Mager som en skrika!!

Vi har ett gäng fullblod.
Ett tips jag vill ge dig först,nu har du ju i och för sig haft hästen 3år,men ha den inne om nätterna.
det tar oerhört på en del hästar att slåss med insekter på nätterna.Speciellt fullblod som varit i träning.
Med risk för att bli utbuad,2-4 kilo kraft groov om dagen.
Magra hästar =för klent foder.
Ser det nu när mina får i princip fri tillgång på gräs, hö ,hösilage,visst tusan går de upp i vikt.
Men jag kan säga dig att jag stött på ett fullblod som var totalt omöjlig att få upp i vikt,han hette Avalon.
Lycka till,Stally. :)
 
tack Stally! Hon är inne på nätterna när det är mycket mygg.Jag har turen att bo på ett ställe som inte har så mycket mygg och knott :)
När hon inte går på bete så har hon fri tillgång till ett bra grovfoder, om jag ska ge henne "manuellt" så äter hon ca 15-16 kg. Ensilage då som har hög ts. Hon får3 kg fibergi elit, 0,5 kg korn, 1½ dl solrosolja, 0,5 kg betfor och mineraler samt extra vitaminer. Fruktansvärt mycket, jag vet. Får hon mindre så går hon ner. På denna mängd klarar hon promenadridning utan att falla ur. När hon tränas mer så ökas kraften med ytterligare 1 kg fibergi. Jag vet! Oehörd mängd!! Får hon inte fri tillgång till hö så går hon ner. Om man ger för hand och hon får mindre än 15 kg så går hon ner.
Rysliga tanke när man ser hur mycket hon får i rena värden!!! Hon tillhör kanske samma skara som Avalon??!! :crazy:

Har aldrig varit med om nåt liknande Skulle någon av de andra fullblodisarna få denna mängd så hade de joddlat ur stallet för att sedan skutta på två ben i ett par timmar...
:banana:
 
Fråga 1, vad innehåller fibergi elit?
Det kanske finns ett kraftigare foder du kan ge?

Fråga 2, rider du för tränare? Arbetar hästen i en ärlig form?

Fråga 3, vad är det för en sadel? Du sa att den var specialgjord, vem har passat ut den för henne?
 
Fibergi eliten innehåller:
råprotein 9, 8 %
smb råprotein 8%
råfett 10,3 %
omsättbar energi 12,5 MJ
Ca/P kvot 1,3
växttråd 10,5% aska 6%
är berikat med mangaboxid,zinkoxid,kopparsulfat,järnsulfat koboltsulfat,kalciumjodat och natriumselenit.

Har tillsatta vitaminer A, D3, E, B1, B2, B6, B12, Niacin,Folsyra, Biotin och panthotensyra.

Består av knäckt havre och korn, linfrökaka ,hackad halm, majs,soja,vete,ärtor,salt,premix och kalk+ vegfett.

Elit är ett tävlings och uppbyggande foder.
har även provat att ge luzern men det blir så hiskeligt mycket proteiner,dessutom så gör det ingen skillnad på henne.

Har provat att ge Kraft breed och grov.Då rasade hon. har provat Rehab då rasade hon.

Har provat müsli, kommer inte på alla namn men ja,allt nästan! är gärna öppen för tips!!

Sadeln är en Jensen courageux. Inan jag fick denna sadel så gick det inte att rida henne. man fick padda upp sadlarna helt otroligt och hon låste bogarna och kortade stegen.
Med denna sadeln så länger hon sig framåt nedåt och arbetar i fin form.Hon lyfter ryggen och arbetar med den som man skulle vilja. Stegen är fria och bogarna låser hon inte heller. Hon är väldigt nöjd med den och inga problem i ryggen har hittats. När denna sadeln kom på så blev hon mycket mer följsam och mjuk samt att hon inte längre "krullade ihop sig" . Sadeln är reglerbar till minsta justering och går att ändra manuellt om och när hon skulle ändra form.
Hon var dock när hon kom mindre musklad på höger sida vid manken, dock inte över ryggen etc.
Rider för tränare, som i denna frågan är lika frågande som jag vid det här laget...
Har du några tips??

Tar tacksamt emot all hjälp!!!!
 
Måste erkänna att jag inte har en susning!

Låter verkligen märkligt.

Det enda jag kan tänka mig är mera mat!
Har du provat att ge mer? Blir hon rundare då?
 
Jag har ett fullblod som är VÄRRE!!! När jag köpte honom hade han en del muskler på ben och bog men absolut inget överflödigt hull (kunde räkna alla revbenen på 30 meters håll), ryggraden stack upp långt över ryggen och rumpan såg ut som en takås. Han fick vila ca 1 år (var inte hanterbar) och då stog han på fri tillgång på hösilage, blev ca 18 kg/dag och 3 kg kornkross+betfor, mineraler mm. När han tränade som mest (mest dressyr, dock ganska hårda pass) fick han fri tillgång på hö, ca 15 kg/dygn, kraftigt bete på dagen, 4 kg kornkross, 4 kg havrekross, 0,5 kg hel havre, 1 kg betfor + lusernhö och mineraler, salt, kalk. Nu har han blivit opererad och därför avställd ett bra tag. Nuvarande foderstat: bete på dagarna, fri tillgång på hösilage(äter max 7 kg/natt), 2 kg hel korn (blötlagd), 0,12 kg(2 dl) sojamjöl,salt, kalk, biotin, Chevinal Plus, FIBER PLEX. Får massage regelbundet för att inte spänna sig. Det märks tydligt om han inte har fått sin fiber plex på ett par dagar. Då är han stressad, irriterat, äter inte ordentligt, spänd och kan inte arbeta ordentligt med rygg och bakdel även om han går korrekt.
 
stopp ett tag här nu,Fiber plex? vad är det? det har jag nämligen inte provat!!
Jag lider med dig!! Vet precis hur det är!! Helt otroliga mängder mat de äter ju..!!! Vi får slå våra fiolsträngar ihop du och jag!!..
Nån annan frågade hur det är om hon får mer mat. Får hon mer kraft så börjar benen svullna,för mycket proteiner. Hon får gärna äta mer hö men det är vad hon stoppar i sig.
Min dam går också på bete nu. Gödslat och starkt bete, dock äter hon 2,5 kg fibergi, 0,5 kg kornkross, betfor.Och rids inte alls!! Rund?! Nänä, inte någonstans....
Drar jag in på någor så kan jag räkna revben efter 3dar...
Men Ysa, har hans kors bättrat sig,eller har fiolsträngen minskat?? :crazy:
 
När jag tog honom hade han extra smal/smal bom i sadeln och nu har han vid så en hel del bredare och korset börjar se ut som ett kluver ardenner kors så en hel del mer muskler där med och det finns inte längre några revben som sticker ut.
FiberPlex från eclipse biofarmab
Produktbeskrivning: Dietiskt fodertillskott till häst, baserat på fibrer, avdödad jäst, lecitin, metionin och vitaminer.
Användningsområde: Motverkar kroninska matsmältningsstörningar.
Jag kan berätta med om träning och foderupplägg om det finns intresse. Lycka till.
 
Tack Ysa!! Det kan vara en väg att gå. Har inte provat Fiber Plex. Visst kan det ha med hennes matsmältning att göra!! Skulle verkligen uppskatta lite hjälp här. Skulle du vilja berätta mer om foder och träning så skulle jag bli jätteglad! Känns lite som om jag inte kommer någonstans längre... Verkligen härligt att höra att din häst har musklat om sig så!!! Min häst hade också extra smal.. Men har det fortfarande!!!!
Åter till Fiber Plex, var finns det att köpaeller var kan man beställa det?! Låter ju verkligen helt kart lönt att prova!! :bow: :bow: :bow:
 
Alla som är återförsäljare för Eclipse Biofarmab kan ta hem till dig. Var i landet finns du??
 
Vet du om Granngården säljer Fiber Plex?

Jag har oxå en häst som är svårhullad.
Låter som nåt jag skulle vilja prova på henne, då jag testat allt annat..
Hon är inte mager i den bemärkelsen, men jag är inte heller nöjd med hennes hull med tanke på foderstaten..
 
På eclipse's hemsida finns alla återförsäljare listade. Lycka till.
 
OK!! Det ska jag kolla!!! :bow:
Har du adressen till deras hemsida?
Bara för att vara extra jobbig, menar jag :D
 
Tack Ysa!! Det har blivit en del länkar här nu jättefint!! Ska verkligen prova detta och håll tummen att det funkar!! Vill verkligen tacka dig , och allaandra, för hjälpen!!! :bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

C
Foder & Strö har ett fbl sto som är hopplös att hålla hullet på. Köpte henne för ett par år sedan från banan och redan då såg hon hemsk ut. Hon är...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 115
Senast: Gazzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp