Mager av saltbrist?

M

Madelene

Idag har flocken utökats med en häst då en vän till mig köpt sin första häst.
Enligt förra ägarna till hästen måste han ha tillskott av salt på våren för att inte magra av.
Jag tycker det låter jättekonstigt och har under mina år som hästägare aldrig hört om något sådant.

Vet inte exakt hur argumentet löd, men något om att han behövde extra salt för att behålla mer vätska i kroppen. Det är en korsningsponny (fjording/connemara) på 20 år.

Alla svar och funderingar är välkomna!

/M

Sv: Mager av saltbrist?

Aldrig hört talas om, att många hästar behöver extra proteiner framåt vårkanten för att inte tunna ut kan jag köpa, men inte extra salt.
Ska bli spännande o se vad andra skriver om detta.Salt innhåller ju inget som en häst går upp i vikt av, jovisst det binder vätska i kroppen men det har inget med hullet o göra

Jag kan nästan greppa resonemanget med salt, binda vatten osv, men sedan faller allt på att "faller ur" i min värld betyder att hästen tappar hull.

Känns som att man lurar sig om man tar "vattenstinnhet" för fett.;)

Spännande, som sagt.

Låter väldigt märkligt. Har de haft uträknad foderstat tidigare är min första fundering. Många hästar tunnar ju ur på våren för att de har haft proteinbrist hela vintern och det visar sig först framåt februari-mars.
Det måste ju till väldiga mängder salt för att hästen ska kunna binda så mycket vätska att en urfällning inte syns.
Vilka mängder pratade de om?

Vad jag förstod så hade de gett 2 matskedar grovsalt, bara strött över maten.

Min tanke är lite att det ju går åt en del energi att fälla vinterpäls och att han kanske istället skulle behöva lite mer grovfoder eller kanske lite kraftfoder just vid pälsfällningen.
Han har alltid haft tjock päls, men är numera klippt då han var så äcklig i pälsen att det var risk för otrevligheter i huden om den inte fick lite luft.

Ska bli intressant att se om han faller ur på vårkanten eller om han behåller hullet och musklerna (som han ju i och för sig inte har så mycket av just nu).

/M

Tur ändå att det inte var mer salt :) Så lite kan ju ändå inte påverka så mycket så att säga att han faller ur av saltbrist verkar ju verkligen knepigt.
Jag tror som du att han gör åt mer energi vid fällningen och behöver lite mer då. Kanske har saltgivan sammanfallit med att det har kommit gräs och att de då har kopplat ihop saltet med att han tar sig istället för att koppla ihop gräs=han tar sig? Efterföljande år kan de ju ha haft bättre grovfoder så att han oavsett extra salt eller inte, iallafall inte hade fallit ur.

Det finns så många och ofta spännande förklaringar till varför folk gör som de gör. Tyvärr är dessa ofta baserade på rena gissningar och spekulationer istället för på kunskap.

Min tanke är lite att det ju går åt en del energi att fälla vinterpäls

Fast det gör det inte. Fälla päls har hästar inga som helst problem med, det är att sätta ny päls som tar kraft. Då främst protein.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka