Mag tarm el. foderjäst?

B

burton

Vilket har ni upplevt haft snabbast effekt mot lös mage hos hästen?

Mag tarm är ju rätt mycket dyrare, så därför funderade jag på om det var "extra bra krut" i det mot dåliga magar? (dvs hjälper fortare)

Sv: Mag tarm el. foderjäst?

Det bästa jag testat kostar ännu mera: probimin.
Men hjälpte snabbt som attan :)
Finns fler trådar där det är omnämnt.

MagTarm är betydligt bättre än foderjäst (som inte haft någon effekt på den häst jag hade med magproblem).

Probimin har jag inte någon erfarenhet av.

Jag använder Pro Viva Nypon, får effekt efter 1-3 dagar.

Vet inte vad som är bäst av Mag tarm eller foderjäst eftersom jag inte har provat. Men av egen erfarenhet så tycker jag att både vetekli och linfrökaka funkar bra. I synnerhet linfrökaka. Men det kanske du redan har testat.

Du som använder Pro Viva, varför använder du inte deras hästprodukter istället?
Det finns ju en produkt som är anpassad för hästens tarmflora. Proviva Nypon är ju gjord för människans tarmflora.

Lovisaleonora_ skrev:
MagTarm är betydligt bättre än foderjäst (som inte haft någon effekt på den häst jag hade med magproblem).

Probimin har jag inte någon erfarenhet av.

Har testat Magtarm i några dagar nu. Har fortfarande ingen verkan.

Det står inte hur långtid innan/efter ett foderbyte tex. man ska använda det. Någon som vet?
Svindyrt om man som jag har flera hästar, det går ju åt flera burkar!
Skulle behöva något annat billigare, har funderat på foderjäst, men det kanske inte är nån idé om det nu inte är lika bra?

Dessutom står det ju inte hur mycket man ska ge till olika hästar.
Jag har både ponnies och stora hästar, unghästar, ridhäst och äldre hästar.

Det bästa jag testat kostar ännu mera: probimin.
Men hjälpte snabbt som attan
Finns fler trådar där det är omnämnt.
vart får man tag på det??

Har provat mag tarm och foderjäst, men min häst vägrade äta, fick tips av en kompis som testat Pro Viva. och min häst slukar det. Vilket han inte gör med många andra produkter ( är mkt kräsen )
Därför har jag valt att använda det som jag får i honom.

*lånar*

Jag har nu använt mig av betfor i ett antal dagar och det "lilla" räckte för att få magar i trim igen.

Jag fick lite foderjäst av grannen för att prova om de åt det och det var ju tur att jag inte köpt nån egen hink.... shettisen vägrade röra maten trots betfor. Han lyckades pilla ut morotsbitarna sen gick han inte i närheten av krubban.

Man har ju inte lust att köpa hem massvis med foder och olika mysko dyra blandningar när de sen inget äter av det så då är det bra att man kan få ett smakprov ibland.

Jag blandade foderjästen med blåbärssoppa, nyponsoppa (proviva) och sen betfor under en vecka. Då vande sig pålle vid smaken och nu går det ner med betfor. Han blåvägrade från början han med (och jag stod där med sjukiloshink...;) )

Jag använde protexin och mag och tarm till min pålle som har extremt känslig mage. Han blev jättefin i magen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 123
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka