Mager som en skrika!!

C

cia96

Magert sto har jag. Köpte henne direkt från banan för 3 år sedan. Hon hade noll fett på kroppen och var bara muskler.Trots att hon är musklad så hänger ryggraden i luften som en fiolsträng. Hon har klättrats,tränats,vilat ja allt.Hon äter otroligt. Fri tillgång på hö och hon slukar ca 15-16 kg hö ensilage med ts 75. Bra analyserat foder,samma som på Jägersro. Till detta får hon fibergi elit,olja och lucern samt betfor .Damen går icke upp ett gram. På sommaren går hon på bete dygnet om och dammsugar upp hagarna! Hon är kollad på klinik och tarmar och allt är normalt! vad göra? Har nu fått specialbeställa sadel med tanke på ryggen.Ryggraden sticker alltså verkligen upp som en sträng långt över resten av ryggen. och så har hon väldigt toppigt kors. Har någon nåt råd??
 
Vad har du för värden på höet då?
Hur mycket kraftfoder får hon?

Har ni gjort träckprov?
Vad sa veterinärerna?

Är hon stressad?
 
En kompis till jag hade samma problem. Hon fick ge hästen en semester på ett helt år innan han började tjocka på sig lite. Sen är det ju så även hos vissa människor. Somliga kan trycka i sig vad som helst och hur mycket som helst utan att gå upp ett gram. Det skrevs om träckprov, vilket jag tycker du ska kolla om du nu inte redan gjort det. Sen det här med stress. Det kan ju sitta i långt efter det att hästarna lämnat banan. Hur länge har du haft henne?
 
Hon kan ha magsår. Kroppen kan inte ta upp det hon äter. Min hade magsår och fick en kur mot det och han börjar se bättre ut.
 
Och tänder, är de kollade? Tänderna är väldigt viktiga för att hästen skall kunna ta upp de foder som den äter, så spelar det ingen roll hur mycket foder den får den blir inte fetare för det.

Vi hade en pålle i stallet med just detta problem, det tog en stund innan man kom på vart problemet satt. Men med tänderna åtgärdade, ökade pållen i omfång och storlek nära nog i rekordfart.
 
En veterinär sa precis det vid en föreläsning nyligen: misslyckas man med att göda en häst är det nästan alltid tänderna som är problemet.

mandalaki
 
Ibland kan det vara så att hästar som får för mycket mat och "för bra" hö inte lägger på sig som den ska. det kan bero på att de måste använda all energi till att sönderdela födan i stället för att energin går åt till att lägga på hullet.
 
Hästen kan ha fel på ämnesomsättningen. Vet en travhäst som fick sluta sin tävlingskarriär pga detta. Går nu som avelssto och behöver säckert dubbelt så mycket foder som de andra hästarna för att se normal ut.
 
Spontant började jag tänka på hormonfel. Det är inte särskilt vanligt på häst dock och om de får det brukar det vara det omvända (för lite av hormonet och i ditt fall skulle jag vilja ha att det är för mycket).
Hur är hon förövrigt, pälsen, humöret osv.

Som någon sa kan ju magsår vara något. Det är vanligt hos galopphästar.
 
Har inte värdena kvar här men de var jättebra,rakt igenom.Träckprov kollat,tänder kollade.Har varit på klinik och tagit prov på ämnesomsättningen och den var normal. Har gjort utredning på tarmarna så att de tar upp näringen som den ska. De var också ok.
Hon Var fruktansvärt stressad när jag köpte henne.Lät henne gå i ett helt år och bara skrota och mysa och bygga upp kontakten. Började sedan att träna henne vid handen genom tömkörning och låpnga promenader.Hon är väldigt musklad för övrigt, dock ej rygg och kors. Hon arbetar i fin form och lyfter ryggen korrekt. Har löshoppat låga studs kontinuerligt.
Nu är hon lugn som ett lamm, har glansig päls och mår för övrigt bra. Hon går ute dygnet om med sällskap i hagen som är en gräshage på 5 tunnland. Hon går mycket.
Hon har fin bärighet vid ridning och tömkörning och arbetar i runda steg.
tanken om magsår har slagit mig men frågar, går det att fastställa? Eller ska jag behandla henne som om hon hade ett?
Vill tillägga att hon hade noll fett på kroppen när hon kom och hade inga som helst ljuver. Det har hon idag men har fortfarande mkt lite fett. Har haft henne i 3 år nu.
Har haft många fullblod förr men aldrig hamnat i just denna sits. Har också funderat över om hon var så pass övertränad och utarbetad att hon har fått ett men av det bestående i svårighet i att byggas upp? Vill tillägga att hon under ett och ett halvt års tid nu sakta men säkert har satts igång och tränats mjukt för att bygga upp henne långsamt. Absolut lugnt! Hon mår psykiskt mkt mkt bättre än hon gjorde när hon kom,men det kan ju vara så att hon också helt enkelt är så här.
Hon var väldigt framgångsrik när hon tävlade men blev tvingad att tävla långt efter det att hennes vilja hade försvunnit. kan det ha orsakat detta och är det ev permanent?
 
Men var och vem kollade tänderna, det är en tanke man måste skänka. Den pållen jag nämnde blev också kollad, och man upptäckte inget oroväckande. Betydligt senare hamnade han hos en tandläkare, som konstaterade rjäla problem i munnen. När detta hade blivit åtgärdat, började pållen öka sitt omfång radikalt.
 
Hon blev kollad av :love:veterinär på flyinges klinik.Men det var ju faktiskt ingen tandläkare..!! Har faktiskt inte reflekterat över det.Du har ju helt rätt naturligtvis!! tack för att du öppnade mina ögon lite!! Ska kolla henne igen,hos en tandläkare denna gången.Kan ju faktiskt hända att det ändå är det som är problemet!! Har ju försökt allt annat!! :love:
 
Om hon är välmusklad för övrigt så kan det kanske vara något ryggproblem?? Det är ju inte helt ovanligt att galopphästar har väldigt täta tornutskott.
 
Tjena Fio!! Kan vara så. Har haft en häst kiropraktor här men hon hittade inget direkt fel. Men man kan ju ta ut en annan och få en andra åsikt. Hon ömmar inte någonstans heller vid palpering eller så. Men jag ska prova. Tack!
Känns bra att bolla med någon! Känns bara lite hopplöst när man lixom har gjort så mkt och inte hittar något fel. Tja,hon kanske rent av ska se ut så här av moder natur!!...
 
Men hur är hull i övrigt - över revbenen? Är det bara ryggraden som sticker upp men hon är OK i hull kanske det bara är för att hon inte är stöpt i samma form som andra hästar...?
 
Hon ser så annorlunda ut. Hon har normalt hull över revbenen och de syns inte men känns när man trycker. Hon är extremt musklad i ben och bog och hals. Men ryggraden sticker upp en bra bit och länden är väldigt kantig.Länden kan ju vara så på fullblod men ryggen? Går inte att ha en normal sadel då ryggraden helt enkelt är i vägen.
Höftknutorna syns också .
Hon ser ut, förutom att ryggen sticker upp så otroligt, som en väldigt deffad bodybuilder ungefär.
Ska kolla tänder en gång till. Hittas inget så får jag nog köpa att hon ser ut så. Men det är så trist med alla kommentarer vart man än kommer...!! :cry:
 
Svårt det där med våra fina fullblod :crazy:

Magsår hos häst kan kollas upp av veterinär genom gastroskopi. Men jag skulle nog börja med att försöka få tag på en hästtandläkare.

Det där med överutfodrning är också ngt att tänka på som ngn skrev. Lagom är bäst!

Lycka till!
 
Jag håller med resten. Kolla så att din häst inte har magsår, ett av våra fullblod hade samma symptom så vi gav homon en magsårskur för säkerhets skull. Han svällde förvisso inte som en ballong men han blev lite bättre. Vi får också alltid kommentarer om hans brist på hull men han äter som en elefant så jag antar att han är gjord sådan. :crazy:
Kan du inte sätta in en bild på hästen?
 
Mitt fullblod har oxå normalt hull över revbenen men man känner dom och man kan ana revbenen när men ser henne tex i hagen eller vid ridning. Men hon är även rund och fin över ryggen och rumpan. Bild på mitt fullblod


Jag tycker iallafall det låter som något ryggproblem eftersom hon vägrar muskla upp sig där, eller så passar sadeln så illa att hon inte kan bygga några muskler.

Rids hon?
 
just nu rids hon inte men det är inte fel på sadeln.Har köpt en sadel som gjord helt efter henne,specialgjord då.
Visst kan det vara ett ryggproblem fast att man inget kan hitta.Allt går ju inte att sätta fingret på . När hon rids så arbetar hon korrekt och lyfter och stödjer sig själv helt utan min hjälp. Visst är det underligt?
Ska kolla hennes tänder igen,kolla magsår ev. Kan be en annan kiropraktor komma ut. Ska göra det.
Tack!!
 

Liknande trådar

C
Foder & Strö har ett fbl sto som är hopplös att hålla hullet på. Köpte henne för ett par år sedan från banan och redan då såg hon hemsk ut. Hon är...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 115
Senast: Gazzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp