Lync - hur funkar det??

tanten

Trådstartare
Jag har fått en kallelse till ett jobbmöte i Lync - vilket jag aldrig varit i kontakt med och inte heller har installerat på min dator.

Hur funkar det?

Lync är bra, det är som en direktchat (om man vill "prata" med någon). Man ser också vilka som är uppkopplade och närvarande vid datorn. Det är ett bra system.

Lync är väldigt likt MSN Messenger och Windows Messenger och allt vad de har hetat genom åren. På mitt gamla jobb hette det Communicator men såg ungefär likadant ut.

Kontakta IT-avdelningen på ditt jobb så du kan få en installation av lync! :) Sedan fungerar det typ som ett chattmöte.

Men hur fungerar det om mötet är ett vanligt möte, men jag deltar via Lync?

Jag har också fått en sådan inbjudan, och befinner mig i djup förvirring.

De andra sitter ju rimligtvis inte och chattar med varandra i samma möteslokal?

Jag har fått en kallelse till ett jobbmöte i Lync - vilket jag aldrig varit i kontakt med och inte heller har installerat på min dator.

Hur funkar det?

Om du fått in inbjudan till möte så är det nog så att mötesledaren ska presentera något via lync, jag tror inte du behöver ha det installerat utan då startas presentationen i din webläsare när du klickar på länken, ev är det något tillägg som behöver installeras.

Glömde - om du även ska ha ljudet via lync så kanske det måste vara installerat? annars brukar det gå att ringa in också (så har vi det).

Lägger till:
Lync är även både Skype-liknande (videochatt) och kan också användas som vanlig telefoni.

På mitt jobb har alla fasta telefoner fasats ut och vi har helt övergått till Lync. Knappar bara in numret till den jag ska ringa i Lync och ringer upp som på vanlig telefon. Enda nackdelen är att folk tror att jag sitter och ringer från Oslo, eftersom man inte får lokala riktnummer i vår Lync ;).

Centralväxeln kopplar också över samtal till mig på Lync och om jag är på annan plats än vid datorn så kopplar Lync helt enkelt samtalet vidare till min mobil :).

I Lync kan du också dela skärm och/eller dokument. Bra vid möten där man behöver se vad den andra gör :)!

Vi har även Lync kopplat till Outlook- kalendern, så man inte behöver vara rädd för att ringa och störa folk som sitter i möte till exempel.

Liknande trådar

IT & mobiler Vilken ska man ha? Den jag har funkar ju inte varken till att ta emot mms eller skicka mms utan att krångla med någon inställning jag...
2
Svar
39
· Visningar
2 127
Senast: Wille
·
Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 094
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 482
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Mamma har artros i ett knä och får ont när hon går. Hon har varit i kontakt med läkare och fått konstaterat artros för några år sedan...
Svar
5
· Visningar
208
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama