Mager arab...

T

TotallyLost

.. vad ska man ge en arab som inte vill gå upp i hull? Rids inte så mycket nu men ska så småning om tränas i dressyr...
finns det nåt spec foder som är bra? Har hörst soja men jag trodde att det hjälpte musklerna???
 
Sv: Mager arab...

Jag har själv en arab som kräver mycket mer mat än vad tabellerna säger. Så först och främst kanske den behöver mer mat.
Sen är det bra att veta vad man stoppar i sin häst. Tyvärr måste man där tjata om grovfoderanalys.
Hur är hästen mager? Är den klen över rygg och bak eller är magen uppdragen?
Hur mår hästen för övrigt? Är tänderna ok och är den avmaskad?
// Linda
 
Sv: Mager arab...

Öka mycket mer än vad tabellerna säger soja kan vara jätte bra men ös på med hö bara och se till att ha ett hö med bra värden,
 
Sv: Mager arab...

Betfor är ett ypperligt foder att ge till tunna hästar, dessutom är det ju rikt på fibrer och vätska. Mina hästar, ett engelskt fullblod samt en arab får vardera 1 kg Betfor per dag, detta är i torrvikt.
 
Sv: Mager arab...

1 kg betfor! :o Det är ju mer än 2 hela krafft mått per dag (torrt)! Skulle min häst äta det skulle hans mage vända sig ut o in.. Pratade dessutom med min veterinär häromdan o hon sa att vi ger våra hästar mer o mer betfor och tanproblen blir allt vanligare pga allt sockret. Hästarnas tänder är ju inte gjorda för en massa socker!
 
Sv: Mager arab...

1 kg Betfor är inte särskilt mycket, men det blir stor volym. Dessutom är inte hästarnas tänder skapta som våra så att de skulle få problem med tänderna är "bullshit".
Det innehåller mkt fibrer och vätska som jag nämnde ovan, dessutom ger det lite slaggprodukter ut i kroppen. Mina hästar är väldigt fina i sina magar, dock finns det de hästar som är känsliga i magen och då blir lösa. Det får man som ägare kontrollera.
Betfor är ett utmärkt fodermedel.
 
Sv: Mager arab...

Ger mitt svårfödda fullblod 1 kg (torrvikt) betfor per dag, inga som helst problem.

Betfor innehåller inte så mycket socker som folk tror, bara 20%. Dessutom är det inte socker som hästar får hål i tänderna av, de har en helt annat ph i munnen än vi människor. Ingen vet ännu varför karies ökar hos hästar men inget tyder på att det är socker, forskning pågår.
 
Sv: Mager arab...

mahlmt skrev:
Jag har själv en arab som kräver mycket mer mat än vad tabellerna säger. Så först och främst kanske den behöver mer mat.
Sen är det bra att veta vad man stoppar i sin häst. Tyvärr måste man där tjata om grovfoderanalys.
Hur är hästen mager? Är den klen över rygg och bak eller är magen uppdragen?
Hur mår hästen för övrigt? Är tänderna ok och är den avmaskad?
// Linda
hästen är mager om magen eller hur man ska säga. annars mår den bra och tänderna är helt ok... hörde att solrosfrön ska vara bra stämmer det?
 
Sv: Mager arab...

Försök och ge så mycket grovfoder som hästen kan äta. Grovfoder fyller ut magen "neråt" för där ligger hela grovtarmspaketet på hästen.
Sen undrar jag vad du ger för foder nu? Du kanske inte behöver lägga till något nytt utan bara öka.
Solrosfrö innehåller mycket fett. Du kan istället ge olja av livsmedelskvalité ex majsolja eller solrosolja.
// Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
567
Senast: Sesca
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 434
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
1 982
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp