Sv: Lymfangit

Om mugg inte behandlas i tid, kan den sprida sig. Om den sprider sig uppåt och drabbar huden på skenbenet, kallas det rasp. En vanlig komplikation är lymfangit. Lymfangit innebär att lymfkärlen i hästens ben inflammerats. Lymfkärlen transporterar normalt bort vätska från vävnaderna. Vid en inflammation i lymfkärlen sker inte detta. Då samlas vätska i hästens ben som sväller kraftigt. Tillståndet kan bli kroniskt om det inte behandlas i tid. Hästen får ett så kallat elefantben.

Det kan gå så långt att hästen blir halt av muggen, på grund av att det gör ont i såren och att huden spänner av svullnaden. Så länge hästen inte har ont eller visar hälta så är det bara bra om den får röra på sig som vanligt. Är hästen svullen, brukar svullnaden gå ner när hästen får röra på sig. Om hästen har ont och haltar har det gått så pass långt att du borde ha kontaktat veterinär, det är alltså hög tid att göra det nu!

Att tänka på:
Håll karlederna rena.
Spola gärna av leriga ben.
Försök att hålla hagarna lerfria.
Spola av benen om hästen gått på saltat underlag.
Mocka minst en gång om dagen.
Kontrollera att hästen inte får skav av benskydd, till exempel boots.

Även sår(vanliga sår, ej muggrelaterat) kan ge lymfangit.
Visitera ben noga, så du inte utsätts för detta...

Det kan fylla i lymfvätska i benen av många orsaker. Foderomställningar t ex, kan ge en sorts "förgiftningsreaktion" i benen som sväller upp. Typiskt är att hästen inte är halt och att svullnaden minskar/försvinner vid arbete. Efter ridning kan du linda benen för att hindra att benen svullnar upp. Samma regler som alltid gäller vid lindning (låt inte lindorna sitta för länge etc). Jag använder ibland vetflex bandage som finns att köpa på apoteket, en jättebra grej när man behöver linda ett ben. Lindan är elastisk och självhäftande , man behöver inte ta mycket, det sitter jättebra och sen slänger man det bara. Det sitter stadigt men inte hårt och glider inte.

mvh
Lejonelle

Lymfangit är när ett ben svullnar upp ordentligt pga av någon sårskada (eller t.ex. mugg). Det behöver inte alls vara ett stort sår.
Man kan då lägga jodopax omslag. Dränka in bomull i jodopax utspätt med vatten och lägga bandage om. Hälla ner jodopaxlösningen innanför bandaget så att blir oredentligt indränkt.
Om inte svullnaden ger sig då bör man tillkalla veterinär, antibiotika kan behövas.
Lymfangit som inte hävs kan bli en premanent svullnad.
Hälsning Maja

Tack för svaren hörrni! :)

En till fråga bara; i söndags såg jag att pållen hade ett litet sår på hasen, som
en rispa typ, hon var ganska öm men jag tvättade det med ljummet vatten.
Igår var hon rejält svullen och man fick knappt röra benet på henne.
Kan det vara lymfangit?Ska jag testa jodopax omslag och sen ringa vet.?
Eller ringa direkt?

Jag skulle nog avvakta ett par dagar med att ringa vet.

Men jodpoaxomslag brukar hjälpa.
Min fd häst hade lymfangit, å det va besvärligt vill jag lova, å vi upptäckte det sent... :crazy:

Min fick lymfangit i början av november och blev så dålig att han fick då åka till djursjukhus och bo där en vecka med intravenöst dropp.Sedan kom han hem och blev "frisk" då det var fruset i två veckor sen blev det varmt och lerigt igen och muggen kom tillbaka. Så nu är vi tillbaka från början fast inte lika illa. Började tjata på veterinärerna att de skulle komma ut för 2 el 3 veckor sedan när jag upptäckte första muggen men de har inte "haft tid" så jag bad till slut att få en ny Celeston Valerat comp. eftersom min var slut. Nu fungerar inte den heller så jag ringde vet. igen o då fanns det plötsligt en annan Celeston som heter Valerat med gentamicin och så fick vi Hippotrim oxå. Du som haft lymfangithäst tidigare, vet du hur dessa mediciner fungerar på lymfangit? Får ju inga vettiga svar av vet. :confused: :confused:

Om jag ska vara ärlig så minns inte jag va hästen fick för medicin (tror inte han fick nått övht)
Vi la omslag, å smörjde med sårsalva...
Vet kom å tittade till det, å det läkte snabbt.

Eftersom han inte va halt, eller ömmade så skrittades hästen varje dag, så svullnaden skulle hållas nere.

Småsår som orsakar svullnad brukar jag först rengöra som vanligt, sen spruta på en salva som heter Streptocillin (receptbelagd). Den är inflammationshämmande, och svullnaden brukar va borta dan efter.
Min häst fick lymfangit i ena bakbenet pga långdragen mugg. Det konstiga va bara att muggen va nästan helt borta när benet svullnade upp, och det över en natt. Tog ut vet. som gav henne antibiotika o så gav jag det själv några dar o la kortisonbandage för svullnaden. Tycker vet. är att föredra vid lymfangit så det inte blir långvarigt.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka