Mager häst

A

AMNG

Jag har en 27-årig islands valack som bara blir tunnare. Han har precis, eller för någon månad sedan fått tänderna kollade och raspade. Han har fri tillgång till hösilage och får kraft foder 1 gång om dagen, bl.a luzern, müsli och ibland vetekli, beroende på hur kallt det är.

Nu till frågan, finns det någon som vet hur jag ska göra för att göda upp honom? Han är pigg och kry så det känns inte som om att det är dags att säga hejdå, men om det inte finns något annat sätt så vet jag inte vad jag ska göra.

Han är även gammal fång häst så havre eller något med "socker" i är inget alternativ. Jag har också satt på honom ett täcke så att han inte behöver göra av med energi till att hålla sig varm nu när det är så kallt.

Vad ska jag göra? :confused:

Sv: Mager häst

Äldre hästar är oerhört näringskrävande, har själv en 25-åring hemmavid som man måste trycka i ansenliga mängder under så jämn spridning av dygnet som möjligt. Det är endast på så sätt som hästen kan få möjlighet att tillgodogöra sig maten. Det gäller också att välja fet mat som är lättsmält och för individen lätt att ta upp. Nu har du en fånghäst vilket begränsar möjligheten, så mitt tips är uppblött lucernpellets med olja och gärna flera gånger per dag.

Vår häst klämmer fn i sig runt 85 Mj och runt 650-700 smrp per dygn.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka