Mager fölunge

Corax

Trådstartare
Min hingstunge (sv.hlvbl)är snart åtta månader och jag vande av honom för ca två månader sedan utan den minsta dramatik. Han åt då mycket bra, både hösilage (bra värden)och kraftfoder.
Tyvärr var det Mycket svårt att få tag på tillfredsställande lösdrift men hittade till slut en som var ok... MEN ingen analys på hösilaget och inget kraftfoder. Såklart var det att be om problem men nu blev det som det blev. Självklart har han fallit ur rätt rejält och jag kommer att flytta honom någon dag närmsta veckan.
Frågan är då hur jag bäst fodrar upp honom. Jag menar, det är väl inte så nyttigt att helt plötsligt smälla upp honom på en "öka i vikt-giva"? Jag hoppas även att han kommer att äta som han gjorde innan han flyttade ut på lösdrift. Nu kan jag välja om de ska gå ute eller stå inne på nätterna. Kan även välja fri tillgång eller att ransonera (i så fall mest bara för att se hur mycket han får i sig)Vi har inga Supervärden på vårat hösilage men de är heller inte helt hopplösa.
TS-halten är enligt analysen 64% men de flesta balarna ligger på ca 70 kan jag tänka mig.
Mj; 5,4 kg/foder
Smbpr; 29
Ca; 2,3
P; 1,1
Mg; 0,6

Någon som har några bra tips?

Senast ändrad:
Sv: Mager fölunge

Det allra bästa och billigaste vore ju att skaffa ett bättre grovfoder!

Men kan du få honom att äta tex Kvarnbyfoders lucernpellets (innehåller endast lucern och har mycket högre proteininnehåll än Kraffts lucern)så är det ju ett bra foder som alternativ, men många hästar vägrar att äta det tyvärr.

Kvarnbyfoder har också något som heter Proteinmineral, har högt värde på aminosyran lysin (25 gram/ kilo) (300 gram smbrp/kilo). Är lika dyrt som Krafft Protein men innehåller också mineraler.

Blir svårt med det grovfodret. Skaffa bättre hö istället. Svårt att få en fölunge att äta såpass mycket lucern som nu krävs, mycket kraftfoder är ju inte heller att rekommendera.

Jag hade valt att låta honom stå inne på nätterna så han kan få äta o vila.
Det blir svårt att få till det bra med ditt grovfoder. Vad åt han innan han åkte på lösdrift?
// Linda

Fri tillgång på det hösilaget är rena döden för din fölunge...

Hade det varit mitt föl så hade jag ställt in i box på nätterna och gett fri tillgång till lusernhack som enda grovfoder. Sen hade jag räknat litegrann för att se om jag behöver komplettera med kraftfoder (proteinkoncentrat) också...

Innan han åkte så hade vi ett hösilage som såg ut så här;
TS 63%
Pr, 47
Mj 6.7
Mineralerna stämmer inte riktigt men är i alla fall en riktlinje;
Ca 3,4
P 2,5
Mg 1,1
K 27,0

Han hade fri tillgång på detta och åt även lucernpellets, betfor, havre och Groov. Då var han perfekt i hull och växte jättefint.

Det var mao en hel del mycket bättre. Jag har möjlighet att köpa detta men det kommer att ruinera mig. Men jag antar att det är bättre än att ha en dålig fölunge. :(

För ett år sen köpte jag en liten shettishingst. Han var, när han kom hit, 7 månader. Då var han tjock o trind men föll ur snabbt och blev mager och tanig. Han åt dock med god aptit... Jag fick lite råd av ameo här ovan att jag skulle köpa lucern och krafft groov så det gjorde jag. Jag introducerade fodret sakta och han gick upp i vikt. Han fick även b-vitamin och mineraler. Jag kommer inte ihåg mängderna han fick, men det var väldigt mycket till en liten ponny på 70 cm och 70 kilo!

Lägger till- Jag hällde även matolja över kraftfodret och han fick obegränsat med hö. Jag hade inga värden på höet men de vuxna ponnyerna som fodrades med samma hö utan kraftfoder var "tjocka" o fina.

Senast ändrad:

Förmodligen är det foderrutinerna/kvaliten som är den stora boven i dramat.
Men ibland fungerar inte lösdrift för alla individer, de känner sig otrygga,"maoobade" och får inte chans att ligga och vila tillräckligt. Växer dom då samtidigt så har dom ett oerhört stort behöov av att ligga ner periodvis.
Får dom inte denna möjlighet kan de lätt tappa mkt i vikt, bli hängiga och se allmänt påverkade ut.

Bra mat, och egen "säng" på natten brukar reda ut problemen relativt bra...

Alltid lika tråkigt när det händer...

Ja visst är det så att vissa individer klarar lösdrift bättre än andra. Här har det dessutom kommit och gått hästar lite hur som helst utan min vetskap (en dag när jag kom så var där FYRA nya stora hästar, klart det är en STOR stressfaktor för en osäker liten hingst).
Nu när jag flyttar honom så kommer det att vara han och en shettis. De har valet att gå in på box i stallet (de har även ett lösdriftsskjul)om de vill i vår "lösdrift" och förhoppningsvis räcker det en bit på vägen. Gör det Inte det så blir det absolut box på nätterna.

Men vad säger ni? Ska jag försöka köpa in det andra silaget i stället?? Känner mig lite smått panikslagen just nu.

Ja, köp det andra och komplettera med lusern. Du får nog räkna med att ruinera dig. Föl och unghästar måste ha bra foder.

Med tanke på dels det som redan hänt ditt föl och egna erfarenhet, så vill jag säga skippa lösdriften under nätterna. Han kan gå där dagtid med shettisen, men låt honom få stå i lugn och ro i box på natten. Dels för att han ska få lugn och kunna vila/äta men också för att han har helt andra krav på foder än den lille. Det kommer bara att bli svårt att få din hingst att äta det han behöver med en shettis som inte behöver det samma.

Det är inte ett dugg svårt att kombinera shettis och stor fölunge. Shettisen har en ribba till sin box där min inte kommer in samt att min har hög höhäck så shettisen inte når... Det har funkat ypperligt och vi har varken haft magra fölungar eller feta shettisar någonsin.

Tuuli; Jag sa ju det, att det ruinerar men hellre det än att han inte får det han behöver.
Jag Vet att föl måste ha bra foder, annars hade jag inte lagt ut den här tråden i öht.
Förut har jag haft lösdrift på gården jag haft hästarna på och haft full koll men nu hade jag inte möjligheten.

Kan även tillägga att jag har ont i magen pga det här och att jag Jämt pedantsköter mina djur. De går alltid före mig själv men ibland ändras situationen i ens liv till den grad att man inte längre har full kontroll...

Det är inte ett dugg svårt att kombinera shettis och stor fölunge. Shettisen har en ribba till sin box där min inte kommer in samt att min har hög höhäck så shettisen inte når... Det har funkat ypperligt och vi har varken haft magra fölungar eller feta shettisar någonsin.
För fölets bästa så ska den inte äta högt upp. Inga hästar ska äta i hög höjd. De är gjorda för att äta i marknivå.

Om shettisen ända har box varför har inte fölet det samma. Kan ju trots allt bli stressigt för fölet att iinte kunna ifrån shettisen.

Inga magra föl!? det är ju det du har just nu. Så i det här fallet jar ju skadan redan skett. Detta är ju inte normalfallet för dig. Så varför chansa om du nu vill pedantsköta dina hästar. Detta fölet har ju p g a dig fått andra behov än de du haft tidigare. Att byta milljö är ju inte heller helt utan problem för en så ung häst. Så låt den med en gång få box på natten tills den äter upp sig och känner sig hemma i den nya miljön och de nya rutinerna. Detta kommer troligen inte att ske innan sommaren för den delen.

Det vore vänligt av dig att läsa det jag skriver. Tyvärr fråntogs mig möjligheten att ha egen lösdrift och gården är såld. Det är inte Mitt fel.
Jag har ingen lust att inta försvarsställning pga att jag bad om hjälp.

Visst är det väl ditt fel, det är ju du som lämnat fölet där det är. Du kan inte skylla på någon annan för att fölet ser ut som det gör. Du har valt fel uppstallningsalternativ för fölet och får nu ta konsekvenserna av det. Värre än så är det. Men två fel gör inte ett rätt. Så se till att rätta till felet innan du försöker med andra saker som kan bli nya fel.

Byt grovfoder!
Köp analyserad mat, hö eller hösilage!

Med tanke på förra årets kanonfina skörd borde det inte vara så svårt. Vi har lite problem med fodret - fast år andra hållet... kan inte ge så mycket jag vill pga av att de blir feta! Tur att de står på halm.

Byt grovfoder!
Köp analyserad mat, hö eller hösilage!

Med tanke på förra årets kanonfina skörd borde det inte vara så svårt. Vi har lite problem med fodret - fast år andra hållet... kan inte ge så mycket jag vill pga av att de blir feta! Tur att de står på halm.

Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut där Corax bor, men hon bor inte såå långt från mig. Men här är det problem få tag i grovfoder nu. Förra årets skörd var bra ja, men pga torkan blev den mindre än normalt. Dvs det finns mindre grovfoder än normalt. Det var brist redan i höstas, för de som inte bokat redan i somras.

Som du säger, det är inte plättlätt att få tag på bra grovfoder här just nu. :smirk:
Det är snarare omöjligt.

Jag har väl 20 mil till er!
Tänk att det kan skilja så mycket!
Det är ju bara att koppla på trailern och komma hitåt!:idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en Nordsvensk född -11, valack. Har fått en analys på hösilaget men är inte så insatt i foder. Vill ju att han ska få i sig allt han...
Svar
9
· Visningar
1 231
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Vilka foder/ tillskott är kan man ge som är bra för magen?:) Jag har 2 shettisar som just nu bara äter hösilage. Ponny 1 äter mellan...
Svar
9
· Visningar
1 664
Senast: Amha
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka