Sv: Mager fångponny
Jösses, känner igen mig precis i det du säger, men har numer en välmående 30 årig shettis i gott hull...ska berätta!
Fick min shettis också 2001 i september, mkt fångbenägen, i normalt hull. Snålade hela första vintern med kraftfodret - då jag inte vågade ge henne annat än hö, olja och mineraler. Första sommaren jag hade henne vakade jag som en hök över henne. Levde mest på hö. Magrade av.
Andra vintern vågade jag ge henne lite pellets, försökte få upp hullet. Krafft Ponny eller Hippo Basic plus olja, äpplen och morötter.
Hade blivit varnad precis som du för att hon inte skulle tåla ett skvatt, så jag var mkt moderat. Tror jag gav henne 3 dl pellets utöver höet per dag, då jag inte vågade mer. Resultatet var att hon höll sitt hull och förbättrade det marginellt.
Andra sommaren fick hon beta mer och la på hullet. Under sträng övervakning och en hel del motion. Hon mådde hur bra som helst!
Tredje vintern löpte på - hö plus pellets, morötter och olja.
Tredje sommaren (denna) - fick beta hela sommaren i en snål hage, under sträng övervakning. Hann inte motionera henne särskilt mkt. Mot slutet av sommaren - augusti - tyckte jag att hon magrat av igen. Insåg att hon behövde mer näring än det klena sensommargräset - en gammal häst har sämre näsringsupptag - plus att jag fick konstaterat denna vår att hon har fått lösa tänder. Var därför vaksam på om hon klarade hålla hullet (jämsides koll att hon inte utvecklade fång - balansgång!).
Började i augusti att stödutfodra henne på betet med lite pellets och lucern som jag lagt i blöt, plus olja. Bestämde mig för att jag verkligen ville få upp henne i hull inför vintern, eftersom tänderna är lösa så blir det ju inte bättre när dessutom klimatet blir kallarare, det går åt mer energi - en gammal häst har ju dessutom svårare att hålla temperaturen, därför hjälper ett skyddande fettlager även för den saken, tänkte jag. SÅ jag sökte mer kunskap och ökade sakta med säkert till vad jag kallar MAX-foderstaten - med hjälp av den ökade hon på en och en halv månad till ett lagom hull och en skinande hälsa som lyser om hela hästen:
2 kg hö
1,25 kg lucern
1,25 kg kli
1 dl olja
10 ml b-vitaminer
20 ml vitlök
Och själva poängen är: Hon TÅLDE det! SÅ trots historia som fruktansvärt fångbenägen, GÅR det att "göda" upp hästen om den tunnat ur. En tanke som jag tror du kan känna lättnad över att få höra?
Fång är ju främst en sjukdom som bryter ut vid foderomställningar. Inte vid höga proteinvärden, som man trodde förr. En gammal häst behöver dessutom mer protein, så det är dumt att svälta dem på proteiner när de blivit till åren. Det tunnar ur dem och muskler byggs inte så lätt när man blir äldre. De som finns behöver bevaras.
Fetma plus foderomställning utgör väl den största risken för fång. Därför är det klokt att hålla dem i normalt hull, inte feta. Men en mager, gammal, fd fånghäst kan äta och behöver en ordentligt sammansatt foderstat. Vänj bara på den SAKTA och ändra sedan så lite som möjligt.
I dagsläget får min 30åriga fd fångshettis:
2.5 kg hö
1 kg lucern
1 kg kli
0,1 kg linfröpellets
En skvätt Rapsolja.
Denna foderstaten tror jag ökar hennes vikt lite grann, eller så håller den hullet konstant - det får framtiden utvisa.
Det var min (låånga) historia, hoppas den kan ge något till dig i din situation.