A
ainavi
Köpte häst i somras. Märkte att hon blev något lätt svullen i bakbenen under natten. Tidigare ägare berättade att hon kan bli svullen om hon antingen har för mjukt eller för tjockt underlag i boxen. Det har gått ner till och från. För några veckor sedan så upptäckte jag en rejäl svullnad i ena bakbenet. Hittade inga sår,inge halt eller nånting. Lindade med jodomslag,lindade även ute.Provade med bot. Av något anledning så gav svullnaden med sig så småningom. Efter några veckor så blev hon svullen i samma bakben igen,denna gång upptäckte jag ett litet litet sår/jack som jag tvättade med jodopax. Omslag under nätterna. I måndags kom veterinär ut och konstaterade han lymfangit. Hon fick pencilin och har fått det tills igår,fredag. Med ögat så ser man att svullnad gått ner till en viss del. När man känner på benet så är hon svullen/jämntjock över benet.
Ska svullnaden ha gått ner under de dagar hon fick pencilinen eller kan det gå ytterligare dagar tills svullnaden går ner? Tillkalla veterinär igen?
Vad kan jag göra,jodopaxomslag?
Tacksam för svar.
Ska svullnaden ha gått ner under de dagar hon fick pencilinen eller kan det gå ytterligare dagar tills svullnaden går ner? Tillkalla veterinär igen?
Vad kan jag göra,jodopaxomslag?
Tacksam för svar.