Mac OS 9 ./. Mac OS X Tiger

Butros

Trådstartare
När jag nu köper en ny dator blir det samtidigt dags att börja med Mac OS X. Är det lämpligt att skaffa någon bok, eller klarar man sig bra med sunt förnuft och tidigare erfarenheter? Vilka är de största skillnaderna för en vanlig användare?
 
Sv: Mac OS 9 ./. Mac OS X Tiger

Om du gar fran OS 9 ar det mest utseendet som andras. Beror iof pa hur mycket du brukar 'fixa o trixa' i datorn ocksa. Det som gjorde mig mest irriterad nar jag bytte (Panther - har inte provat Tiger an - datorn ligger i en hog pa golvet fn... :o ) var att jag inte kunde 'allocate memory' till olika program for att forhindra att de krashade om jag jobbade med nat stort. det ska OS fixa sjalv.

jag har inte haft nagra direkta problem med Panther... forsoker komma pa om det ar nagot man ska tanka pa.... annars tycker jag att 'help' funkar mer an utmarkt o inte ska du behova kopa en bok. jag tror nog du fixar det anda - du verkar sa fiffig sa :D
 
Sv: Mac OS 9 ./. Mac OS X Tiger

ah - kom pa nagra 'vanliga' grejor.

det ar val 'filhanteringen', vad som lagger sig var. du har ju t ex 'home' dar de tycker det ar meningen att du ska lagga dina filer o jox (typ 'min dator') o sa har du sjalva 'harddisken'. programmen et c lagger sig pa lite olika stallen an mot OS 9, men det ar ju inget som ar mer an att du kollar runt lite sa fort du fatt igang datorn. (forlat om det ar lite rorigt - jag har inte kunnat anvanda mina datorer pa ett tag sa jag kommer inte ihag alla namnet - visst ar jag hjalpsam :smirk: )

jag gillar 'hot corners' du kan stalla in for att fa undan oppna fonster o sortera dem. Det basta - att ga in o med en gang stall in grejer sa som du vill ha det, da kanns det inte lika frammande nar man val satter igang o rota runt.
 
Sv: Mac OS 9 ./. Mac OS X Tiger

Tack för svaren! Det mesta löser sig säkert, när jag får datorn. De heta hörnen var en nyhet för mig, men det klarnar säkert.

Jag ska bland annat skriva arabiska på min, ska du skriva kinesiska nu?
 
Sv: Mac OS 9 ./. Mac OS X Tiger

Jag har nyligt köpt min allra första Mac och är alltså gammal windowsanvändare, hade faktiskt aldrig ens prövat en Mac tidigare! Tiger var förinstallerat i min iMac G5 och jag hade inte några som helst problem med att förstå den utan handbok eller övrig hjälp, men visst kändes det lite ovant till en början ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 647
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 793
Senast: __sofia__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 945
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp