"må-bra-prickar"

Sv: "må-bra-prickar"

*lånar*

Min häst har sådana där fläckar över hela magen och bakåt. Han fick det i våras/tidig sommar. Efter detta har han haft fång och olika svullnader. Vi har bytt stall och han får på TOK för lite protein (håller på att ordna detta). Går i en liten grus hage med fjolårshö (fri tillgång).

Han borde inte trivas om man tittar till vad han har gått igenom. Men sedan, så mycket uppmärksamhet samt så enormt duktig som han är nu har han inte heller varit innan.

Ähh jag bara funderar högt känns det som! :o

Men vad tror ni? Trivselfläckar? Bristfläckar

Min "man" blev ID-kontrollerad idag och han blev inte apelkastad till färgen av den kontrollanttanten utan bara mörkbrun. Det syns inga fläckar på honom nu och han är ändå klippt i slutet på augusti. Så jag tror icke på apelkastad.

Vi ha alltid kallat dessa fläckar för "välmåenderosor" och vi har nog tänkt oss att hästarna mår bra när de har sådana.

Camilla_H skrev:
Men är inte det att de bara har den färgen, dvs apelkastad? Att de inte syns på vintern är ju för att de har längre hår, men inte kommer de väl och går? Att de alltså skulle vara olika till antalet och bero på hälsan hos hästen? Hur ser de här ut på helklippta hästar på vintern?

/Camilla

Mitt ena mörkbruna sto var apelkastad i perioder. ÄVEN helklippt.

Dock även när hon iaf MENTALT mådde pest. och hon kunde må super och INTE ha dem. Så de berodde antagligen på annat än 'trivsel'

Här syns apelkastning på klippt häst (inte helklippt, men fläckarna syns bara i klippt päls).

Detta är en av se sista bilder som togs på hästen, det är hon och hennes skötare som tar farväl. Hon for till himlen kort därefter pga att hon mådde extremt PSYKISKT dåligt. Men apelkastad/fläckar hade hon.

http://hem.passagen.se/xyplex/nickispernilla1.jpg

Camilla_H skrev:
lånar knapp

Jag är osäker på om jag förstår vad ni menar? Kan ni beskriva prickarna mer?

Jag har en skimmel och på somrarna får han bruna prickar på hela kroppen, men det brukar ju skimmlar få? Fler ju äldre de blir. En del stannar över vintern men de är fler och syns mer på sommaren.

/Camilla

Det är 'flugprickar'. Och de kommer bara bli fler och fler. De är lika många på vintern som på sommaren, men de syns bättre i kort päls. Det blir fler och fler fläckar för varje fällning. hur mycket de tillslut får varierar, men de kan bli så prickiga att de är mer bruna (eller fuxfärgade) än de är vita, de har så extremt många fläckar att de flyter ihop. Hur mycket de får och hur fort de får dem är genetiskt.

Min pålla har det året om förutom på sommaren... Då har hon eksem, trivs alltså inte. Så för oss är det trivselprickar!!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 078
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 128
Senast: soom
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: Sirap
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
810
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama