lymfangit?

Sv: lymfangit?

En inflammation oftast i benet. Oftast efter sårskada. Man märker att hästen blir svullen och varm, ibland ordentlig feber och "puls" i benet. Har hästen hög feber och är ordentligt halt, ring veterinär. Om hästen inte har feber, inte haltar, kan du ha is i magen, lägg ett förband med svag jodopaxlösning på svullnaden, promenera hästen vid hand helst några gånger om dagen. Blir det sämre ring och rådfråga vet.

min pålle har mugg, men han var/är svullen i karlederna (blir bättre). dock så haltade han inte..
kan detta ha varit/vara lymfangit?
tacksam för svar!!:D

Lymfangit är en inflammation i lymfkärlen. Ofta, men inte alltid, orsakad av bakterier. HH

Lymfangit är en inflammation i ett lymfkärl vilket kan leda till sepsis, blodförgiftning. Ofta svullnar hela benet och blir varmt.
Behandlas med antibiotika.

okej, men då så kan man säga att det var en början till det, men att det aldrig hann bli allvarligt.
eller?:confused:

okej men vad händer vid sepsis?
nu håller det ju på att gå ner så jag behöver kanske inte vara orolig?:confused:
tack för alla svaren!!:bow:

behandlas med antibiotika? :confused:
Varför fick min häst då pencillin..... :confused:

du märker det genom att om du trycker på benet så blir det en grop som bli kvar...

Liknande trådar

Hästvård Kan en häst med kronisk lymfangit leva ett gott liv tycker ni? Tänker på ev smärta t.ex. Känner ni till ngt fall från verkliga livet...
Svar
3
· Visningar
739
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: Elo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar