• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jenny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 011
J

Jenny

Finns det nån/några här som är kunnig inom lymfangit.
Jag har frågor som jag hoppas kunna få svar på.

Sv: lymfangit

Om du skriver ut frågorna, så är det lättare att veta om man kan svara på dem eller inte ;)

Jag undrar hur ni/du tar hand om din häst efter lymfangit (hur ni har hand om det stora benet)
jag går med min häst 20 minuter varje dag för att hålla benet någolunda normalt han har ochså mycke vätska i bakkotan känns som en spelkula ibland.
Har ni det med eller vad kan man göra.
Jag har ingen erfarenhet av Lymfangit blir bara förvirrad av alla olika förklaringar.:confused:

Står han under behandling fortfarande eller är medecineringen slut?

Efter en kraftig lymfangit kan benet bli kroniskt tjockare, speciellt om det är i bakbenen, men det är inget farligt.

Rörelse är bra. Står han på box eller är han i hage när du inte promenerar?
Vad har veterinären sagt?

Rörelse är bra för att få ner svullnaden och man kan även lägga jodopax/spritomslag. Står den på box och bara får 20 min per dag så låter det för lite. Om det inte finns speciella skäl för att den inte ska gå i hage är det bättre att den gör det.
Vad säger veterinären? Du har väl fått anvisningar därifrån som du bör följa.

Han va under behandling i jan/feb blev bättre så han blev frisk förklarad av vet.
Jag vet att de kan bli kronisk tjockben men det jag undrar är om det är normalt att det svullnar upp å nästa dag ser det bra ut.
Jag fick bara veta av vet att jag ska röra på han å så går han ju i sommarhage nu.
Han är stel på det bakbenet som lymfanit sitter normalt?
Vätskan han har bak som känns som spelkula va tror ni det är förnåt?
Jag Tro det är dax att ta han till en klinik å kolla hur förstörd han är.

Min gamla häst hade kronisk lymfangit i ett bakben. Så länge han inte var halt eller hade feber så red jag honom som vanligt. Benet kunde svullna upp mer ibland, men ju mer han motionerades desto finare såg det ut. Allra finast var det mot slutet av somrarna när han gått på dygnetrunt bete.

Vintertid när han stod på box fick han emellanåt stå lindad för att benet inte skulle svälla allt för mycket. Min kunde också vara stelare när benet svällde upp mer än annars, det blir ju lite tryck eftersom det är vätska i leden.

Hade jag däremot varit i din sits, hade jag åkt in till veterinären för att kolla att det inte är något allvarligare i benet. Då får du också fortsatta skötselråd.

Jag vill tillägga att min häst besiktades inför försäljning som 18-åring och gick igenom så när som på en ½grad på en kota bak, men det var inte det benet han hade lymfangiten i, utan det andra.

Fullblodet fick kronisk lymfangit i ett vitt bakben efter en vinter med muggen från helvetet. När det kom ett skov fick vi Tribrissen utskrivet, och han stod i perioder med BoT´s snabb-bandage vilket gjorde stor skillnad.

Så mycket utevistelse som möjligt, absolut inte kladdiga hagar. Jodopaxtvätt av benet när det kom ett skov.

Däremot hade jag nog oroat mig för det du beskriver som spelkula, det låter som något en veterinär ska titta på.

Hej! Inte för att oroa dig men boka tid genst på klinik.
Samma sak hände för min häst för några år sen. Lymnfangit som behandlades och blev bra förutom en liten svullnad som kvarstod. På röntgen visade det sig att det var ett benbrott. Hästen togs bort.

Kan tillägga att hästen var lite halt i trav på böjt spår, men inte speciellt synbart.

Jag tror inte att han har ett benbrott.
Han är inte halt eller feber mår rätt så bra han bussar i hagen ju.
Jag ska beställa tid hos min vet han vet ju vad som har hänt blir någ bättre än att ta han till nån annan.
Det ända jag är orolig för är vätskan vid hasen som ibland känns som en spelkula när det är som värst.
:cry:

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
626
Senast: BoYo
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 551
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka