Lymfangit?

Gabriol

Trådstartare
Gabriol har troligen fått en spark på ena bakbenet, och är nu ganska ordentligt svullen. Han har fått ett mindre skrapsår, men inte så djupt att det ens blöder.
Han är även varm i benet, haltar och är, som sagt, svullen.
Eftersom svullnaden inte vill gå ner börjar jag bli orolig för lymfangit. :crazy:

Vad tror ni?
Och vad skulle ni ha gjort? Jodopaxomslag? Vila? Promenader?

/ Zofia.

Sv: Lymfangit?

Gabriol skrev:
Gabriol har troligen fått en spark på ena bakbenet, och är nu ganska ordentligt svullen. Han har fått ett mindre skrapsår, men inte så djupt att det ens blöder.
Han är även varm i benet, haltar och är, som sagt, svullen.
Eftersom svullnaden inte vill gå ner börjar jag bli orolig för lymfangit. :crazy:

Vad tror ni?
Och vad skulle ni ha gjort? Jodopaxomslag? Vila? Promenader?

/ Zofia.

du bör ringa veterinären, om det skulle visa sig att han har lymfangit behöver han kanske kortison och pencillin. Detta är inte kul. jag fick ta bort en häst som hade kronisk lymfangit pga mugg,rasp....

kan ju även röra sig om en infektion som han också behöver medicin för... vänta inte längre. vila, rengör såret en gång med jod, sedan bara vatten. men RING veterinär!

Min häst skadade sig i hagen förra året den här tiden. Hon var varm i benet, haltade och hade en svullnad som inte ville gå ner.

Jag ringde veterinären och han konstaterade att det kunde röra sig om tendens till lymfangit. Jag fick recept på flera mediciner, och utöver det salvor som jag skulle använda vid svullnaden. (Hon hade i&försig även ett sår där oxå).
Om du är orolig för lymfangit så tycker jag inte att du ska nöja dig med omslag och promenader...

Men jag tycker absolut att du ska ringa veterinären!
Jag var lite försiktig med att ringa veterinären när jag precis fått hästen (osäker på vad som krävdes för att kunna "störa", men nu har jag hittat en underbar veterinär som alltid är lika trevlig och alltid ställer upp med råd. Om han inte tror att han behöver komma ut så berättar han grundligt hur jag ska göra per telefon, och säger sen att det bara är att ringa om jag ändå vill att han ska komma ut).

Lycka till! :)

När fick han sparken? Kan det röra sig om en blödning eller någon skada på skelett, senor eller ligament?

En lymfangit är inte så allvarlig i första vevan. Jodopaxomslag på natten när hästen står inne och utan bandage i hagen på dagarna. Om hästen inte har feber behövs inte antibiotika (eftersom det sällan rör sig om en infektion), däremot kan det vara bra att sätta in lite antiinflammatoriskt (ex Finadyne) om svullnaden inte ger sig på några dagar. Promenader är inte fel för den feberfria hästen.

Det finns fall av kronisk lymfangit, men då rör det sig om bestående skador i dräneringssystemet och är inget man ska bekymra sig om de första dagarna, i synnerhet inte om hästen är feberfri.

jag har också tagit bort en häst pga kronisk lymfangit, som sagt, det är inget man leker med direkt :crazy:

har inte såmycket råd att ge utöver vad du redan fått, men var noga med ev. penicillinbehandling. min häst visade sig vara "immun" (eller vadman säger) mot normalt penicillin, vilket gjorde att lymfangiten inte kunde slås ut = benet svällde och det blev det värsta min vet.någonsin sett.
det tog dock ca 10 dagar för minhäst att utvecka lymfangit (hon gick på penicillin hela tiden) och sedan var det kört... mha starkare grejer räddade vi livet påh enne för tillfället, men svullnaden gick aldrig ner helt.

har du otur och det svullnar förmycket kan du som sagt förstöra hela dräneringen/blodcirkulationen i benet och då blir det kroniskt. går också att leva med, men har man otur går det inte det...

svamlar mest såhär sent på natten, ursäkta..

Har man haft fullblod vet man att lymfangit är standard för minsta skrapsår, på vissa i alla fall. MEn det är sällan eller nästan aldrig allvarligt. Däremot sällan hälta av det. Det karakteristiska är att det går ner vid rörelse. Om mina är tjocka i ett ben kollar jag först efter något litet sår.
Har haft rejäl lymfangit på ett sto och det blev inte bestående alls, då ska mycket till. Så bekymra dig inte om det. Däremot om sparken gett andra skador än det du ser, i värsta fall någon sprick/fraktur i benet? Träffade sparken mjukdelar eller ben?

Gabriol nu lånar jag din tråd lite hoppas att det är ok!

Jag har en halvblodsvalack, Milou heter han. Iaf så upptäckte jag för några dagar sedan då jag skulle borsta honom, att han var lite svullen på vänster bak ben, framsidan av benet. Han är inte halt, ingen feber, brallar som vanligt... det finns inget sår där och svullnaden känns rätt så mjuk och han bryr sig inte om att man trycker och klämmer... Vad kan det vara??? Jag har haft honom precis som vanligt utan krumelurer, det enda jag har undvikit är att rida honom men jag tänkte rida imorrn... Svullnaden syns fortfarande om något mindre kanske....

min foderponny fick lymfangit i somras av ett stort muggsår på hö.fram.
han vart blockhalt, var uppe i 39.8 i feber och svullen hela frambenet, rejält svullen!
fick pencillin och metacam, samt salva för muggen.
han fick dock kroniskt, fast det upptäcktes rel. fort, men han fick så att han alltid blir svullen på natten i det benet, men det går bort så fort han kommer ut och rör på sig så han har inga men av det i alla fall.

om jag var du skulle jag inte tveka till att ringa vet.

Sliver skrev:
Gabriol nu lånar jag din tråd lite hoppas att det är ok!

Jag har en halvblodsvalack, Milou heter han. Iaf så upptäckte jag för några dagar sedan då jag skulle borsta honom, att han var lite svullen på vänster bak ben, framsidan av benet. Han är inte halt, ingen feber, brallar som vanligt... det finns inget sår där och svullnaden känns rätt så mjuk och han bryr sig inte om att man trycker och klämmer... Vad kan det vara??? Jag har haft honom precis som vanligt utan krumelurer, det enda jag har undvikit är att rida honom men jag tänkte rida imorrn... Svullnaden syns fortfarande om något mindre kanske....

Det kan ju vara vad som helst, förstås, men låter kanske som om han slagit på sej, eller likn. (Fast om det var hårt skulle han ju ömma där)Har han inte ont och det försvinner om ett par dagar skulle jag inte vara orolig, på det stadiet. Det är ju inte någon led? Det är inte något i huden?

Det är på benet. Alltså inte på mjukdelarna.
Ska ringa veterinär i morron, så får vi se vad dom säger.
/ Zofia.

Nej, men man blir ju lite nojjig när man läser om alla problem som alla har med sina hästar.... jag är/varit förskonad från detta med mina hästar.... Men nu när jag läste om Lymfangit så tänkte jag att ja kanske eller? Har ridit honom idag och han var ju lite seg men alltså innan jag skulle ta in honom från hagen så gissa om det var brall med kompisarna.... Fel på den hästen är det nog inte.... Svullnaden är väldigt liten nu, knappt märkbar, han har nog slagit sig själv på benet då han har bockat och grejat ute i hagen...

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar