Mager konvalecent...

S

Suuz

Usch, känner mig som en djurplågare! Min häst har den senaste månaden stått både på djursjukhus och total boxvila... Resultatet är från sommarfet till synliga revben :cry: Hon får så mycket hö hon orkar äta och betfor, något energirikt vill jag inte ge (energi behöver hon inte mer utav...)

Köpte en säck krafft rehab förra veckan och en dunk rapsolja som jag börjat "vänja magen" vid. Pållen har börjat skrittas igång, så förhoppningsvis kan hon komma ut i en liten hage inom en vecka. När hon är frisk ska hon få stå på halm.

Finns det någon mer jag kan göra? Det är verkligen inte roligt att se min häst mager :cry:

Sv: Mager konvalecent...

Stackarn! :crazy: Kan h*n inte få Lucern Hackat strå? De blir de runda och fina på! Man kan ge ganska mycket av det oxå!

Krafft Rehab är utmärkt. Mitt ena fullblod som har svårt att hålla vikten gick upp direkt på det.

Lucern hjälpte inte på honom dock Krafft Rehab

Usch, känner mig som en djurplågare! Min häst har den senaste månaden stått både på djursjukhus och total boxvila... Resultatet är från sommarfet till synliga revben :cry: Hon får så mycket hö hon orkar äta och betfor, något energirikt vill jag inte ge (energi behöver hon inte mer utav...)

Köpte en säck krafft rehab förra veckan och en dunk rapsolja som jag börjat "vänja magen" vid. Pållen har börjat skrittas igång, så förhoppningsvis kan hon komma ut i en liten hage inom en vecka. När hon är frisk ska hon få stå på halm.

Finns det någon mer jag kan göra? Det är verkligen inte roligt att se min häst mager :cry:
Jag säjer bara: lusernhack!! Har funkat skitbra på min spink :banana: Dessutom tycker han det är jättegött!

Krafft Rehab är utmärkt. Mitt ena fullblod som har svårt att hålla vikten gick upp direkt på det.

Lucern hjälpte inte på honom dock Krafft Rehab
Hur ligger det till med energin i Krafft Rehab? Jag funderar på att köpa det till min...men han ska stå i sjukhage i 8 v o får inte bli för pigg...

Hur ligger det till med energin i Krafft Rehab? Jag funderar på att köpa det till min...men han ska stå i sjukhage i 8 v o får inte bli för pigg...

10 MJ/kg foder. Brukar inte slå sig på huvudet dock. Men om hästen har lätt för att bli pigg skulle jag faktiskt kapa bort kraftfodret helt och erbjuda fri tillgång på bra grovfoder.

Och 'ta' om de går ner. De dör inte av det, och det går att fixa sen. Medan det kanske inte gör det om de tossar sönder en skada/slår upp skadan.

Naturligtvis får man hålla det inom rimliga gränser, de ska ju inte bli utmärglade. Men hästar dör inte av att man ser revbenen på dem t ex.

OBSERVERA att detta kräver ett grovfoder med en kvot mellan SRP/MJ på minst 6, proteinbrist ska de inte ha under boxvila heller, och är 'värre' än MJ-brist.

Min donna gick ner, revbenen syntes mer för var dag, men hon behöll överlinjen, hon behöll musklingen etc. Och när hon sen fick röra sig mer tog det inte lång tid att få upp hullet normalt heller. Som 'bonus' blev damen bulimiker på köpet och äter nu 12 kg hösilage/natt, det är vad jag fick i henne per DYGN förra året :bump:

Jag vet inte men mitt fullblod har inte blivit speciellt vild av det snarare tvärtom är lugnare nu

jag gav krafft rehab till min d-ponny när hon stod på boxvila,
hon höll sig rund och fin på det och nått pigg blev hon inte av det. trots att hon var en liten kanon kula när hon var frisk
(tyvärr fick vi ta bort henne trots alla vet besök osv då skadan inte läkte)

Tack för alla svar! Lusern har jag provat förut men det är ingen hit smakmässigt sett... Men det är Rehaben! Hur mycket har Ni gett till era hästar?

Hästen står inne för sårskada och för varje dag som går ser man en enorm skillnad! Ganska häftigt att se kroppen läka =) Jag ser ljuset i slutet av tunneln nu efter 5 veckor :bump:

jag gav ca 1½ kg/dag men hon var ju en d-ponny och då behövdes det inte så mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett fullblod som blivit opererad för lite drygt tre veckor sen och står på total boxvila sen dess. Ska till Hbg på återbesök och...
Svar
2
· Visningar
673
Senast: mizzmaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31