Mager/omusklad häst!

M

mmichelle

Jag har ett fullblod som är otroligt svår att få upp i hull hur mycket hö och kraft han än äter, så nu har jag fått tips att prova lusern och även ge betfor. Men jag är förvirrad över hur mycket av varje han ska ha. Han får just nu endast en massa hö och ca 1 1/2 kg granngårdens orginal.

Sv: Mager/omusklad häst!

Jag skulle byta orginal mot avel. O sen börja med 1kg lucern om dan som kan höjas eftersom. Kanske även soja.

Och sedan när hästen har kommit upp i normalhull, tar du reda på vad höet innehåller så att du vet hur mycket näring just din häst behöver för att hålla hullet. Nästa års hö kanske inte har samma näringsinnehåll som det hö du har nu, och då kan det vara bra att veta hur mycket lusern eller annat just din häst behöver för att behålla hullet och inte falla ur nästa år.

Jag skulle gett (precis som du säger) en massa hö!
Sen skulle jag ge en liter lucern både morgon och kväll! (precis som föregående skriver så börja med lite mindre och öka successivt)

Sen finns det även ett foder från krafft som heter krafft muskel!
Det innehåller mycket protein, som behövs både till hull och muskelbyggnad!

Vi har en liten c-ponny i vårat stall som troligtvis har lite fullblodsinslag i sig. Han är en väldigt lättstressad och het häst och gör därför av med väldigt mycket onödig energi... Han äter 10 kg hö om dagen, 2 liter lucern och även 0,5 kg krafft grov 90!
Detta håller han sig ganska så fin på! :)

Kan även testa att ge lite mat/rapsolja i maten!

Jag har haft en hel del hästar som kommit i för dåligt hull.
Jag fodrar upp dem på kraft groov 125 och hackad strå luzern.
Det tar tid att fodra upp en häst och den kräver rätt stor mängd kraftfoder under en lång tid innan den blir helt ok. Man får nog räkna med 3-4 månader innan man är helt nöjd med resultatet. Och givetvis fri tillgång på ett bra stråfoder och en lugn miljö och där hästen trivs med sin tillvaro. Lika så att tänder är kollade och att den är maskad som den ska.

Kan bara hålla med dig!
Kunde inte ha sagt de bättre själv! ;)

Det går jättesnabbt att få en häst smal, men tar tyvärr väldigt lång tid att bygga upp.....

Tack så mycket för alla tips som jag fick så fort! :) Har varit och inskaffat lusern hackad strå som jag till början ger ett kilo av och ökar med tiden. Har också läst om olja och funderar på att testa det också.

Jag hämtade hem honom i sep förra året och då hade han stått på bete hela sommaren men var fortfarande lika smal. Han är ingen typisk fullblodshäst som blir lätt stressad utan han är väldigt lugn för att vara fullblod. Känns inte så superkul när folk säger t ex "Åh vad synd det är om honom. han är så smal" när man verkligen försöker. Men som sagt, fullbloden är oftast väldigt svåra att få upp hullet på. Han är väldigt tunn över rumpan och ryggen därför vela jag ha ett foder med mkt protein/fett/energi så han lägger på sig där. Men snart så är han fin får jag hoppas! :banana:

Jag måste bara lite snabbt inflika att hästen behöver bygga muskler också, den blir inte musklad av bara rätt mat utan behöver även styrketräning för att utnyttja proteinet i maten och bygga muskler.

Finns jättebra trådar om detta som jag råder dig till att läsa, eventuellt bara för mer inspiration :)

(och ett kilo direkt är rätt mycket, det är ju ett nytt foder du ska ge och det kan vara bra att va lite försiktigt vid foderbyten och foderinvänjning.)

Jag skulle råda dig att kolla tänderna, kolla så han inte har katarr/magsår.

Kolla hövärdena kanske det första det du ska göra.

Vi har ett fbl i stallet som äter ca 12 g hö ( 38 smrb/7,8MJ ) och 3,5 kg groov 90.

Det låter ju kanon! :)

Min kompis hade det också jättejobbigt när alla gnällde på henne för att hästen var för smal! Men hon gjorde ju allt hon kunde och nu är han jättefin! :)

Fortsätt med proteinfoder och markarbeta och klättra honom mycket! Så kommer han både att få fina muskler och bra hull! :D

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 557
Senast: Hazel
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 728
Senast: Sassy
·
Träning Hej! Vad ser ni på att rida på en häst (Islandshäst) som är kring 25 års ålder, omusklad och blivit väldigt mager med lite hull där...
Svar
14
· Visningar
2 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka