Mager islandshäst

abonthron

Trådstartare
Hej!
Behöver Hjälp med en islänning som fått i sig alldeles för lite under tiden hon gått med föl och fick proteinbrist. Nu är de särade men hon är oerhört mager (och omusklad) Vad skulle ni ge utöver hö för att få henne att bygga muskler och gå upp i vikt? Hur ser jag att hon inte får för mycket protein?

Sv: Mager islandshäst

Lucern är bra att ge när de är tunna.
När vi hade ett sto med två föl här hemma tröck vi i stoet massor av lucern och det höll hon sig fin på :)

Jag fick tipset av min vet att ge H*ppo Grow Alfa. (Fick hem en häst som tappat mkt muskler efter en skada.) Den innehåller mkt protein men lite stärkelse, minskar fångrisken. Kom ihåg att portionera ut givan 2-3 ggr/dag. Viktigast är självklart bra och mkt grovfoder. Allt annat är tillskott. Hon sa att jag kunde ge 1/2 kg 2-3 ggr/dag. Jag behövde dock inte ge henne så mkt pga av att hon tog/tar sig relativt bra på grovfoder.
Jag har även gett henne tillskott av mineraler, och vitaminer när hon var som tunnast. Håll koll bara så du håller dig till rekommenderad giva av tillskott så inte hästen får i sig för mkt av tex selen då det inte är så bra.

Lugn träning från marken och massage kan också vara bra för att få igång tillväxten av muskler!

Lycka till med hästen! :)

Se till att hon har konstant tillgång till grovfoder med bra värden om det är möjligt. Utöver det skulle jag ge kraft och lusern.

Fri tillgång på hö brukar räcka. Vill man ge kraftfoder kan luzern, kornkross, kra*t protein vara bra och ge.

Men se till att hästen aldirg är utan hö både i hagen eller i boxen går en sån häst på lösdrift skulle jag ta in den under natten och ha täcke så den inte behöver slösa energi på att hålla värmen..
Magra hästar har sämre förmåga att hålla värmen.

Detta är mina tips du har fått en hel del bara välja och vraka av vad du tycker låter bäst=) Lycka till iallafall med hästen!

Ta analys på höt, och se till att de har bra värden.
Stödfodra med lusern, antingen i höet eller som pellets, och knske extra tillskott som nån över mig skrev

Våran ena häst magrade ju av fruktansvärt en höst(svårfödd). Vi började fodra fri tillgång på ett riktigt bra hö och gav lusern hack. Han fortsatte rasa... Vi kontaktade veterinär/tandläkaren som gjorde avmagringsutredning och alla värden var bra. Öka givan sa hon. Så fri tillgång på det braiga höet(78smbrp) och vi klarade inte få i mer än 2-3kg lusern hack. Han hämtade dock ingen vikt...

Ringde till sist en foderrådgivare o frågade vad vi kunde göra mer. Hon förklarade att en häst som får för hög kvot protein använder energi för att kunna hantera all protein. Med för hög kvot så räcker inte energin i fodret utan då tar hästen av sin muskelmassa. Dvs hästen magrar om den får för mycket protein i förhållande till energi. Kvoten bör ligga på 6 för vanliga hästar och runt 8-9 för digivande ston.

Överallt på nätet står att läsa att för mycket protein i grovfodret är ingen fara. (men i kraftfoder skulle det va farligt) Det är bullshit.

Räkna på foderstaten så att protein/energi blir runt 6. Energi behövs oxå för en mager häst så man inte stirrar sig blind på protein som vi gjorde.

I mitt fall slutade det med fri tillgång på foderhalm (4Mj energi, inget smbrp), portioner av hö, inget lusern, ett muslifoder med rätt kvot och de första två månaderna lite olja i för extra energi. Så fick vi våran häst tillbaka.

Kan tilläggas att min annars extremtjocka häst var superslimmad o fin den vintern. Han som hade massor att ta av blev fin i hullet. Han åt sig smal (tänk den som kunde göra det!!!)

Lycka till med din pålla!

Nej hästen tar inte av sina muskler för att bryta ner protein, det är grunden för att bygga muskler. Ett överskott av protein ger däremot en förbränningseffekt i fettet, eftersom ett överskott av MJ lägger sig som fett så kommer också en förbränning ske av fettet när den förbrukar extra energi.

My bad...
:bow:

Jag borde kanske ha skrivit att hästen tar av sig själv för att hantera proteinöverskottet.

Just för stunden har jag snarare tvärt om problem, att våra hästar är för runda. Men det jobbar vi på att komma till rätta med! Men har i perioder haft svårt att hålla hullet på ett av stona, dock har hon tagit sig relativt fort på bra grovfoder, lucern hackat strå, krafft groov, linfröolja och lite kornkross. (Numera vill jag helst inte ge varken kornkross eller pellets -så där går krafft groov bort för min del, men det finns bra muslibaserade tillskottsfoder också som man kan använda istället). Samt att i dessa perioder har jag varit lite mer noga med att ha te x vintertäcke på henne om det varit rejält kallt o stormigt ute.

Tack snälla ni för alla svar, nu vet jag lite hur jag ska tänka...återkommer med resultat!

Jag har en extremt svårfödd islandshäst. Och med råge på det så är hon dessutom väldigt kräsen. Hon är stor 148. och ganska lång. Hon har alltid varit mager och svår att få upp i hull. Har provat det mesta, nu går hon på fölpellets, lucern inkls. fri tillgång på bra hösilage med höga värden.

Hon börjar långsamt lägga på sig. Men fölpelletsen har varit guld! Det är ganska mycket proteiner, så man bör nog vara lite försiktig. :)

Jag kör med något som heter riskli på svårfödd häst, har funkat superbra och reser hullet relativt snabbt och håller bra i underhålls dos. De finns även många hästar som repat sig med hjälp av riskli och dessa har sedan inte behövt hjälpen mer utan klarat sig bra på vanligt foder.

Inte læst hela tråden, men rapsolja ær bra. En kopp linfrø som du hæller kokande vatten øver och sedan låter stå och dra en stund också. Linfrø och matolja ær bra før magen och hjælper henne att ta till vara annan næring. Då mitt førsta sto blev ældre så behøvde hon det på vintrarna før att hålla hullet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 483
Senast: Cattis_E
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
652
Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 801
Senast: Stinaelin
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 057
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar