mager häst, vad göra?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare naira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 694
N

naira

Efter kvällsinsläppet nu är jag helt gråtfärdig:cry:
Min väldigt svårfödda D-ponny valack har nu blivit så smal och muskelfattig på bara ett litet litet tag att jag står helt förtvivlad och förvirrad.

När vi började märka att han tappade i vikt ökade vi på hösilaget ytterligare. Nu står han på näst intill fri tillgång. Han får även 1,5 liter lucern samt 1 l krafft grund + mineraler. Har en gång fått en foderanalys på hösilaget. Kommer inte ihåg mer än att det var bra värden.

Men när ÄVEN musklerna börjar försvinna... Hans förr välmusklade rumpa och rygg är nu ett minne blott. Trots motion, klättring och ökad foderstat går han bara ner i vikt och musklerna fortsätter försvinna.

Han mår bra i övrigt. Ingen feber och normal aptit. Nu har jag slutat rida honom i några dagar och ska bara longera för nu är jag ruskigt orolig.:cry:

Långt och svamligt inlägg men jag behöver stöd och RÅD! Vad ska jag göra!?:confused: :confused: :cry:

Sv: mager häst, vad göra?

Glömde: Kan det bero på mask? :confused: Men om det är mask borde väl inte musklera försvinna?

Får han 1,5 l lusern + 1 l Krafft per utfodringstillfälle eller per dag?

Har du tagit träckprov? När avmaskades han senast?

Har du kollat hans tänder på sistone?

Får han 1,5 l lusern + 1 l Krafft per utfodringstillfälle eller per dag?

Har du tagit träckprov? När avmaskades han senast?

Har du kollat hans tänder på sistone?

Han får detta per dag. Träckprov har inte utförts dels pga ekonomi dels pga lathet/okunskap. Senast han avmaskades var i slutet på nov -06. Har inte avmaskat nu för jag vill vänta tills precis innan betessläpp.

Tänderna blev kollade + raspade hmm... på sommaren -06. Är väldigt noga med tänderna då han saknar en hörntand (?) så den övre växer för mycket. Raspar 1-2 ggr/år men tänkte inte göra det då han ska flytta den 9:e juni. Jag har väldigt dåligt med pengar :(

1,5 l lusern och 1 l krafft är ju inte grymt mycket om han är svårfödd. Det är ju ca 1 kg lusern (pellets) och 750g grund.
Öka maten. Du kan lätt ge det dubbla.
// Linda

Skicka in ett träckprov! Ta ut vet för blodprov, och öka fodret ytterligare. Och kolla tänderna!!!

Med mask kan det mesta försvinna, närr fettet börjar sina ryker musklerna. Lägg till någon dl olja så täcker du iaf MJ behovet ifall det är tänderna som krångar. Det är bara att gå till vanliga mataffären imorgon och köpa rapsolja!

Skickar du inte in något prov får du väl tyvärr maska förebyggande, men det bästa är nog att skicka iväg så vet du. Du tjänar snabbt in provkostnaden på att ha en maskfri häst genom sparad foderåtgång och rund och fin häst...

Senast ändrad:

Jag tycker absolut att du ska investera i ett träckprov, det är väl värt pengarna. Det är helt rätt tid på året. Då får du veta om du behöver avmaska. Om han har mycket mask så får du ju också reda på en trolig anledning till att han gått ner så mycket i vikt.

Jag skulle öka kraftfodret. Får han lusernpellets eller -hack? Den hackade varianten väger ju väldigt lite och man kan behöva ge ganska stora mängder. Om han får pellets så kan du ju blöta dem om du är osäker på hans tänder. Försök att kolla tänderna så snart du kan.

Vissa hästar tenderar att tappa lite i samband med pälsfällning. Hur ser pälsen ut? Ett tillfälligt extra tillskott av B-vitaminer kanske vore bra.

Om du tar ett träckprov och ökar på fodret så tror jag att du kommer att se resultat ganska snart. Men om han fortsätter tappa i vikt så kan man ta ett blodprov för att kolla att allt står rätt till.

Det kommer säkert att ordna sig så försök att inte oroa dig alltför mycket. Fokusera på att göra saker som hjälper honom istället - ta ett träckprov och öka fodret, men gör det lite successivt. Han ska förstås inte träna jättehårt i detta tillstånd men håll igång honom så att han inte får andra problem om du ökar fodergivan.

Skicka in ett träckprov! Ta ut vet för blodprov, och öka fodret ytterligare. Och kolla tänderna!!!

Med mask kan det mesta försvinna, närr fettet börjar sina ryker musklerna. Lägg till någon dl olja så täcker du iaf MJ behovet ifall det är tänderna som krångar. Det är bara att gå till vanliga mataffären imorgon och köpa rapsolja!

Skickar du inte in något prov får du väl tyvärr maska förebyggande, men det bästa är nog att skicka iväg så vet du. Du tjänar snabbt in provkostnaden på att ha en maskfri häst genom sparad foderåtgång och rund och fin häst...

Tack för svar!
Ursäkta snålhet och okunskap, vad kostar det att kolla/raspa tänderna? Vad kostar det att ta träckprov? Hur ska jag göra det?

Om jag inte gör träckprovet vilket avmaskningsmedel ska jag använda som förebyggande?
Avmaskar jag honom måste jag väl även avmaska de andra tre?

Jag tycker absolut att du ska investera i ett träckprov, det är väl värt pengarna. Det är helt rätt tid på året. Då får du veta om du behöver avmaska. Om han har mycket mask så får du ju också reda på en trolig anledning till att han gått ner så mycket i vikt.

Jag skulle öka kraftfodret. Får han lusernpellets eller -hack? Den hackade varianten väger ju väldigt lite och man kan behöva ge ganska stora mängder. Om han får pellets så kan du ju blöta dem om du är osäker på hans tänder. Försök att kolla tänderna så snart du kan.

Vissa hästar tenderar att tappa lite i samband med pälsfällning. Hur ser pälsen ut? Ett tillfälligt extra tillskott av B-vitaminer kanske vore bra.

Om du tar ett träckprov och ökar på fodret så tror jag att du kommer att se resultat ganska snart. Men om han fortsätter tappa i vikt så kan man ta ett blodprov för att kolla att allt står rätt till.

Det kommer säkert att ordna sig så försök att inte oroa dig alltför mycket. Fokusera på att göra saker som hjälper honom istället - ta ett träckprov och öka fodret, men gör det lite successivt. Han ska förstås inte träna jättehårt i detta tillstånd men håll igång honom så att han inte får andra problem om du ökar fodergivan.

Tack snälla för svar! Hur gör man träckprov då? Är inte så insatt i det. Vad kostar det?

Han får pellets. Han blötlaggt det lite men märker ingen skillnad, förutom att han blir grön runt hela mulen :p
Vad kostar det att kolla upp tänderna?

Ang. pälsfällning. Det är ju inte lite han har tappat. Pälsen är fin och glansig. Som den alltid har varit liksom.

Jag är lite skeptisk till att rida honom nu när han har tappat så mycket ryggmuskler. Är det bättre att longera/tömköra?

Tycker du ska ge hästen en viloperiod. Motion bränner fett, när fettet är slut ryker musklerna. Kanske inte det du vill i detta läget.

Är hästen smal är utgiften för stor och inkomsten för liten helt enkelt.
Öka maten.

Ang mask, på apoteket finns det en låda som heter "kolla masken" du kan köpa.

Annars så plockar du upp två-tre färska bajsbollar, förpackar väl och sänder in till tex vidilab. (tror hemsidan är www.vidilab.se).

Tar ett par dagar så får du svar om vilken mask din häst har.
Efter det resultatet kan du välja maskmedel.

Väljer du ett maskmedel nu på måfå är risken att du avmaskar mot nåt han inte har men inte får bort den masken han ev har.
= bortkastade pengar.

Att få bajset undersökt kostar ca 300kr.

Tycker du ska ge hästen en viloperiod. Motion bränner fett, när fettet är slut ryker musklerna. Kanske inte det du vill i detta läget.

Är hästen smal är utgiften för stor och inkomsten för liten helt enkelt.
Öka maten.

Ang mask, på apoteket finns det en låda som heter "kolla masken" du kan köpa.

Annars så plockar du upp två-tre färska bajsbollar, förpackar väl och sänder in till tex vidilab. (tror hemsidan är www.vidilab.se).

Tar ett par dagar så får du svar om vilken mask din häst har.
Efter det resultatet kan du välja maskmedel.

Väljer du ett maskmedel nu på måfå är risken att du avmaskar mot nåt han inte har men inte får bort den masken han ev har.
= bortkastade pengar.

Att få bajset undersökt kostar ca 300kr.

Tack för svar!

Viloperiod har han just nu och har haft c:a 1 vecka. Jag har inte velat rida då hans ryggmuskler börjar försvinna. Det är ju som sagt inte bara fettet som försvinner.

Han har fri tillgång på hösilage (med bra värden) och nu får han ungefär 3 liter krafft grund, 3 liter lucern pellets och 1 dl rapsolja, som någon annan tipsat om.
Vet inte riktigt vad mer jag kan öka? :p

Ska kolla upp det där med träckprov också. Blir till att leva på nudlar ett tag men det är det väl värt så länge pållen mår bra.

Har haft lite mejlkontakt med vet. nu också. Hon trodde INTE att det var mask då hästar inte rasar så snabbt i vikt av enbart mask. :confused: :confused:

Känns ändå inte som att jag kan utesluta det då hon inte har sett hästen. Ska ta träckprov iaf..

Först: Jag skulle ta ut veterinären så hon kan ta blodprover och göra en allmän koll på hjärta osv. Fästingarna har ju kommit fram osv. Erlichios? Min häst tappade både hull och muskler när han fick det.

Fodermässigt skulle jag börja ge olja och betfor om jag var du. Betforet omvandlas till fett i tarmen och är ett bra foder för hästar som man vill hålla/sätta hull på.

Lycka till! // Mayara

Du ska absolut ta ett träckprov. Tycker inte veterinären verkar påläst i masksammanhang. Nu när flugorna börjar komma igång kan det hända mycket och snabbt på maskfronten.

Avmaska i förebyggande syfte existerar inte. Man maskar mot den mask hästen har. Fel användande av maskmedel kan i värsta fall bygga resistens mot avmaskningsmedel.

nej har du ökat så pass redan så låt det vara ett tag och se om det händer nånting.

blodprov är inte heller ett dåligt förslag.

Som de andra redan sagt så köper man ett träckprovs-kit och gör enligt instruktionerna, kostar ca 300 spänn. Att bara maska på måfå är det inte mycket mening med. Att stoppa i hästen en massa gifter som inte är bra för miljön som dessutom kostar är väl onödigt. Du kan ju omöjligt veta vilken sorts mask den har. Hästar kan rasa snabbt i vikt när maskarna reproducerar sig.

Ta ut vet och skicka in ett blodprov. Det är ju inte normalt för en ponny att bara falla ur sådär plötsligt på den foderstaten. Hur länge har den ätit de mängderna? Vissa hästar är svåra att få upp i hull när de väl fallit ur, kanske var det ett underskott under hela vintern som visar sig nu? Släpp ut på ett maffigt bete sedan under sommaren så du kommer upp i hull igen.
Att fixa tänderna beror ju lite på vad som behöver göras och om du tar ut vet eller tandis, men du kan ju låta veterinären kika in samtidigt som blodprovet tas.

Du tjänar snabbt in pengarna du skulle ha lagt på en massa mat om du får hästen frisk och kry så den gör av med normalt med energi. Du ska nog vara glad att gräset kommer snart så du får lite gratismat....

Senast ändrad:

Först: Jag skulle ta ut veterinären så hon kan ta blodprover och göra en allmän koll på hjärta osv. Fästingarna har ju kommit fram osv. Erlichios? Min häst tappade både hull och muskler när han fick det.

Fodermässigt skulle jag börja ge olja och betfor om jag var du. Betforet omvandlas till fett i tarmen och är ett bra foder för hästar som man vill hålla/sätta hull på.

Lycka till! // Mayara

hmm.. De fall av erlichios jag har varit med om har hästarna iofs tappat hull och muskler men även svettats ständigt, varit hängiga och noll aptit. Han är ju som sagt helt vanlig annars, utöver att han har tappat full och muskler.

Har gett 1 dl olja idag och imorgon ska jag börja ge nån dl betfor. Vill inte ändra fodret allt för häftigt heller. :crazy:
Vill helst inte ta ut vet. förrens jag vet att mask/foder inte är problemet. Svårt att få ihop det pengamässigt. Vet. är sista utväg :crazy:

Tack för svaret :) :idea:

Liknande trådar

S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 619
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skid-VM
  • Vad gör vi? Del CCX
  • Sorkfeber

Hund, Katt, Andra Djur