Sv: Mage/Tarm

10 g om dagen ska ge positiv effekt. Själv gav jag ett halvt paket om dagen ett par veckor. ger effekt snabbt.

Okej!

Min häst har ju fått en del mugg plötsligt, och nordis har också problem med det, det kan ju tydligen bero på lite obalans i magen så funderar på om det kan vara något.

Är dock inne på att ta bakterieprov när vet kommer nästa vecka.

Men det skadar kanske inte att ge jäst?
För söta eller sura degar? :o Eller pulver?

Spelar ingen roll, alla sorter funkar! rekommenderar dock inte Lidls billigaste, den smakade visst illa..

Jag ger mina ett halvt paket om dagen, 1/4 paket på morgonen och 1/4 paket på kvällen. Använder färskjäst, den gula med blå text. Mina äter INTE jäst direkt ur handen, men de verkar inte bry sig de minsta när jag blandar den med mat.

Ren nyfikenhet, vad är det i jäst som gör det hela bra? Alltså du menar sådan här jäst man bakar med va?
Tycker det verkar som en bra grej men är nyfiken om man skulle få magproblem eller så kan det ju vara bra att ha ett ess i rockärmen. Har jag läst fel eller finns det dom som ger bakpulver också?
Jag har alltid kört på Krafft MagTarm och tyckt det funkat superbra men det kostar ju därefter också.

Jag har alltid varit skeptisk mot bakjäst men har sedan vi fått shettis på halsen börjat ge både i akut läge (med diarré) och i förebyggande syfte (eftersom jag är rädd för fång). Det blir en kur då och då, han får ett halvt paket 4-6 dagar och det fungerar verkligen jättebra.

Använder fortfarande Mag/Tarm från Krafft till fullblodet, honom får man spruta i munnen så det är lättare att blanda upp men å andra sidan behövs det betydligt mer sällan (inte på ett par år nu).

Men vi har alltid jäst och Mag/Tarm hemma för att snabbt kunna sätta in en kur om det behövs.

Bär man inte ge jäst dagligen utan bara i "kurer" så att säga?

Ger man 1/2 paket om man ger dagligen också eller mindre då.

Jag har inte sett någon anledning att ge bakjäst om det inte behövs, så kul är det inte att försöka få dem att äta det. Är magen bra låter jag det vara helt enkelt.

Ja jag har alltid MagTarm hemma "utifallatt" så att säga, har haft en superkänslig häst innan så det känns som en enkel åtgärd om det skulle bli lite löst eller liknande. Tänkte mer vad det är i jästen som är bra, det är väl någon slags jäst i MagTarm också har jag för mig, men minns inte exakt för jag har inte läst på burken jättenyligen.

Jästsvampen i vanlig bakjäst är bra för mikroorgansimerna i grovtarmen. Det finns flera vetenskapliga studier där man har undersökt jästsvampens påverkan på hästens tarmflora.

Jag ger ett 1/2 paket till mina varje dag sedan fångdiagnosen i februari. Shettisen har haft halvkrånglig mage hela tiden hos oss, men det är sällan några problem numera. Det är inga problem att få mina att äta jästen om den blandas i lite mat. Båda mina hästar får Happy Hoof, så jag blandar bara jästen i fodret morgon och kväll.

Jästsvampen i vanlig bakjäst är bra för mikroorgansimerna i grovtarmen. Det finns flera vetenskapliga studier där man har undersökt jästsvampens påverkan på hästens tarmflora.

Men du...
En frisk häst borde inte behöva det- hela tiden.
Hur påverkar långvarig hjälp magens egen funktion?

Har ngn provat att sluta- sen hästarna har bantats?

Du skrev att shettisen blev bättre först sedan du började blöta höt o kanske även satte in H H. Gjorde du ngn separat utvärdering?
I vilken "veva" sattes jästen in?
Samtidigt?

Törs du inte nu prova utan?

Skriver detta för att min blev bra sen den blev smal- per auto.....

Min shettis har alltid, i min ägo, varit smal. Det går alltid att känna revbenen på henne väldigt tydligt. Hennes fång kom alltså inte av övervikt på något vis i världen. Hon verkar ha "orolig" mage, och hade det redan när vi köpte henne. Vet ej varför. Men jag förstår egentligen inte varför det skulle vara så farligt att ge lite jäst varje dag? Folk dricker ju "Actimel", "Proviva" och liknande preparat med bakteriekultur dagligen. Vad är skillnaden? Varför skulle jästsvampar vara så annorlunda?

Jästen sattes in före Happy Hoof och blötläggningen. Jäst i februari, HH och blötläggning i april.

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: screen
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka