Mager åring

T

tussa

Jag har lånat hem en åring (valack korsning NF/hbl) som sällskap till mina damer. Problemet är att han är så fruktansvärt mager att man kan räkna revbenen även på håll. Jag vet att han har gått på bete med andra unghingstar och valacker tidigare i sommar, men inte så mycket mer.
Sedan en vecka går han i vår enorma hage med massor av bete. Jag har avmaskat honom (med fyrantel som jag har till de andra i år).
Frågan är om jag bör stödutfodra med lucern eller något annat? Det känns onödigt att börja lägga ut hö eftersom de har gott om bete. De andra hästarna är runda och fina.

Jag är tacksam för hjälp!
 
Onödigt eller inte så får du nog ta och stödfodra åringen. Näringen i gräset är ju inte det bästa just nu. Att han är mager kan ju bero på mycket...dels att blanda valacker och hingstar tex. Hingstar kan vara mycket burdusa mot valacker och jaga runt dom ganska ordentligt..kanske nåt sånt hänt och häststackaren inte fått någon matro. Vill du inte lägga ut hö så får du nog trycka i han kraftfoder.
 
Bara för att det finns gott om bete ska du inte tro att det räcker, tänkt på att vi trots allt är inne i Augusti, vilket innebär att värdena sjunker fort, speciellt protein. Hade hästen varit hos mig hade vi stödfodrat med lucern eller KP. Tänk på att det är en unghäst som växer, de kräver en del.
 
Eftersom det finns gott om bete verkar det onödigt att lägga ut hö. Ta in honom och ge kraftfoder istället. Min ettåring gick på hingstbete förra året, och han blev också ruskigt smal trots god betestillgång. Dom busade för mycket helt enkelt, i kombination med att han växte en massa. Jag gav då lika delar korn och havre(ung 1,5 kilo totalt tror jag), och nåt kilo groov. Han blev rätt snabbt finare i hull då. Lite olja (2-3 dl, tex majsolja) brukar göra susen också. Lucern är nog bra men det vill min pojke inte äta :(
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 767
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 358
Senast: MattiZ
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 456
Hästvård Hejsan! Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort: Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp