Sv: Mager kanin
Nej, du har inte påstått att jag inte ska ge kaninen extra mat (jag har tagit till mig ditt solrosfrötips), men du har påpekat att fri tillgång på mat är dåligt ”av andra orsaker”. Vilka dessa andra orsaker är framgår ingenstans och det var därför jag frågade om det. När du svarar på mina inlägg utgår jag från att det är just det du gör, istället för att prata allmänt om sådant som inte är ett dugg relevant (feta kaniner till exempel). Det är därför jag undrade om du läser vad jag skriver.
I övrigt håller jag absolut med dig. Jag ger aldrig pellets/kraft till något djur om de inte behöver det av särskilda skäl, tex tunnhet, just av skälen du nämner.
Angående hanen, så håller jag med om att jag har varit otydlig. Eftersom det inte är något problem med honom var det onödigt att nämna honom överhuvudtaget. Läget är följande: Han kom hem till oss två år gammal i normalhull. Han kastrerades här och tappade därefter massvis med päls och troligen en hel del i vikt. Jag vägde honom någon vecka efter kastreringen och då vägde han 1,9 kg. Det är alltså mindre än den ”vanliga” vikten eftersom han tunnade ur efter kastreringen. Nu har han gått upp och väger 2,1 kg. Det är antagligen närmare den naturliga vikten än de 1,9 kg han vägde strax efter kastreringen. Nu har han fått tillbaka glansen i ögonen, sin tidigare kroppsform och all päls. Kort sagt är han kanonsnygg (
). Men jag vill ändå inte att han går upp för mycket, bara för att honan behöver bli större.
Angående åldern, så tror jag inte att det är något problem förutom att hon har fått svårare att tillgodogöra sig det hon stoppar i sig (med avmagring som följd). Hon har samma aptit och livsglädje som hon alltid har haft. Just nu håller hon på med sitt ”gräva upp vinbärsbusken-projekt” som tar åtskilliga timmar varje dag
Jag har inte exakt koll på hur mycket hon äter, men jag vet att hon äter av allt (hö, gräs, löv/blad, morötter, äpplen och allt annat grönt och pellets) och jag tror att hon äter betydligt mer än killen. Så det är inget fel varken på aptiten eller tänderna.
Jag vet att det är ett ålderstecken. Det kanske bara är jag som inte har vett att acceptera att de blir tunnare när de blir gamla. Men det är inte så lätt
De får S*ampes fullfoder.