Förra vintern fick min polle krafftig mugg på höger bak, detta kom i samband med att hagarna var leriga, de gick i en hage med gödselstack, spånet var tillfälligt slut och mitt i mellandagarna vilket resulterade i att alla "sågar" hade stängt, han var i aklla fall den häst som var rebligast av sig och hade bäst bädd, men muggen var där... vi behandlade muggen ocg det blev mycket bättee, veterinär var ute och sa att det var på fin läkarväg.
i sommras flytta vi pollarna till vår egna nya gård (innan stod de i annackoeringsstall).
Nu när kylan kom och pappa fick mycket på jobbet så blev inte stallet klart i tid så vi hur in dem i det förra inackoeringsstallet, hagen de få gå i är jättefin (eller typ en liten plan plätt me gräs och ett träd...)
men spånet är ngt fuktig.. plötsligt utan att jag visste ordet av så var muggen tillbaks, tillsammans med ett riktigt svullet ben, vi tänkte först att det var muggen som spridit sig upp så vi börja behandla muggen som blev bättre redan nån dag efter, men benet är lika svullet, vi misstänkte lymfangit och veterinären kom idag...
ska behandla med liniment + jodopaxomslag.
Han höll med om att det påminde om lymfangit...
Har tyvärr bara dåliga erfarenheter av det...
familjens förra pålle hade det, svullnade vid minsta lilla sår, avlivades för nårra år sedan... kanske för att han va gallam.. jag vet inte riktigt..
Sedan så jhar en kompis häst haft det... de ville behandla gång på gång inne på kliniken, tillslut sa veterimärena att de inte gick mer.. s¨å de skulle koma upp efter helgen och skriva på o låt ahan somna in.. dock tillfrisknade han opå söndagen.. nåra månader efter fick han ett litet, litet sår på benet, men hela benet svullnade upp.. dock blev han bättre...
Hur stpr chans är det att de klarar sej???
om det inte blir bättre innom når adar ska jag ring aigen så de får spruta me antibiotika i min polle me???
shit va jobbit de här blev.. har ju haft han sen ja va 3... i 13 år... han har nästan aldrig varit skadad eller nåt...