Mager/sjuk häst - vad göra?

V

vargen

Jag står i ett litet privatstall med 6 hästar. för några månader sedan anlände en rätt anskrämlig travare som skulle användas som ridhäst av ägaren. Han var lite mager och omusklad/tunn redan när han kom, men nu ser han bedrövlig ut. Revbenen syns, vartenda ett, flankerna är insjunkna och höftbenskammarna står ut. Han fäller inte sin päls som de andra och han har börjat få kala fläckar lite här och där... Pälsen är glanslös och han söker inte kontakt med de andra hästarna. Kommer han för nära blir han visserligen hunsad och han försöker inte ens försvara sig.

Han rids regelbundet, inte ordentligt utan mest flängridning i högt tempo över stock och sten och han har en lite märklig foderstat med mycket havre och så Krafft Grund, men han sägs vara pigg och framåt under ridningen och han ser hyfsat "glad" ut.

Vi är några i stallet som anser att hästen ser förskräcklig ut, att han är alldeles för mager och att han borde 1) avmaskas 2) få mer grovfoder 3) undersökas av veterinär om han inte lägger på mer hull. Vi har försökt påpeka detta för ägaren, men hon vill inte lyssna på oss utan blir bara sur. Hon har visserligen ökat på med 1 extra kg ensilage, men det har inte gjort någon skillnad. Flera med oss har reagerat; hovslagaren, förbipasserande som sett honom i hagen, våra vänner och föräldrar etc, men stallägaren vill inte se något och ägaren vill inte kritiseras.

Gör vi fel som bryr oss? Borde vi låta det hela bero och hoppas att han blir fet på betet? Borde vi göra mer? Vi vill inte ha osämja i stallet, men vi vill inte se hästen magra ur ännu mer heller...

Ge mig råd, ni kloka bukefaloser:

//Celia

Sv: Mager/sjuk häst - vad göra?

Delar hästen hage med era hästar så är det väl inte minst läge för en avmasknings/ parasitstrategi som är uppdaterad enligt senaste forskning?! Du kan läsa mera om detta på: http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=560

Vidare, så finns faktiskt en djurskyddslag som väl kanske inte direkt följs ... Kolla här:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/Jahia/pid/237

Kan ni inte ta ut vet för vaccination av era, så att han samtidigt kan kolla den? Och har nån kollat tänderna på denna?

Eftersom vi ägt en vanvårdad häst som fick sitt sista hem hos oss så tycker jag att man SKA bry sig. Det är svårt, men tänk på djuret som INTE valt sin situation.

Var ärlig och ställ människan mot väggen..ställ ultimatum,de får ta ut veterinär eller oxå måste ni anmäla för vanvård..säg att många förbipasserande reagerat ,att det är bara en tidsfråga innan de blir anmälda för vanvård av nån okänd.Hästen är sjuk,den behöver hjälp!
Visst dom kommer bli skitsura,antingen gör de som ni säger och hästen får hjälp eller oxå flyttar de hästen..om de gör det och de inte hjälper hästen..anmäl!
Hästen far illa,hjälp den!!
Vågar ni inte ,anmäl anonymt!!
Självklart skall ni bry er,om så många reagerar finns ingen anledning att vänta..ring idag!!
Ni gör rätt i att bry er!!Lycka till

En häst som har så lite hull ska inte ridas överhuvudtaget. Den har inte energi till det. Den energi som tas från hästen när den rids skulle i stället användas till att lägga på hullet. Det låter ju som om hästen är alvarlig sjuk. Ni har gjort vad ni kan för att få ägaren att ta sitt ansvar men det räcker tydligen inte. Då finns bara en sak att göra, ta kontakt med djurskyddet i din kommun. Jag tror att man kan göra det anonymt, om inte be någon annan ringa. Det är ju inga problem att be någon annan när hästen ser ut som den gör och dessutom går i hagen så att alla kan se den.

Tänk på att djurens rättigheter till ett drägligt liv går för sämjan i stallet, även om det kan kännas tufft. Hästen har tur som har en sådan som dig i stallet. Tänk om den i stället hade varit i ett stall utan insyn. Gör något nu!

Tack för era kloka svar och ert stöd. :)

Jag kan inte be henne flytta hästen för det är ju inte mitt stall (och stallägaren vill som sagt inte ha några konflikter och håller sig diplomatiskt utanför) och att prata med henne har inte hjälpt. Vore vi alla eniga så kanske, men hästägaren har ju vänner i stallet som säger åt henne att vi bara snackar skit.

Usch, jag vet inte vad jag ska göra. Jag trivs jättebra i stallet i övrigt och vill inte att det ska bli dålig stämning, men samtidigt gör sånt här mig skitförbannad. Min häst föll ur när han flyttade dit och jag dundrade på med massor av foder och soja och grejor så att han blev rund och fin fort igen. SEDAN drog jag ner till en normal foderstat. Men hon bara låter det gå... ökade som sagt ETT kg på ensilaget, men vad 17 gör det för skillnad när hästen är tunn som ett streck!??

Jag ska kolla med Djurskyddet, men jag har inga större förhoppningar... Jag vet dessutom att om någon kommer ut för att titta på hästen så kommer allas blickar att riktas åt vårt håll... alltså vi som klagat på hästens klena fysik och konstiga foderstat.

Nåja, hästen går före.

//C

Tala om för stallägaren att den kan bli medskyldig om den har en vanvårdad häst i sitt stall utan att göra ngt åt det, reglerna för att hålla hästar blir strängare och strängare. Då kanske hon/han tänker om och pratar med hästägaren ifråga. Annars håller jag med de övriga - anmäl till miljö-och hälsoskydd.

Om ni ändå behöver ta ut en veterinär för er häst så be bara han/hon att snegla lite på den magre. Förklara att du inte vill bli utpekad som "tjallare" och låt vet. sköta anmälningen om du tycker det är jobbigt.
Eller anmäl själv anonymt och säg att du sett hästen från vägen, det kanske blir det så det går till snart ändå om inte nån av er i stallet agerar.
Lycka till !!

ring till din veterinär och ta ut honom för att titta på hästen det är ju bara att låtsas som om det är någon rutin kontrol på din egna häst typ tänderna eller liknande och sen är det ju smidigt för vet att råka se att det är något fel m hennes häst och kan ge henne råd om behandling,skötsel,foderstat el vad det nu är för fel på den så behöver det ju inte bli en massa liv och bråk i stallet se bara till att veterinären är införståd i planen innan annars kanske han blir sur

Ja foderstaten verkar ju helt fel. Om hästen inte ens har börjat fälla och ser ut som ett benragel så dröjer det nog inte innan någon annan har anmält och en vet kommer farandes in på stallplanen. Då blir det ju värre än att ni i stallet vill hjälpa hästen.

Det är väldigt lamt av stallägaren att inte reagera, utan hon blir ju medskyldig till djurplågeri eftersom hon håller ägaren om ryggen. Hade det varit min häst så skulle jag vilja att någon sa något och att jag fick hjälp av stallkompisarna. Men ägaren verkar ju inte bry sig.

Jag tycker att en vet ska titta på hästen på ett eller annat vis. För att veta varför hästen ser ut så, undernäring, felaktig foderstat, tänderna, en sjukdom. Får ni det svart på vit så vet ni ju vad som är fel och kan åtgärda det.
Hoppas du och dina kompisar som bryr er kommer på någon lösning. För det är ju som sagt hästen det handlar om inte ägaren, stalägaren och andra runt omkring.

Liknande trådar

Hästvård Har en häst som sedan han kom hit har haft en jättemage. Han är dessutom väldigt tunn och insjunken över ryggen, så magen beror väl...
Svar
19
· Visningar
6 781
Senast: cello
·
Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
1 057
Senast: mattson
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 447
Senast: Kiwifrukt
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat