Mager kanin

J

Jasminap

Jag har en Lejonhuvad/dvärgvädurs hona,. hon är in på sina 3år snart dock ganska mager, man känner benen på henne, otam e hon med sen vi fick separera hennes ena unge från henne, hon har inga problem med att äta. och är innomhus så mask tror jag inte det är. någon som vet mer om hur jag kan få upp henne i vikt? (:

Sv: Mager kanin

och så fäller hon hår med, kanske vitaminbrist?

Hej.

Jag vill inte kapa din tråd nu, men det känns onödigt att skapa en ny när jag har samma problem.

Min kaninhona är 9 år (!). De senaste månaderna har hon tappat i vikt. Hon känns inte särskilt mager och hon ser absolut inte mager ut, men hon väger ändå mindre än normalvikten (2,2 kg mot hennes vanliga 2,5 kg). Hon äter massor, rör sig och verkar i största allmänhet trivas med livet. Men jag oroar mig för vintern... om hon väger så här lite när det är sommar och varmt, hur mycket kommer hon inte då gå ner när det blir kallt?
Hon äter huvudsakligen gräs och löv. Utöver det har hon fri tillgång till fullfoder och hö.
Alla tips tas med stor tacksamhet emot. Ska jag prova med fetare foder? Olja på maten?

man brukar ju varna folk för att ge kaninerna sådan där färdigblandad kost eftersom det innehåller för mycket fett.. vad det nu heter :confused: . Inte vanlig pellets utan sånt där annat, ofta på lösvikt med en massa gott i :d

Du får börja ge sådant!

Vad är det för fullfoder?
Du kan testa att blanda i lite solrosfrön.

Gamla kaniner får svårare att hålla vikten. Än så länge låter det inte som du behöver vara orolig, men du kanske får fundera över att ta in henne om hon får svårt med vintern.

DIN och Jenka - Tack för era tips. Jag har funderat på båda. Solrosfrön känns naturligt och bra. Bara hon äter det... ;)
Angående det fetare fodret, som man inte rekommenderar i vanliga fall, så tror jag att jag vet vilket det är. Det skulle hon nog tycka var smaskigt, men jag känner mig lite mer tveksam till det... får kolla upp ingredienser och tillsatser noga om det blir aktuellt att fodra med det.

Jag har börjat ge henne massor med frukt och grönt för att se om det ger resultat. Några morötter, ett äpple, ett par päron... det hon vill ha. Det känns som en lämplig och sund första åtgärd.

Tyvärr bor hon tillsammans med en kastrerad kille som också tycker att det smakar himla bra... och han har gått upp två hekto sedan förra vägningen... :angel:

Du kan sära på kaninerna just vid matningen. Annars är det lätt hänt att de inte håller sig bra i hullet.

Säker på att inte kastraten snor den andras mat?

Även om kaninen är smal "utanpå" kan den ha fett runt organen etc som inte är så sunt. Kaninen ska ju dock inte behöva gå runt mager för det. Jag tror solrosfrön är bättre än gnagarlyx (som mest innehåller socker och är som godis+ att de kan plocka ut det de vill ha, hur vet man då att de får i sig alla näringsämnen?) även om det kanske inte är helt optimalt.

Märker att jag inte är ensam om problemet.. Jag har 2 kaninkillar som fyller 1 år i november. deras föräldrar är i bra hull och varken tjocka eller för smala. Men ungarna är lite beniga. Dom får dela på ca 2 dl pellets varje dag, fri tillgång till hö och färskt gräs. (på vintern grönsaker) Men ändå så är dom beniga. Men dom verkar må bra annars. Hoppar i sele, springer som idioter.. Och verkar inte må dåligt annars. Kan det vara att dom inte har vuxit färdigt än och det är därför? Men kan inte minnas att deras föräldrar var sådana när som var ungar. Dom var i bra hull då med. Är det inte så att Unghästar också är lite konstiga i formen innan dom vuxit upp, lite kantiga och så innan dom vuxit färdigt? Men kaniner och hästar är nog inte riktigt samma sak ändå.. ¨

Kanske ska be mamma köpa gnagarlyx och blanda med pellets. Sne kan man prova att inte ge nytt förrän skålen är tom så att dom säkert äter upp det.

Tacksam för svar =)

Tregly, ge inte ungarna gnagarlyx.
Våra kullar har alltid fri tillgång på hö vatten och pellets ( vi anväänder Rabbfor till våra frassar)

Magra kaniner ökar vi bara upp pelletsgivan på, vi ger dem inte grönsaker vilket man inte ska ge så stora givor av. ALLTID fri tillgång på BRA hö!

De bör inte vara i sån ålder att de bara är gängliga. Dels ska de inte vara magra för det (mina ungdjur på 3½ mån är i den åldern, i lagom hull men de består i princip mest av ben och öron...).
Jag skulle också öka pelletsgivan, ev. solrosfrön. Men funderar också på om det kan bero på stress eller så av att de bor två könsmogna (?) hanar ihop?

Du kan sära på kaninerna just vid matningen. Annars är det lätt hänt att de inte håller sig bra i hullet.

Säker på att inte kastraten snor den andras mat?

Även om kaninen är smal "utanpå" kan den ha fett runt organen etc som inte är så sunt. Kaninen ska ju dock inte behöva gå runt mager för det. Jag tror solrosfrön är bättre än gnagarlyx (som mest innehåller socker och är som godis+ att de kan plocka ut det de vill ha, hur vet man då att de får i sig alla näringsämnen?) även om det kanske inte är helt optimalt.

Kaninerna har tillgång till mat (gräs och löv/blad eftersom de är utomhus och hö och kraft eftersom jag ser till att de har det) 24/7. Det är för att de ska kunna äta hur mycket och när de vill. Om jag begränsade mattiderna skulle båda äta betydligt mindre, med självklara konsekvenser.
Att den kastrerade hanen inte stjäl mat från den magra honan kan jag lova ;) Om hon tycker att moroten som han har ser godare ut än den hon själv har rycker hon den ur munnen på honom och skuttar iväg.
De kan äta pellets ur samma skål på samma gång, men killen får bara ta nya tuggor när hon har fullt i munnen. Om hon har slut och ska ta ny mat tränger hon undan hans huvud med sitt eget. Ingen lägger beslag på hennes mat :rofl:
För säkerhets skull har jag pellets i tre skålar som står en bit ifrån varandra.

Egentligen är jag inte särskilt orolig för hanens vikt. Vi vägde honom inte innan kastreringen, men det räckte med att titta på honom för att se hur mycket han tunnande ur efter det. Antagligen håller han snarare på att återfå sin naturliga vikt än blir för tjock. Och skulle han bli för tjock kommer han ändå tunna ur till vintern, när det blir kallare och när de sitter i varsin bur.

Angående det icke-sunda fettet runt organ så förstår jag inte vad du menar. Skulle mina kaniner ha något extra, livsfarligt fett i kropparna som andra kaniner inte har? Varför skulle de ha det? Hur uppstår det? Hur vet man att de har det? Om de har det, vad gör man i så fall åt det?

Alla däggdjur (kanske även reptiler, vad vet jag) ska ha fett i kroppen. Det är när man inte har det, eller när man har för lite av det, som man svälter ihjäl.

Nej, alla kaniner har/riskerar att få, inte bara dina.

Visst ska alla djur ha en viss mängd fett men som bekant är det knappast sunt med för mycket fett. På kaniner (säkert andra djur också, men där är jag inte lika kunnig) lägger sig fett ganska ofta runt organen (för mycket/skadligt fett) även om kaninen ser slank och fin ut "utanpå".
Kan vara bra att vara medveten om men självklart ska djuren inte gå runt och vara för magra för det.

Har de fri tillgång lär det ju inte vara konkurrens om maten som är problemet nej (även om det av andra orsaker inte är så bra), men så länge de äter ordentligt med hö och inte är tjocka så.

Läser du inte vad jag skriver? :crazy: Det är en nioårig kanin som aldrig någonsin har varit sjuk eller överviktig vi pratar om här. Problemet nu är att hon är tunn. Det betyder att hon har för lite fett.

Jag frågar igen: Hur vet man om de har detta farliga fett? Och hur gör man för att undvika samt få bort det? Vilken forskning bygger du denna (vid första anblicken rätt så absurda) farligt-fett-på-magra-kaniner-tesen på?

Varför är fri tillgång till mat inte bra? Gräs, löv, blad mm finns i överflöd i naturen, där kaniner egentligen ska leva. Att i möjligaste mån efterlikna deras naturliga miljö är knappast skadligt.

Om det är pelletsen du menar, så får hon det endast för att hon skulle tunna ur ännu mer utan den. Tycker du att jag ska begränsa tillgången, eftersom fri tillgång "av andra orsaker inte är så bra", och stå och se på när hon blir magrare och magrare? :confused:

Löv, hö osv är väldigt näringsfattig kost och det är till detta kaninen är anpassad att leva av. Fri tillgång på pellets (=näringsrikt, relativt fiberfattigt och rikt på fett och protein) är inte bra då det kan leda till fetma och magproblem. Jag har aldrig skrivit att du inte ska ge fri tillgång till din magra kanin, tvärtom.

Man vet inte om kaninen har (för mycket) fett runt organen utan att obducera den när den dött. Jag har inte heller sagt att du ska låta bli att mata din kanin pga detta, kanske din tur att läsa vad jag skriver? Det jag däremot skrivit att det kan vara bra att tänka på vid allmän kaninutfodring då man ofta hör att "min kanin lever på gnagarlyx men är inte fet så det är ingen fara". Precis som att det inte är sunt för oss att leva på godis, oavsett om vi är feta eller inte, är det inte heller sunt för kaniner. Troligen farligare eftersom de som sagt är anpassade till näringsfattig kost på ett annat sätt än vad vi är.
Man undviker det genom att ge kaninen en bra kost. Hur man får bort det vet jag inte. Tyvärr har jag ingen artikel att referera till utan det är vad jag fått lära mig av andra kunniga uppfödare. Samt sett själv när jag dissikerat kanin. Absurt tycker jag inte att det är.

Som sagt- jag menar INTE att du ska sluta ge kaninen pellets eller inte göra något åt problemet. Med tre olika personer som ställt frågor i tråden så pratar jag kaninutfodring även i allmänhet.
Vad du ger för kraftfoder har du inte svarat på, men pellets och ev. solrosfrön har jag redan tipsat om, samt se till att hanen (som du skriver gått upp i vikt, för att i nästa inlägg skriva att han gått ner?) inte blir för fet.

Tillägg: Fri tillgång till mat i form av hö och liknande är livsviktigt. Men som sagt, generellt sett inte fri tillgång på pellets, många kaniner far illa och blir feta och sjuka av övervikt och fel utfodring.

Som jag även har skrivit (tror jag?) så är det ett ålderstecken att kaninen får svårare att hålla hullet. Vissa kaniner äter även mycket sämre när de börjar bli gamla. 9 år är gammalt för en kanin och frågan är om det går att få upp henne i samma hull som tidigare. Om det inte går så kan du ju överväga att ha henne inne i vinter för att minska påfrestningen/energiförbrukningen i att hålla värmen i kylan.
Frukt ger du ju redan men även det kan som sagt vara bra att ge för att få kaninen att gå upp i vikt.
Har du koll på hur mycket honan äter? Har hon börjat äta mindre? Gamla kaniner kan få problem med kindtänderna, det händer att de blir för vassa vilket gör det svårt för kaninen att tugga och äta hö, vilket blir till en ond cirkel. Veterinären kan kolla detta (oftast utan att söva, att söva en 9årig kanin om det inte är nödvändigt är ingen bra idé). Tecken du kan se hemma är att kaninen äter mindre hö/har svårt att äta hö. Ibland kan det även rinna ur ögon och nos.

Senast ändrad:

Nej, du har inte påstått att jag inte ska ge kaninen extra mat (jag har tagit till mig ditt solrosfrötips), men du har påpekat att fri tillgång på mat är dåligt ”av andra orsaker”. Vilka dessa andra orsaker är framgår ingenstans och det var därför jag frågade om det. När du svarar på mina inlägg utgår jag från att det är just det du gör, istället för att prata allmänt om sådant som inte är ett dugg relevant (feta kaniner till exempel). Det är därför jag undrade om du läser vad jag skriver.

I övrigt håller jag absolut med dig. Jag ger aldrig pellets/kraft till något djur om de inte behöver det av särskilda skäl, tex tunnhet, just av skälen du nämner.

Angående hanen, så håller jag med om att jag har varit otydlig. Eftersom det inte är något problem med honom var det onödigt att nämna honom överhuvudtaget. Läget är följande: Han kom hem till oss två år gammal i normalhull. Han kastrerades här och tappade därefter massvis med päls och troligen en hel del i vikt. Jag vägde honom någon vecka efter kastreringen och då vägde han 1,9 kg. Det är alltså mindre än den ”vanliga” vikten eftersom han tunnade ur efter kastreringen. Nu har han gått upp och väger 2,1 kg. Det är antagligen närmare den naturliga vikten än de 1,9 kg han vägde strax efter kastreringen. Nu har han fått tillbaka glansen i ögonen, sin tidigare kroppsform och all päls. Kort sagt är han kanonsnygg (:love:). Men jag vill ändå inte att han går upp för mycket, bara för att honan behöver bli större.

Angående åldern, så tror jag inte att det är något problem förutom att hon har fått svårare att tillgodogöra sig det hon stoppar i sig (med avmagring som följd). Hon har samma aptit och livsglädje som hon alltid har haft. Just nu håller hon på med sitt ”gräva upp vinbärsbusken-projekt” som tar åtskilliga timmar varje dag :rofl:
Jag har inte exakt koll på hur mycket hon äter, men jag vet att hon äter av allt (hö, gräs, löv/blad, morötter, äpplen och allt annat grönt och pellets) och jag tror att hon äter betydligt mer än killen. Så det är inget fel varken på aptiten eller tänderna.

Jag vet att det är ett ålderstecken. Det kanske bara är jag som inte har vett att acceptera att de blir tunnare när de blir gamla. Men det är inte så lätt :cry:

De får S*ampes fullfoder.

Okej, det låter ju bra =) Ja, det är jobbigt när djur blir gamla och lite skruttiga... Stampe är ett bra foder.

Generellt gällande foder (eftersom du verkade vilja ha svar)
Ang. fri tillgång till pellets så är det inte bra då det ofta leder till överskott av protein och underskott på fibrer. Fiberunderskottet beror på att kaniner gärna väljer pellets framför hö och kan leda till magproblem (främst diarré). De kan även bli bukiga vilket väl inte är ett problem i sig för sällskapskaniner men ett tecken på att allt inte är perfekt. I extrema fall kan även avsaknad av fibrer göra att kaninens mage stannar vilket lätt blir livshotande då de inte har så mycket egna tarmrörelser för att hålla igång magen utan maten går vidare i systemet genom att ny mat pressar på. Dock är jag tveksam till om magen stannar pga för lite hö, så länge den äter något brukar det klara sig.
Proteinöverskott gör att kaninens "nattbajsar", dvs de som kommer från blindtarmen och i normala fall direkt äts upp, ökar i mängd så man hittar de överallt i buren. Kaniner är anpassade till en väldigt näringsfattig kost och kan utvinna tillräckligt med protein ur hö. Ger man de då för mycket protein i kraftfodret blir det ett överskott som visar sig som överblivna "nattbajsar".

Pellets är naturligtvis mer näringsrikt och förutom problemen ovan blir kaninen lätt fet av för näringsrik mat. Som bekant är fetma inte bra för något djur (eller människa). Effekter man kan se är att kaninen får dubbelhaka och även extra skinn med fett i på andra ställen. Det kan göra att kaninen får svårt att röra sig och framförallt att tvätta sig, vilket i sin tur kan leda till ytterligare sjukdomar. Dessutom tär det ju extra på leder, kan försvåra födslar och dräktighet samt har andra långtida effekter som är svårare att se.

Precis som skrivet ovan är det ny mat som pressar på den gamla vidare i matsmältningssystemet. Om man endast ger kaninen pellets äter den lätt upp maten på några minuter. Resten av dygnet får den alltså inte i sig något vilket leder till förstoppning/att magen stannar. Därför är det så viktigt att kaninen alltid har tillgång till mat, men denna mat ska vara i form av hö och inte kraftfoder.

Fördelarna med kraftfoder är ju naturligtvis att det är ett extra tillskott för de djur som behöver det, näringsmässigt och ett sätt att se till att kaninen får i sig tillräckligt med vitaminer etc. För en kanin upp till 3-4 kg brukar en bra riktlinje vara ½ dl pellets per dag, sen får man givetvis anpassa det till varje individ. Digivande och växande djur behöver givetvis mer. Dräktiga honor ska få samma giva som innan, höj matransonen först när ungarna är födda då det annars kan ge honan svårigheter att föda.
Och- det kan inte sägas ofta nog- ge pellets. Inte gnagarlyx eller fröblandningar, det är alldeles för fett (och det förstnämnda även sockrat).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 671
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka