Mängden hö???

LitenIsa

Trådstartare
Hej på er.

Jag ber er först lite vänligt, halshugg mig inte, skjut mig inte och skicka inte datavirus till mig nu ifall ni inte håller med mig i mitt inlägg. Utan diskutera istället med normal hövlig ton. TACK!

Jag har läst mycket här på forumet och även i en del "hästtidningar" att man ska ge sin häst minst 10-12 kg hö per dag och allra helst fri tillgång (Detta stod i tidningen hästfynd för nått år sedan).

En hel del inlägg här på forumet handlar om att hästar får för lite hö av olika annledningar.

Nu måste jag bara få fråga. Hur många här inne kan ge sin häst 12 kg hö per dag? Jag kan ABSOLUT INTE ge min pålle så mycket, han ser ut som en ballong då.

Hur går det ihop? På vilket sätt ska jag hantera min häst för att han ska kunna äta så pass mycket som 12 kg hö per dag? :confused:

/Isa
 
Sv: Mängden hö???

Jag brukar ge runt 5-6kg Ts/100kg kroppsvikt. I vintras motsvarade det ungefär 10kg ensilage och 2kg hö och det klarade hon sig ganska bra på. Hon var lite rund sen betet, och det försvann ju inte :smirk: Men å andra sidan red jag henne knappt och det var nog det som fattades. Nåt kraftfoder fick hon inte.
Men är det inte så att "ballongmagen" beror lite på näringsvärdena på höet? :confused:
 
Sv: Mängden hö???

Är du säker på att det är på grund av att du ökar hö mängden som din häst blir rund?
jag har inga problem att ge mina stora högivor, de har fri tillgång och de äter mellan 9-13 per dygn.

Men man måste såklart anpassa övrig fodergiva såsom kraftfoder...
 
Sv: Mängden hö???

Just nu beror hans ballongmage på sommarvila och sommarbete :angel:

Han brukar i vanliga fall under vintern äta ca 6 - 7kg hö per dag. Lite beroende på värderna i höet. Enligt "experter" så är det för lite, för att han under för få timmar på dygnet kan pyssla med sin favoritsysselsättning, äta.

Han är korsningen mellan halvblod och New Forest ca 1,58 hög så det är ingen liten ponny jag pratar om. ;)
 
Sv: Mängden hö???

5-6 kg TS/100 kg kroppsvikt?

Det är ju ca 35 kg hö åt en normalstor halvblodshäst...

Jag ger ca 1,5 kg TS/100 kg häst.
 
Sv: Mängden hö???

Ja du, i detta fall är jag bomsäker på att det är pga hö ökningen som han lägger på sig.

Är det inte induviduellt precis som för människor. Vissa lägger lättare på sig ett par kilos övervikt. Eller har jag fel?
 
Sv: Mängden hö???

Om hästen rids och tränas tycker jag att det verkar lite konstigt att den skulle bli tjock på 6-7 kg hö. Även om höet har 8,5 MJ/kg så blir det inte så mycket energi.

Hömängden ligger ju över minimimängden för att hästens mage ska må bra, men visst känns det som om det blir för kort ättid.
 
Sv: Mängden hö???

Jo, men då gäller det ju att ge rätta värden, istället för att utgå från att räkna på hur mycket de ska ha i kilo med nuvarande värde,

så utgå från hur mycket de vill ha i kilo, och köp foder med värden som ger rätt balans för just din häst...
 
Sv: Mängden hö???

Det är ganska indviduellt vad hästarna behöver.
Jag tillhör den skaran som fodrar med ögat. Min arab t ex på ca 155 får ca 7 kg hö per dag. + Kraftfoder naturligtvis. En del tycker säkert att det är alldeles för lite medans andra säkert inte ger mer än det själva.
Ett år analyserade jag höet ch fick hjälp med att göra en korrekt foderstat baserat på ras, vikt, motion, ålder och annat man räknar in. Och samtliga av mina hästar rasade i vikt. Så nu fortsätter jag att fodra med hjälp av ögat. Mina hästar mår bra, dom presterar bra på tävlingar (distans, som då kräver kondition och uthållighet).
Vet jag med mig att hö något år har dåliga värden så kompletterar jag med Lusern.
 
Sv: Mängden hö???

Nu kanske jag fattade fel men menar du att jag ska köpa foder med "dåliga" värden för att kunna ge honom större mängd?

Vill bara påpeka att den foderstat han stod på förra vintern fungerade. Han var pigg och glad, i fin form och verkade allmänt nöjd med tillvaron.

Bara det att enligt en hel del andra människor så borde han inte vara nöjd. Hoppas ni förstod vad jag menade.
 
Sv: Mängden hö???

majola skrev:
5-6 kg TS/100 kg kroppsvikt?

Det är ju ca 35 kg hö åt en normalstor halvblodshäst...

Jag ger ca 1,5 kg TS/100 kg häst.

:o Tänkte helt galet, menade självklart samma som dig :D
 
Sv: Mängden hö???

Men vad ger du hästen förutom hö? Man kan ju inte ge den flera kg kraftfoder och skylla på höet för att hästen blir tjock, få hästar behöver 12 kg hö och dessutom en massa kraftfoder. Du har dock en ganska liten häst så jag kan hålla med om att 12 kg hö är i mesta laget om det inte har perfekt värde och man vill få ihop en vettig foderstat.
 
Sv: Mängden hö???

Jag har inga problem att ge mina hästar mycket grovfoder.I vintras åt dom nog runt 20 kg ensilage(ts 59%) var ungefär kvoten låg på 9.3.Och dom fick faktiskt lite kraftfoder också men det var mest för att få i dom mineralerna och vitaminerna.Och dom blev inte tjocka och reds inte särskilt mycket heller.Så visst går det.
Jo hästarna är tre travare som går som ridhästar,en 17 åring,en 14 åring och en 6 åring.
Ha det....
 
Sv: Mängden hö???

Mina får fri tillgång på ensilage ute på dagarna och en mindre mängd på nätterna när de kommer in. Totalt så tror jag att vår minsta B-ponny tuggar i sig 10kg ensilage per dag med en TS halt på 74% de stora cobstona äter runt 20kg.
 
Sv: Mängden hö???

Min häst, ett kallblodstravarsto på 159 cm i mkh, får 10-14 kg hösilage per dag.
Hon rids 6 dagar i veckan, omkring 30 minuter per gång. Går i gräshage, så nu på sommaren får hon bara 10 kg. På vinterna upp till 14 kg.

Immer
 
Sv: Mängden hö???

Förlåt alla om jag verkar sifferblind nu, men ni som analyserar och räknar ut foderstat och ger uppåt 12 kg hö, har ni stora hästar med övernormalt högt MJ-behov, eller hur kan ni ge så mycket?? :confused:

Mitt hbl-sto på 158 cm
http://community.webshots.com/photo/71731300/171447499bOwlpI
är en ganska typisk "tabellhäst" sett till Plancks tabeller. När hon går fullt (ca 1 tim om dagen, ingen tävling på högre nivå) har hon ett MJ-behov på lite över 90. Mitt hö ligger på 8,2 MJ. Skulle jag ge 10 kg hö och 1 kg kraftfoder är hon kvickt uppe i 94 MJ, sedan ger jag olja för pälsen och kvoten, plus betfor pga väldigt lite kalcium i höet, plus att jag behöver ha nåt att blanda tillskottsfoder med (örter, vitaminer bla). Det blir för mycket! Det blir över 100 MJ och ärligt talat rids hon inte alltid fullt om vintern.

Men jag menar, finns det folk med hbl på ca 5-600kg av normal lättföddhet som kan ge 10-12 kg hö?? Vore ju underbart om det gick.
Ni som ger mycket hö/fri tillgång, räknar ni? Stämmer MJ-intaget på behovet? Eller kan ni ger "för mycket" hö utan att de blir feta?
Från vissa håll sägs ju till och med att en häst inte kan bli tjock på hö...
Vore trevligt med svar. :)
 
Sv: Mängden hö???

Nu får min häst bara 7kg hö/dag för av någon anledning så äter hon inte mer än så...

I förra staller hadde hon fri tillgång på hör och åt då ca 12-15kg.

När hon hadde fritt med hö så fick hon bara lite betfor och mineraler...
Men nu så får hon korn havre betfor mineraler och olja.

Båda dessa foderstater har hon mått bra på och hållt vikten...
Får se hur det blir i år då värdena på höet inte är så bra som förra året, troligast kommer hon att tappa vikt (hon har mycket lätt för det).

Jag kanske ska tillägga att jag har en arab på 154cm.

Jag är helt övertygade om att hästen mår bättre av att gå på mycket grovfoder efter som att dom är skapta för att äta det. Och det är det viktigaste att ha i tanken när man gör en foderstat (försöka att täcka större delen av behovet med grovfoder). Och så är det väldigt individuellt... Endel hästar behöver bara titta på mat för att bli feta medans man får göda andra och det är ju efter detta man väljer foder mm.
 
Sv: Mängden hö???

Min häst, valack 160cm, får om vintrarna ca 12kg hö ts84% och om jag snabbt ser tillbaka på föregående års analyser så ligger de runt Mj 7,5-8,5 och Smrp 35-40. Jag ökar på högivan under hösten så fort jag ser han äter upp allt hö så får han ca 0,5kg till. Så fri tillgång råder i princip. Utifrån tabellvärdena brukar han ligga mycket över men han ser bra ut hullmässigt och han gör det arbete han ska göra. Jag rider ca 6 dagar/vecka. Tränar 1-2 ggr per vecka men rider ganska lugnt övriga dagar. Han arbetas kanske 30-60min om dagen men ibland bara i skritt. Jag hade tidigare en lite mer lätt född häst och den kunde säker stoppat i sig hur mycket hö som helst. Då var jag tvungen att ransonera höet för att han inte skulle bli överviktig. Ingen av mina hästar har fått en massa kraftfoder däremot har jag använt mig av lusern om proteinvärdet varit lite lågt. Det går inte att generalisera hästar är olika och det viktiga är att se individens behov.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mängden hö???

Mina hästar har alltid haft fri tillgång på grovfoder.
Jag anser att det är mest naturligt för hästarna.
OM jag har en häst som har lätt för att gå upp i vikt och bli fet så har vi drygat ut dens portion havre med halm. (självklart har vi dragit ner på karfftfodret först)
Eller gett den hästen ett hö med sämre värden.

I det fria betar hästarna större delen av dagen, så varför ska inte våra stallhästar göra det?
Någon sa att det är svårt att ge fri tillgång eftersom man då inte vet om hästen har ätit hö och fått igång salivtillförseln innan man ger den krafft.
Och det är något jag funderat mycket på hur man ska kunna lösa det, utan att ta bort den fria givan hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 684
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 628
Senast: SwedEmB
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 061
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp