Lymfangit?

MsSleepalot

Trådstartare
Hur stor är svullnaden om det kan vara lymfangit på en häst? hur behandlas det? Vad beror det på?
När är det försent att behandla det?

Misstänker lymfangit på min unghäst:(

Sv: Lymfangit?

Min gamla häst fick lymfangit i ena bakbenet... Det var jämn tjockt från hasen och nedåt, såg inte riktigt klokt ut! :cool:
Men eftersom hon var 28 när detta inträffade så såg jag bara till att bli av med infektionen, själva svullnaden brydde jag mig inte om. Den försvann aldrig helt men blev lite mindre efter några år. Men på unghäst behandlas det säkert på nått mer omfattande sätt.

Har hästen feber och är hängig
Om du misstnker Lymfangit så ta ut vet. på stuts!!! Annars kan det bli kroniskt!!

Senast ändrad:

Han har haft feber för 2 veckor sedan men fick då antiinflammatoriskt och pencillin, så nu är han pigg igen.

Men svullnaden på benet är fortfarande kvar så veterinär ska ringas i eftermiddag efter jobbet!

Min gammel häst har fått det fram och tillbaka, i stort sett varje gång hon fått sår på ena bakbenet, och i förra veckan fick hon ett STORT sår, såret ser dock jättefint ut, men benet är svullet.
Hon verkar inte ha ont av det alls faktiskt, springer i hagen osv som vanligt, förstår inte varför inte svullnaden går ner...
Annars när hon fått det har det gått ett par dagar bara så har det försvunnit!!!!
Jättekonstigt.:(

Min häst fick det när hon fick en sårkskada u i höstas, hon blev megasvullen så det var bara att hålla benet lindat.

Då jag har haft hästar med lymfangit så har de fått pc utskrivet av vet om de även har haft feber, annars inget pc.
Spritbandage på det svullna benet över natten och stödlinda på det friska benet.
Skyddat såret vid utevistelse med lindor på i mitt fall båda bakbenen.
Svullnaden brukar gå ner väldigt fort.

Pc=pencillin?

Över svullnaden finns inget sår, men kan svullnaden hamna något längre ner än ett gammalt sår trots att där inte finns något sår?

Spritbandage är effektivt, använd utspädd alsolsprit. Använd absolut inte jodopax.

Min gamla skrutta fick lymfangit p.g.a. jordgetingstick trodde vet. för hon hittade inget sår och ingen mugg. Typ på insidan av ljumsken så det var inte så myclket att göra åt...

Pc=pencillin?

Över svullnaden finns inget sår, men kan svullnaden hamna något längre ner än ett gammalt sår trots att där inte finns något sår?

japp...pc=pencillin :D
Svullnaden kan vara både över och under

Hej min gamla sköthäst fick lymfangit pga mugg som inte sköttes så bra (de var under en tid jag inte var där).
Lymfangiten blev kronisk trots diverse behandlingar. Mins inte vad de var direkt för behandlingar men det var väl nåt antiinflamatoriskt.
Lymfangiten spreds sig sedan uppåt, fick piphas. Det stanna där ett bra tag från hasen och neråt. Hasen tappades ett par gånger.
Sedan när han inte blev riden så mycket (jag hade slutat då) spred det sig upp i höften. Han fick bölder som sprack.
han fick sedan avlivas. Han såg hemsk ut!!!!
Synd jag inte har bild på det.

mvh tina

det kan även bli lymfangit av tex. sticksår, det kan ju vara lurigt (omöjligt ?) att se. våt-värmande omslag brukar veterinären rekommendera. blir det feber så en pencillinkur. vår veterinär rek. jodopax omslag. det har vi använt oss av dom senaste 30 åren med önskvärt resultat. använder en 1-2% lösning.

kl

Lymfangit=blodförgiftning. Kan altså orsakas av att smuts kommer in i blodet. Bakterier i små sår som mugg, sticksår m.m. är ju än vanlig orsak.

Min häst fick det, pencillin och sedan blev det bra. Men benet är som en ballong som varit uppblåst en gång. Altså det svullnar lätt upp för minsta lilla.

Var till veterinären i tisdags och röntgade och ultraljudade och på dom hittade dom inget. Men han var ganska rejält svullen så det var lite småsvårt att se på ultraljudet. Han haltade lite också i trav.

Dom misstänker kronisk lymfangit på honom:( Han har nu fått Trimediazin (antiinflammatoriskt) och kortison han fick en spruta hos veterinären och en jag gav honom igår. Utan bättre resultat.
Ska på återbesök till Atg kliniken på onsdag igen så får vi se då vad dom säger.

Men om han nu har kronisk lymfangit, går det att göra något åt det? Går det att operera? Vad gör dom åt det? Kommer han bli fullt ridbar sen ändå fastän han haltar nu?

Fy vad tråkigt det här är:(

Försvinner svullnaden när han har rört sig då är det ingen fara. Många hästar är kroniskt lymfatiska offtast bak . Vår häst blir offtast lymfatisk dagligen under våren pga mugg men svullnaden försvinner efter rörelse och har inte påverkat hennes användbarhet. Lycka till med din häst och att allt löser sig med att hältan försvinner.:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Agria.se informerar följande om lymfangit:
----------------
Lymfangit är en inflammation i lymfkärlen som finns i området. Lymfkärlens uppgift är normalt att transportera bort överflödig vätska som trängt ut från blodkärlen i området för att ge näring åt vävnaderna. Orsaken till lymfangiten är ofta att hästen fått ett litet sår i huden på det ben som drabbats och att det via såret kommit in bakterier som orsakat en infektion. Det räcker med väldigt små sår för att hästen ska drabbas av lymfangit och det är inte ovanligt att såret läkt, när lymfangiten utvecklas. Behandlingen består i att ge antiinflammatorisk medicin, ibland i kombination med antibiotika. Att röra försiktigt på hästen och att kyla det med jämna mellanrum. Man brukar också kunna hjälpa hästen genom att bandagera hela benet. Det är då viktigt att man polstrar ordentligt så att bandaget inte sitter för hårt.

Liknande trådar

Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 430
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 130
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 090
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit