Lymfangit??

A

ainavi

Köpte häst i somras. Märkte att hon blev något lätt svullen i bakbenen under natten. Tidigare ägare berättade att hon kan bli svullen om hon antingen har för mjukt eller för tjockt underlag i boxen. Det har gått ner till och från. För några veckor sedan så upptäckte jag en rejäl svullnad i ena bakbenet. Hittade inga sår,inge halt eller nånting. Lindade med jodomslag,lindade även ute.Provade med bot. Av något anledning så gav svullnaden med sig så småningom. Efter några veckor så blev hon svullen i samma bakben igen,denna gång upptäckte jag ett litet litet sår/jack som jag tvättade med jodopax. Omslag under nätterna. I måndags kom veterinär ut och konstaterade han lymfangit. Hon fick pencilin och har fått det tills igår,fredag. Med ögat så ser man att svullnad gått ner till en viss del. När man känner på benet så är hon svullen/jämntjock över benet.

Ska svullnaden ha gått ner under de dagar hon fick pencilinen eller kan det gå ytterligare dagar tills svullnaden går ner? Tillkalla veterinär igen?

Vad kan jag göra,jodopaxomslag?

Tacksam för svar.

Sv: Lymfangit??

Har hon hälta ? Är du ute och går med henne hon måste röra på sig .

Svulnaden kan sitta kvar lite efter behandlingen men är du orolig ringer du vetten och diskuterar , men som sagt hästen måste ut och röra sig ev kyla benet så svullnanden går ner .

Hej "Miaa"

Och tack för ditt svar,hon har ej varit halt nångång. Hon har rört på sig varje dag. Promenerat med henne. Men fick höra nu att så länge hon inte är halt så kan jag upp och rida på henne och rida som vanligt. Dock om jag känner att hon börjar kännas olustig så stoppar jag där. Ge det en vecka,om det inte blir bättre så börjar jag linda benet. Och rådfråga veterinär förstås. Kyla,är det omslag jag ska göra,hur,vad?

Nja rida som vanligt skulle jag inte göra ,hästen har ju precis haft en infektion i kroppen ? Däremot skritta uppsuttet skulle jag göra . Kyla benet antingen genom vatten 15 -20 minuter eller som jag har hemma kylpåsar och linda dessa runt benet med padd-kylmojängerna och sen linda .

Sen är det alltid svårt att råda på nätet eftersom man inte vet hur benet ser ut men som jag sagt innan så är du osäker så ring vetten .
Men inget halt ,lite tjock i benet efter pencelinkuren samt ingen feber så skulle jag gjort som ovan och varit lugn ;)

Ska du linda benet lindar du båda benen :)

Lycka till Mia

Så mycket rörelse som det bara går, men jag skulle precis som Miaa säger inte köra högintensivt utan skritt och kanske lite lugn trav.

På min lymfangithäst så lägger jag alsolspritomslag om jag hittar sår, är det som fungerar absolut bäst på henne för att förebygga lymfangit.

Miaa

Jag menar förstås ingen hårdträning utan mer som du säger,skritta och lite småtrav för att just känna på henne hur hon reagerar. Nu red jag igår en kvart med mycket skritt och lite trav. Ingen hälta och svullnaden gick ner ytterligare.

Baggisen

När jag upptäckte såret så rengjorde jag genast med jodopax omslag. Däremot gör jag inget nu med såret,skorpa har bildats.

Ringde vet.och han föreslog att i och med svullnaden gått ner efter ridning så ska jag fortsätta med det. Kyla benet.

Tack för svaren

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: MiniLi
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 157
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar