Mager fångponny

S

stintan

HJÄLP!!! Vår ponny har fång sedan några år tillbaka, han har inte insjuknat sedan flytten till oss 2001. Jag fick då stränga order att inte ge honom annat än hö och frukt. Det visade sej vid hårfällning att detta inte räcker, han har fallit ur men kommit tillbaka igen. I höst har någonting gått snett.Han är fin över rygg och rumpa men utmed sidorna känns revbenen. Vi har itvå veckors tid börjat utfodra med Kraft ponny ca 1 dl och krossad korn 1 dl . Jag är förtvivlad,vad ska jag göra. Kan en fång ponny äta kraftfoder eller har ni bättre ideer. ska avmaska igen och ringa hit vet efter lö,sö.Nämnas bör att det är en shettis 25 år med glimten i ögat.jag är tacksam för alla svar ,har bara erfarehet av lättfödda kallblod.
 
Sv: Mager fångponny

Jösses, känner igen mig precis i det du säger, men har numer en välmående 30 årig shettis i gott hull...ska berätta!

Fick min shettis också 2001 i september, mkt fångbenägen, i normalt hull. Snålade hela första vintern med kraftfodret - då jag inte vågade ge henne annat än hö, olja och mineraler. Första sommaren jag hade henne vakade jag som en hök över henne. Levde mest på hö. Magrade av.
Andra vintern vågade jag ge henne lite pellets, försökte få upp hullet. Krafft Ponny eller Hippo Basic plus olja, äpplen och morötter.
Hade blivit varnad precis som du för att hon inte skulle tåla ett skvatt, så jag var mkt moderat. Tror jag gav henne 3 dl pellets utöver höet per dag, då jag inte vågade mer. Resultatet var att hon höll sitt hull och förbättrade det marginellt.
Andra sommaren fick hon beta mer och la på hullet. Under sträng övervakning och en hel del motion. Hon mådde hur bra som helst!
Tredje vintern löpte på - hö plus pellets, morötter och olja.
Tredje sommaren (denna) - fick beta hela sommaren i en snål hage, under sträng övervakning. Hann inte motionera henne särskilt mkt. Mot slutet av sommaren - augusti - tyckte jag att hon magrat av igen. Insåg att hon behövde mer näring än det klena sensommargräset - en gammal häst har sämre näsringsupptag - plus att jag fick konstaterat denna vår att hon har fått lösa tänder. Var därför vaksam på om hon klarade hålla hullet (jämsides koll att hon inte utvecklade fång - balansgång!).

Började i augusti att stödutfodra henne på betet med lite pellets och lucern som jag lagt i blöt, plus olja. Bestämde mig för att jag verkligen ville få upp henne i hull inför vintern, eftersom tänderna är lösa så blir det ju inte bättre när dessutom klimatet blir kallarare, det går åt mer energi - en gammal häst har ju dessutom svårare att hålla temperaturen, därför hjälper ett skyddande fettlager även för den saken, tänkte jag. SÅ jag sökte mer kunskap och ökade sakta med säkert till vad jag kallar MAX-foderstaten - med hjälp av den ökade hon på en och en halv månad till ett lagom hull och en skinande hälsa som lyser om hela hästen:

2 kg hö
1,25 kg lucern
1,25 kg kli
1 dl olja
10 ml b-vitaminer
20 ml vitlök

Och själva poängen är: Hon TÅLDE det! SÅ trots historia som fruktansvärt fångbenägen, GÅR det att "göda" upp hästen om den tunnat ur. En tanke som jag tror du kan känna lättnad över att få höra?

Fång är ju främst en sjukdom som bryter ut vid foderomställningar. Inte vid höga proteinvärden, som man trodde förr. En gammal häst behöver dessutom mer protein, så det är dumt att svälta dem på proteiner när de blivit till åren. Det tunnar ur dem och muskler byggs inte så lätt när man blir äldre. De som finns behöver bevaras.
Fetma plus foderomställning utgör väl den största risken för fång. Därför är det klokt att hålla dem i normalt hull, inte feta. Men en mager, gammal, fd fånghäst kan äta och behöver en ordentligt sammansatt foderstat. Vänj bara på den SAKTA och ändra sedan så lite som möjligt.

I dagsläget får min 30åriga fd fångshettis:
2.5 kg hö
1 kg lucern
1 kg kli
0,1 kg linfröpellets
En skvätt Rapsolja.

Denna foderstaten tror jag ökar hennes vikt lite grann, eller så håller den hullet konstant - det får framtiden utvisa.

Det var min (låånga) historia, hoppas den kan ge något till dig i din situation.
 
Sv: Mager fångponny

:bow: :bow:
Synd att uppfattningen att man behöver svälta ihjäl fånghästarna fortvarande skall vara så utbredd.
PL
 
Sv: Mager fångponny

Jag har fått analysen på vårt hö.torrs 84%, smältb råp 35 g/kg foder, kalcium 2.4 g/kg foder, fosfor 1.7 g/kg foder,kalium 15.0g/kg foder, magnesium 1.0g/kg foder. Kan ni vara snälla och ge oss råd hur vi ska gå till väga för att få upp hullet på honom. Nu får han mer hö han vill äta ,är sällskap till tre nordisar i hagen och motioneras lite. kanske bör han gå i en egen hage tills han är ok igen?
 
Sv: Mager fångponny

Klart jag hade missat det, nu kommer rubbet.
Torrsubst 84,0 %
Råprot 65 g/ kg foder
Smb råprot 35 g/ kg foder
Omsätt,bar energi 7,6 MJ kg foder
Kalcium 2,4 g/kg foder
Fosfor 1,7 g/ kg foder
Kalium 15,0 g/ kg foder
Magnesium 1,0 g/ kg foder
 
Sv: Mager fångponny

Hej
Det har börjat att komma mer och mer special foder till fånghäst. Det dodson och horell har tagit fram är jättebra. Det de har till fång hästar är leisurmix som innehåller alla vitaminer och mineraler, sen ska man även ge de fiber L som innehåller bla spannmålhalm, örter, zojamjöl och något mer och sen ska man ge de vegitabilisk olja är kanon funkar bra till våra fång hästar. Yrbin
 
Sv: Mager fångponny

varför ger man olja till fånghästar? eller det är så att alla hästar bör få en skvätt olja varje dag? och är det viktigt vad det är för olja?
 
Sv: Mager fångponny

Jag tänkte fodra honom med kraft ponny, känner bara inte till leisurmix, fiber L , var köper jag detta.
Sitter med en beställning till börjes och funderar på vilken vitamin
jag ska ha. Shy feeder,B vitamin,chevinal plus ??????
 
Sv: Mager fångponny

För att kunna minska på stärkelsen ger man olja som energi. Nej det spelar ingen roll vilken olja så länge den är av livsmedelskvalitet.
PL
 
Sv: Mager fångponny

Tänkte att jag måste tacka för Geislis berättelse.
Jag anade att det fanns hjälp här på Buke ,visst finns det massor att läsa sig till om fång, men det inget är som att få bolla med en som har erfarenhet av liknande.
Jag har avmaskat alla hästarna igen ifall det kan hjälpa. Grabben är faktiskt ganska bukig men detta kan väl även bero på allt hö.
Hoppas att någon törs påta ihop en sorts foderstat åt honom.
 
Sv: Mager fångponny

Bukigheten kan bero på proteinbrist.

Hur ser nuvarande foderstat ut och står han på halm som han äter av?

mvh Jessica
 
Sv: Mager fångponny

Han har tidigare stått på 5 kg hö, chevinal plus och inget kraftfoder. Men nu räcker inte det.I höst har han fått det hö han vill,1dl kraft ponny och lite krossat korn. Kornet slutar vi med nu när jag förstår det inte alls är bra. Ökar nu på kraft ponny men mycket försiktigt.Duger det med chevinal som tillskott?
 
Sv: Mager fångponny

Hej Stintan!
Har räknat på en foderstat till din häst: Med hänsyn till ålder har jag räknat med ett högre behov av protein (=unghäst) och det faktum att han är mager gör att även behovet av MJ är högre än vanligt. Olja är också bra för näringsupptaget för gamla hästar, har jag hört. Eftersom du vill utfodra med Ponny så har jag räknat på dess värden. Proteinhalten är bara inte så hög i Ponny, därför rekommenderar jag att du lägger till Linfröpellets (Har räknat på Hippo Lincubes värden). Omega3 fettsyrorna i linfrö är dessutom bra för hud å leder på hästen, vilket kan anses väsentligt ju äldre hästen blir - tänker jag. SÅ - mitt förslag är som följer:

MJ - Smrp - Ca - P
3,5 kg hö 26.6 - 122.5 -8.4 - 6-
0.5 kg Ponny 4,75 - 25 - 2 - 1,5
0,2 kg linfröpellets 1,9 - 51 - 0,4 - 1,0
0,5 dl raps/majsolja 1,85

Totalt 35,1 - 198,5 - 10,8 - 8,5

Kvoten Ca/P är 1,27 vilket är mkt bra för en gammal häst som har ökat behov av fosfor. Normalt ska kvoten ligga mellan 1,3 - 1,8. En gammal häst ska gärna ha en kvot runt 1,2 har jag hört.

Behovet av protein uppskattar jag till 200 g/dag eftersom han är gammal och urtunnad. Det skulle jag försöka hålla även om han kommer upp i fint hull. En energinivå på 35 MJ är bra för att öka hans vikt i lagom takt, sedan skulle jag tro att ca 30 MJ räcker för att hålla hullet. Hästens hull talar här för sig självt. Behöver han mer energi så kan du utan vidare ge honom upp till 1,5 dl olja per dag (3,7 MJ per dl) - om du delar upp kraftfodret på två tillfällen per dag.

För att längre fram minska MJ skulle jag ge honom ett mer proteinrikt foder än Ponny, för att därigenom öka koncentrationsgraden per MJ.

Ett annat förslag på foderstat gav jag dig i mitt första inlägg....

Vad gäller B-vitaminer så är väl sorten av underordnad betydelse - shy feeder eller krafft - men under pälssättningen så vill jag rekommendera detta tillskott. Pälssättningen tar så mkt kraft och en redan mager häst kan behöva all hjälp han kan få.

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mager fångponny

OK det är allså vettigare att fodra med lusern i stället för ponny kraft i detta fallet. Bör nog överväga detta.
Nu när jag har fått hjälp med detta i mina ögon akuta problem ,ska jag ta hjälp med foderstater till mina övriga hästar. Känner mer rätt insnöad på detta ämne för närvarande, men jag skriver en ny tråd om dessa hästar.
 
Sv: Mager fångponny

Har även jag en fånghäst, fjording 24 år. Han har börjat bli lite bukig, men det beror knappast på att han äter så mkt...så jag har börjat fundera på om det kan bero på proteinbrist, som det skrivits en del om här i tråden.
Vad jag förstått så är olja bra att ge för att få upp proteinet i foderstaten - hur mkt ska man ge - nån dl om dagen eller mindre? har även hört att man ska ge extra e.vitamin om man ger olja. Varför? Vad för preparat ska man då ge?
Kan man ge linfrö istället för olja? De är ju bra för magen och tydligen för leder, päls mm. Är det likvärdigt med olja? Ska man ge e.vitamin ihop med det oxå?
Det är så svårt med fånghäst...alla säger olika, inte ens sin veterinär kan man få entydiga svar från...
 
Sv: Mager fångponny

Nej, ge inte olja om hästen har proteinbrist!!

Olja innehåller INGET protein alls, bara energi, så om du ger det så ökar du bara på proteinbristen.

Har du en höanalys? Om inte, så fixa en så att du VET vad din häst äter. Det är viktigt för alla hästar, men speciellt viktigt är det att inte chansa när det finns risk för fång.
 
Sv: Mager fångponny

Olja innehåller inget protein alls!!!!! Helt fel att ge om man har en häst med proteinbrist.

Anledningen till att man vill ge olja är att det är det "foder" som ger mycket energi utan att innehåll en massa stärkelse, som ex havre och korn gör.

Mvh Jessica
 
Sv: Mager fångponny

Jag tänkte väl det, jag kunde inte riktigt få till det med protein i olja...
Vad ska jag då ge för att få upp PROTEIN-halten??


Jag har dessvärre ingen möjlighet att göra någon höanalys då vårt hö kommer från så många olika platser... och en del är taget strax efter midsommar en del sent i augusti. vi har själva slagit det på våra små ängar, så det innehåller inte samma växter nånstans... en analys skulle därför inte säga så mycket mer än vad just det som skickades in innehöll...
 

Liknande trådar

Hästvård Happ .. tog hem mitt russ i onsdags som varit borta i 2 månader på betäckning (40 mil enkel resa). Saken är den att ca 3 veckor innan vi...
Svar
10
· Visningar
1 861
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp