, som anser att de vet bäst vad min häst behöver.