- mage + hull + muskler - energi = utopiamat?

N

Nostalgitripp

Jag har lite funderingar hur jag ska lägga upp min hästs foderstat. Jag har ett femton år gammalt fullbloddssto. Nu efter sommaren och dess bete så har hon en ordentlig mage MEN man ser ändå revbenen på henne.

Magen hade jag väl tänkt låta krympa nu när jag sätter igång henne efter sommaren vila men samtidigt vill jag att hon ska få lite mer hull om revbenen. Hon känns dessutom muskelfattig så någon proteinrik mat skulle vara bra.

MEN jag vill ha så energifattig mat som möjligt eftersom hon är ett riktigt energiknippe i sig. Mer energi är bara att leka med elden. :)

Någon som har tips på vad jag kan ge henne? Hon ahr varit utan kraftfoder under sommaren men nu går hon på betfor och mineraler vilket ska ändras. Jag behöver bara lite tips och råd. :) Lusern? Krafft grov? Krafft protein? Helst någon mat som inte är den dyraste ni kan komma på eftersom det är många utgifter den här månaden då jag ska flytta henne till nytt stall osv.

Jag har aldrig haft dessa problem med mina andra hästar så känenr mig lite rådlös.

Sv: - mage + hull + muskler - energi = utopiamat?

För att undvika missförstånd (och radering av tråd) så omformulerar jag mig. Jag försöker alltså inte få hjälp med en enskild hästs foderstat. Jag letar efter tips på foder som hjälper till att bygga hull och muskler samt inte ger en massa energi.

Börja med ett grovfoder med högt proteininnehåll. det är det viktigaste.
Sen kompletterar du det med lämpligt kraftfoder och ger i de mängder som behövs för att ge hästen bra hull och muskulatur.

Innan du börjar med att ge grovfoder kan du alltid pytsa i henne lusern. Det går att ge stora mängder av, vilket du förmodligen behöver med tanke på att det är ett fullblod du har.
Sen är det så att foderenergi inte nödvändigtvis omvandlas till käpp-ridhäst-energi. DU måste alltså få i hästen energi också för att den ska lägga på hullet.

Senast ändrad:

Jag har lite funderingar hur jag ska lägga upp min hästs foderstat. Jag har ett femton år gammalt fullbloddssto. Nu efter sommaren och dess bete så har hon en ordentlig mage MEN man ser ändå revbenen på henne.

Magen hade jag väl tänkt låta krympa nu när jag sätter igång henne efter sommaren vila men samtidigt vill jag att hon ska få lite mer hull om revbenen. Hon känns dessutom muskelfattig så någon proteinrik mat skulle vara bra.

MEN jag vill ha så energifattig mat som möjligt eftersom hon är ett riktigt energiknippe i sig. Mer energi är bara att leka med elden. :)

Någon som har tips på vad jag kan ge henne? Hon ahr varit utan kraftfoder under sommaren men nu går hon på betfor och mineraler vilket ska ändras. Jag behöver bara lite tips och råd. :) Lusern? Krafft grov? Krafft protein? Helst någon mat som inte är den dyraste ni kan komma på eftersom det är många utgifter den här månaden då jag ska flytta henne till nytt stall osv.

Jag har aldrig haft dessa problem med mina andra hästar så känenr mig lite rådlös.

tycker du ska börja med att avmaska din häst , sen tycker nog jag iallafall du ska ta bort betforn- du skriver att hon är ett riktigt energiknippe och jag lovar att betforn hjälper till. Det finns andra bra alternativ här som de gett dig. bla lusernen. lycka till!

Men om hästen är lite tunn så kommer energin gå till hull, inte huvudet.
Sen kan du ju också ge slow release MJ som komemr från bättre källor som olja, elelr lucern som är grovfoder, men det bästa förståss är ett bra normalt grovfoder i fri tillgång.
Shälvklart behöver hon även nog med protein och då helst från bra grovfoder eller lucern.

Försökt att undvika mycekt socker och stärkelser, eftersom det ger 'snabb' MJ och lättare går till huvudet, men som sagt om hon behöver hull så behvöer hon också MJ i någon form.
Om man måste ge spannmål så försök att ta det som är värmebehandlat då det är bättre matsmältning oå än obehandlat och då är ltie bättre för magen ialalfall.

Hennes grovfoder from 30 augusti har fått dessa analyssvar:
58% torrsubstans
Energi 6,4 MJ/kg foder
Smältbart råprotein 41 g/kg foder
Kalcium 5.3 41 g/kg foder
Fosfor 2,3 41 g/kg foder
Magnesium 1,3 41 g/kg foder

Ja, just lucern har jag funderat på. Tidigare hade jag en haflinger som inte alls var så "komplicerad" i maten. Havre och betfor var utmärkt. Nu med min nuvarande häst så är det viktigare vad jag stoppar i henne.

Soya? Jag har fått för mig att det är lite som Lucern, är jag helt ute och cyklar?

Givetvis ska hon avmaskas. Nu i helgen togs hon in från betet och tanken är att jag ska avmaska henne i veckan. :)

Jo som jag skrev ska foderstaten ändras. Betforen hade jag tänkt plocka bort helt, nu får hon den mest för att hon ska äta mineralerna och för att inte bli så ledsen när de andra hästarna får sin mat. :)

MJ?

Det du säger låter vettigt. :) Jag ska också prata med personalen på Granngården hade jag tänkt. Det är där jag brukar köpa mitt foder och dom borde kunna hjälpa mig. Dock kände jag att jag ville skriva här också för att få en uppfattning redan i förväg. Och här kan jag höra flera olika åsikter. :)

MJ är beteckningen på energi, så i din analys tex. står ju 6.4MJ/kg foder ;) Så när man kollar hur mycekt energi o det inte står ordet energi så är det MJ du letar efter, och proteinet du vil veta är SMRP svs. smältbart rå protein, för det som inte är smältbart får hästen ingen nytta av. (och då är det gram/kg foder man pratar om)

Givetvis ska hon avmaskas. Nu i helgen togs hon in från betet och tanken är att jag ska avmaska henne i veckan. :)

Jo som jag skrev ska foderstaten ändras. Betforen hade jag tänkt plocka bort helt, nu får hon den mest för att hon ska äta mineralerna och för att inte bli så ledsen när de andra hästarna får sin mat. :)
Ännu bättre om du börjar med att göra ett träckprov, så du vet OM hon ens behöver avmaskas och vad du i så fall ska använda för medel! :idea:
(läs masktråden på hästvård)

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 638
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 831
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en gammal dam här hemma som snart är 27 år, hon är fin i kroppen för sin ålder, lite bukig (fölmärr och stått i några år efter...
2
Svar
20
· Visningar
2 927
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar