Mager Häst ...

E

epilog

Min vän har ett väldigt magert fullblod på 11 år.

Den går sakta men säkert upp i vikt, men måste veta , vilket foder är bäst att ge till en sådan häst? Och hur mycket är rimligt tro? den utfodras 2 ggr / dag, plus hö i hagen.

:)

Sv: Mager Häst ...

Grovfodret är det viktigaste, ta analys på det så får du se vad som behövs. Annars är lucern ett säkert kort.

Hur mycket får den? Ge så mkt hö som den orkar äta upp och komlettera med det kraftfoder som behövs för att täcka in det protein eller energi som fattas.

Okej. tack så mycket. Är havre att rekomendera ? Kan man blanda lucern och havre?

man kan blanda havre och lusern ja :) gör gärna maskprov om ni inte gjort det, och kanske ett blodprov hos vet för att se om hästen har brist på något, samt höanalys.

Okej, Om jag testar havre+ lusern, behövs mer tillsatser? Eller får han i sig alt då.
Ja vi ska göra masktest på honom nu till våren sa veterinären och höanalysen var u.a.

Äter den hö eller hösilage?
det kan vara bra att ha fri tillgång på hö/hösilage till en sån häst.
Se till att den ALLTID har hö/hösilage i boxen/hagen.
& kanske ge den kraftfoder 3 ggr om dagen om det är möjligt?

Min vän har ett väldigt magert fullblod på 11 år.

Den går sakta men säkert upp i vikt, men måste veta , vilket foder är bäst att ge till en sådan häst? Och hur mycket är rimligt tro? den utfodras 2 ggr / dag, plus hö i hagen.

Den allra bästa maten till alla hästar är ett bra grovfoder (hö eller ensilage och även lusern räknas dit) Vad som sedan är ett bra grovfoder beror mycket på vilka behov hästen har. Ett fullblod har ofta mycket stora behov jämfört med många andra raser, så fri tillgång på bra grovfoder är nästan ett måste för det flesta. Sedan kan det behövas kompletteras för att hästen ska hålla hullet.
Om du börjar ge havre så får kanske också vara beredd på att hästen blir mycket piggare att rida och hantera. Inte alla hästar blir det men många. Vad som sedan är en rimligt mängd beror mycket vad det är för värden på grovfodret och vad hästen som individ behöver. Jag har själv flera fullblod och de skiljer sig åt ganska mycket med mängder foder. Men om vi utgår från ett grovfoder som passar att komplettera med bara havre, vid fri tillgång så hade häst 1 behövt 1 kilo, häst 2 hade behövt knappt ett halvt och häst 3 hade i stort sätt behövt fritillgång på havre också. Alltså i princip så mycket hon hade kunnat äta och ändå få i sig en rimlig mängd grovfoder.

Så med ett grovfoder som UA (vilket inteheller jag vet vad det betyder :confused:) så hade jag själv gett lusern och/eller Hipp Alfa. Om det fanns behov för mer, kompletterat med något av de foder som är speciellt framtagna för fullblod. Vissa av dem fullfoder andra är till för att vara komplement till havre.

Jag räknade lite åt fullblodet i vårt stall som var mager, men som nu ser rätt ok ut:)

Med VÅRT hö (du kanske har helt andra värden, bäst är att analysera) kom jag fram till att 11 kg hö och 3 kg lucern borde fixa biffen, och det gjorde det. Ägaren blandar ner morötter som hon skurit i lucernen så blir den extra god. Han får också lite olja. VÅrt hö är väldigt energirikt så du kan behöva lite mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 789
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka