"må-bra-prickar"

N

Ninjaninis

Stämmer det att de prickarna som dyker upp ibland i hårremmen är tecken på att hästarna mår bra? :)
Eller handlar det om ngt helt annat?

Sv: "må-bra-prickar"

Det är iaf vad jag har hört... Trivselfläckar kallar jag dem! :)

Jo, det tycker jag med. ;) När min pålle kom till mig i slutet av februari hade han inga såna och då var han ganska misskött. Han är numera fux med ljus man och svans samt svarta och vita hårfläckar, stora som en enkrona, på rumpan.

Min pålle har en tråkig vanvårdshistoria bakom sig oxå och har vart ett riktigt stressmonster. Nu ett år efter börjar han likna häst och med söta må-bra-prickar på hela sig *lycklig*

mitt sto har det på hela sig.
jag låtsas att det är trivselfläckar men jag tror det är nåt annat.

i skåne säger vi att hästen är apelkastad. Finns på dåligt skötta hästar oxå :) Uppkommer nästan bara på sommaren, för att pälsen är kort o glänsande då, och kanske för att de mår bra :) Min har det iallafall bara då :) men hon kanske är vanskött hela tråkiga vintern.

Lazio skrev:
mitt sto har det på hela sig.
jag låtsas att det är trivselfläckar men jag tror det är nåt annat.
Jag håller med, min har det också och jag låtsas att det är trivselfläckar. Egentligen tror jag att de uppkommer av något annat. Vad vet jag inte. Än. Någonting som påverkar pigmenteringen iaf.

Jag har hört att det kan komma av överskott. Protein eller annat.
Mitt digivande sto fick det i somras när gräset blev frodigare. Sänkte kraftfodergivan lite och då försvann fläckarna.

Det låter troligt. De syns ju bäst sommartid och det borde förklara det ökade proteintillskottet från gräset. Varför kan man inte sånt här??? Åh, man känner ju på benen och konstaterar att oj då här har det blivit för mkt proteintillskott men man vet inte varför hästen har s.k trivselfläckar. Undrar vad det kallas på "veterinärfackspråk"?

Eller kan de komma av den ökade sockerhalten i gräset? *klurar*

snigelfarmor skrev:
i skåne säger vi att hästen är apelkastad. Finns på dåligt skötta hästar oxå :) Uppkommer nästan bara på sommaren, för att pälsen är kort o glänsande då, och kanske för att de mår bra :) Min har det iallafall bara då :) men hon kanske är vanskött hela tråkiga vintern.

Har oxå alltid sagt apelkastad.
Barren är det, men jag kallar det gärna trivsel fläckar ;)

lånar knapp

Jag är osäker på om jag förstår vad ni menar? Kan ni beskriva prickarna mer?

Jag har en skimmel och på somrarna får han bruna prickar på hela kroppen, men det brukar ju skimmlar få? Fler ju äldre de blir. En del stannar över vintern men de är fler och syns mer på sommaren.

/Camilla

Skimlar vet jag inte riktigt hur det ter sig ut på (länge sen jag hade en skimmel), men på tex en brun häst får större runda fält, som mörkare eller ljusare "plättar" runt om på hela kroppen, från halsen till magområdet, flank och bak mot låret som man tydligt kan se. Tar med en bild på min häst där man tydligt kan se dessa "trívselfläckar" på halsen. /Asmo
c13.jpg

Jag har sett dessa fläckar även på en gravt misskött ponny så jag tror INTE att det har så mycket med trivslen att göra..

Men är inte det att de bara har den färgen, dvs apelkastad? Att de inte syns på vintern är ju för att de har längre hår, men inte kommer de väl och går? Att de alltså skulle vara olika till antalet och bero på hälsan hos hästen? Hur ser de här ut på helklippta hästar på vintern?

/Camilla

Han brukar inte ha dessa fläckar alls så framträdande vintertid, även om han är helklippt och han är inte apelkastad till färgen, han är bara mörkbrun. Har en annan bild på honom tagen för några veckor sen då han är nyklippt, kanske ligger solen fel eller något men då har han inte dessa fläckar. Mysko, nu har jag blivit riktigt brydd över var dessa kommer från. Ska se om jag hittar något i nån bok ikväll.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 078
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 128
Senast: soom
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: Sirap
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
810
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama