mager häst, vad göra?

Sv: mager häst, vad göra?

Som de andra redan sagt så köper man ett träckprovs-kit och gör enligt instruktionerna, kostar ca 300 spänn. Att bara maska på måfå är det inte mycket mening med. Att stoppa i hästen en massa gifter som inte är bra för miljön som dessutom kostar är väl onödigt. Du kan ju omöjligt veta vilken sorts mask den har. Hästar kan rasa snabbt i vikt när maskarna reproducerar sig.

Ta ut vet och skicka in ett blodprov. Det är ju inte normalt för en ponny att bara falla ur sådär plötsligt på den foderstaten. Hur länge har den ätit de mängderna? Vissa hästar är svåra att få upp i hull när de väl fallit ur, kanske var det ett underskott under hela vintern som visar sig nu? Släpp ut på ett maffigt bete sedan under sommaren så du kommer upp i hull igen.
Att fixa tänderna beror ju lite på vad som behöver göras och om du tar ut vet eller tandis, men du kan ju låta veterinären kika in samtidigt som blodprovet tas.

Du tjänar snabbt in pengarna du skulle ha lagt på en massa mat om du får hästen frisk och kry så den gör av med normalt med energi. Du ska nog vara glad att gräset kommer snart så du får lite gratismat....

Han bytte till lucern + krafftgrund i samband med att vi skaffade en till häst. Alltså i januari. Innan dess fick han havre och betfor.
Då han är väldigt pigg samt lätt blir gallig i benen är fodret ett stor problem. Är jättesvårt att hitta ett foder som funkar för honom.
Släpps han på kraftigt bete får han gallor direkt!

För två-tre år sedan fixades han riktigt ordentligt av tandläkare. Då hade jag precis fått honom och han tuggat snett, var ett levande skelett i princip. Han lägger alltså huvudet på sned när han äter. Detta har han gjort i tre år nu, trots att problemen är åtgärdade. Antagligen sitter det i huvudet nu :(
Förra hösten fixades han av en vet. Dock inte lika mycket som när tandläkaren var.

Jag har samma problem som du. En stackars ettårshingst som bott i lösdrift med andra jämnåriga. Helt plötsligt tappar han allt. Det går på några få dagar. Jag tog hem honom och det första ´jag gjorde var att avmaska honom. Nu äter han fri tillgång på hösilage, 3.5 kg havre, 4 kg korn, 2 kg lusernpellets, kli och betfor, matolja, chevinal och b-vitamin. Vad tycker ni ska jag ändra på foderstaten eller?? OBS de andra hingstarna är jättefina med fri tillgpng på hösilage , 2 kg havre 2kg korn per dag.:

Jag har samma problem som du. En stackars ettårshingst som bott i lösdrift med andra jämnåriga. Helt plötsligt tappar han allt. Det går på några få dagar. Jag tog hem honom och det första ´jag gjorde var att avmaska honom. Nu äter han fri tillgång på hösilage, 3.5 kg havre, 4 kg korn, 2 kg lusernpellets, kli och betfor, matolja, chevinal och b-vitamin. Vad tycker ni ska jag ändra på foderstaten eller?? OBS de andra hingstarna är jättefina med fri tillgpng på hösilage , 2 kg havre 2kg korn per dag.:

Vad avmaskade du med och gjorde du träckprov innan?

Vad är det för lucern? Är det hackad lucern du ger så är inte 1,5 liter speciellt mycket. Har du vägt det?

Testa och ge hästen lite blötlagt (så de inte dammar) KLI! Det fick jag ett tips om när jag tog hand om en undernärd och omusklad häst och jag hade försökt det mesta. Hon tog sig ganska snabbt och gav ett jätte fint resultat!

Har haft lite mejlkontakt med vet. nu också. Hon trodde INTE att det var mask då hästar inte rasar så snabbt i vikt av enbart mask. :confused: :confused:

Känns ändå inte som att jag kan utesluta det då hon inte har sett hästen. Ska ta träckprov iaf..

Kan säga att det kan gå väldigt fort om hästen har mask.
Mitt gamla hbl fick blodmask trots att vi avmaskade honom, tyvärr var jag korkad och inte tänkte mig för, det var första avmaskningen med honom och vi gav honom bara en spruta, han borde ha fått mer (800 kg).

När masken väl slog ut så hade han inget fett, inga muskler ingenting på kroppen (det gick på max 5 dagar när allt väl försvann), hästen såg ut som om att han varit vanvårdad, dessutom hängig, det blev två veckor på vet-station för honom i akut-vård och sedan ytterligare 3 månader med återbesök.

Detta var min första stora häst (8-9 år sedan) och jag har ångest över det än idag. Han blev bra, men hade alltid svårt att gå upp i vikt och sätta muskler efter det.

Oavsett dina hövärden är det ju jättemycket foder, för i princip alla typer av hästar. Faller han ur på den foderstaten skulle jag kontakta veterinär.

Du vinner ganska mycket på att göra en analyserad foderstat, du ser hur mycket energi han behöver och hur mycket protein han ska ha. Är han svårfödd, så kan du öka proteingivan utan att låta energin skjuta i taket och på så sett "elda för kråkorna". Strålusern i hop med vetekli är en bra kombination för svårfödda hästar, då dom kompletterar Varandra med fosfor och kalciumbalansen, plus att vetekli innehåller bra med B-vitamin..

Vad har du för näringsvärden i hösilaget? Hur mycket energi och protein? Om kvoten är för låg och hästen inte får tillräckligt med protein blir muskelmassan mindre. Sedan tar det hullet också. Kvoten ska vara minst 6, men när hästen förlorat muskler behöver den högre kvot ett tag för att komma igen.

Vad har du för näringsvärden i hösilaget? Hur mycket energi och protein? Om kvoten är för låg och hästen inte får tillräckligt med protein blir muskelmassan mindre. Sedan tar det hullet också. Kvoten ska vara minst 6, men när hästen förlorat muskler behöver den högre kvot ett tag för att komma igen.

Jag kommer ärligt talat inne ihåg. Hur kollar man upp det?

Du skickar höet på analys. Ta olika sorters strån och se till att du får med litet frödelar åxå, samt från olika balar.

Liknande trådar

S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 609
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31