Lyssna på hjärtat eller förnuftet?

Beet

Trådstartare
Såhär är det, jag tar hand om en häst i stort sett varje dag sen i slutet på sommaren. Hästen är till salu och har varit det hela tiden som jag tagit hand om den. Dock har ägaren kanske inte lagt ner så jättemycket energi på att få den såld och sen har andra diverse saker hänt som har gjort att det lagts åt sidan.

Jag har sagt till en annan i stallet att skulle hästen varit billigare hade jag kanske kunnat köpa den då jag verkligen tycker om hästen och han skulle vara en perfekt läromästare för mig som inte är kan så mycket mer än grunderna i ridningen. Ägaren sa till mig idag att jag kanske skulle kunna få köpa honom för den summan jag max kan ge, vi skulle prata om saken.

Jag blev helt varm när ägaren sa det till mig i telefonen, dock finns det ju såklart men som kommer upp. Det kan ju såklart inte vara problemfritt. Jag är endast 19 år, bor fortfarande hemma, är bara timänställd på jobben och jag vet liksom inte riktigt vad jag vill med mitt liv.


Jag har planer på att plugga till nästa höst och då kanske jag inte kan bo kvar hemma om jag måste flytta. Jag vet ju inte hur det ser ut om mer än ett halvår. Tänk om jag inte har råd med både häst och studier. Jag vet att mamma, pappa och min syster (som jag skulle dela hästen med) hjälper till att betala. Dock går mamma och pappa inte med på att betala hela hästen. Jag är även rädd att min syster kommer flytta ihop med sin pojkvänn snart och då har hon inte heller kanske råd att betala så mycket. Jag vill ju också snart flytta hem ifrån och det kanske jag inte har råd med då.

Mitt hjärta säger verkligen ta hästen, jag vet att jag aldrig skulle få en sån här bra häst för dom pengarna. Men förnuftet säger nej.

Vad skulle ni ha gjort? Ska jag lyssna på mitt hjärta och sen låta framtiden bli som det blir, eller ska jag vänta och kanske försöka ordna upp livet lite innan jag skaffar mig en häst?
 
Sv: Lyssna på hjärtat eller förnuftet?

Jag är en såndär idiot som köper hästen om jag känner att jag har tid och energi att lägga ner. Jag köpte en häst när jag hade timjobb och studier kombinerat, då stod jag med 2 hästar att betala men det löste sig pga att jag bodde hemma och hade stall på gården (=gratis stallplats) och vi tog eget grovfoder så jag behövde aldrig oroa mig för fodret. Sen när jag flyttade hade jag hästarna med mig, bodde billigt och fick efter 5 månader i nya staden heltidsjobb. Det är inte förrän nu det har börjat bli lite tufft :angel:

Jag köpte en bil, fick mindre tid över etc. Det kommer att vara tufft ett par månader men det där kommer säkert att ordna sig, det brukar det göra. Det har sina upp och nedgångar med hästar. Ibland har man inte tid, ibland har man inte råd att göra allt man vill men jag har en underbar mamma :love: som har fått rycka ut som privat bank i kristider och jag hoppas att jag någon gång kommer ha råd att visa henne min uppskattning genom någon hotellweekend eller något liknande.

Om du verkligen, verkligen vill ha hästen, känner att du har tid och är beredd att vara med om alla dessa upp och nedgångar samt att ha ekonomiska kriser någon gång då och då skulle jag satsa. Skulle det bli för tungt kan du låna ut hästen på foder eller skaffa betalande medryttare. Vad du ska göra är ju helt och hållet upp till dig och hur du känner.
 
Sv: Lyssna på hjärtat eller förnuftet?

Jag tror säkert att framtiden löser sig om du verkligen vill. Jag funderar mer på om du har kunskapen du behöver för att kunna ha egen häst? Har du det och kan få till eller redan har en buffert för oförutsedda händelser så hade jag kört på. Visst finns det massor av hästar men det är ett fåtal man klickar så enormt med.
Se bara till att hästen veterinärbesiktigas och går igenom så att du inte blir stående med en trasig häst. Det kostar lika mycket pengar i veterinärvård oavsett vad hästen kostar i inköp.
 
Sv: Lyssna på hjärtat eller förnuftet?

Håller med Deathslyna och TinyWiny! När något känns rätt så brukar saker och ting lösa sig på vägen. Tycker att det verkar vara meningen nu när till och med säljaren är beredd att sänka priset så att du kan ha möjlighet att köpa hästen! Heja! :bump:
 
Sv: Lyssna på hjärtat eller förnuftet?

Hade det varit jag så hade jag köpt hästen, det mesta ordnar sig med tiden. Man kan flytta med hästen om man pluggar på annan ort, eller skaffa fodervärd ett tag.

Man kan ofta få ner kostnaderna även för häst under en period genom att verkligen kolla runt och hitta rätt foder och stall inte köpa mer än det som verkligen behövs osv.

Är det det där du vill så gör det! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
989
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 105
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 086
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp