Lymfangit!

I

InaNorlin

Den 15/1 2011 var min pålle DÖSVULLEN i vb och halt, så distriktaren kom.
Vi hittade ett MINIMALT "sår", vääääldigt litet. Han fick då hippotrim o metacam inj. Hämtade sen själv dessa läkemedel o gav honom oralt i 5 dagar. Svullnaden gick ner fortf, även värmeökningen. Under dessa 5 dagarna skulle han självklart vila - dag 3 kom han lös och sprang ganska mycket. Dag 4 var han liiiite svullen, men ej halt. Sen efter dem 5 dagarna var jag ute o gick med honom, dagen efter var han LIIIITE svullen igen, men ej halt. Han är varken öm eller halt alltså. Brukar de bli så? Eller kan de har varit en överansträngning sen han var lös? Bör tilläggas att han haft vila under vintern.

Tacksam för svar, om någon har erfarenhet av detta!

Sv: Lymfangit!

Lymfangithästar har jag alltid fått stränga order om att de ska röra sig. Svullnaden går ju ner då, och även om de medicineras så är rörelse A & O, inte minst för att regelbunden utevistelse minskar risken för det som hände dig - de sliter sig och springar som dårar.

Det som är viktigt är ju att det inte kommer skit i såren, att det går att hålla rent. Det kan vara ett problem om hästen går i kladdiga hagar. Då får man antingen byta hage (vi hade vår i paddocken ett tag, omsorgsfullt lindad för att inte få smuts i sår).

Ja, jo, han var ju ute i hagen med sin kamrat, en 2 åring, så han var ju inte stilla, mest att han inte skulle ridas eller så.
Hagarna är ju sådär, men han har inte haft skit i det sen det upptäcktes.. (Knappt då heller) :/

Oftast tar det veckor, ibland månader innan svullnaden helt lägger sig. Vid riktig kraftig lymfangit försvinner den aldrig. Fem dagars medicinering låter ganska lite om hästen var så svullen. Ring veterinären som var hos dig och rådfråga.

Han var alltså inte svullen fredagkväll, inte heller halt. Utan det kom sen till morgonen, så vi upptäckte det tidigt.
Idag när jag var hos hästen så var det ingen svullnad kvar, men LIIITE värmeökat, så det kanske är på rätt håll nu! (A)

Att hästen är svullen på morgonen, om den står på stall över natten, är rätt naturligt. Lymfangitsvullnad är av den naturen att den går ner med cirkulation, rörelse. Vår känsliga utvecklade m e m kronisk lymfangit och fick ha snabb-bandage på nätterna när han fick ett anfall av tjockt ben (ena bakbenet).

Detta till trots var han i perioder ändå svullen på morgonen när vi tog av bandaget, dock var det värre utan bandage. Och efter en dag i hagen (han rörde sig mycket i hagen) så var benet fullt normalt.

Okej.. Vi har inte haft honom lindad alls, för redan på kvällen efter att vet var ute så var svullnaden betydligt bättre.
Han har inte heller haft en svullnad på morgonen, så som du beskriver det.
Han rör ju mycket på sig i hagen och är jättepigg när vi är ute o går. Så han har i alla fall inte ont..
Men ska jag då fortsätta låta honom vila, eller jag kan börja så smått med tömkörning osv?

Fast det beror nog på orsaken till lymfangiten, och om det är något kvar i såret... Vår häst reagerade med ökad svullnad i benet vid rörelse under den första veckan hon behandlades för ormbett, och vi fick stränga order om att ha henne inne. Sedan fick vi gå små, små vändor i ett par dagar innan vi fick släppa ut henne igen.

Men är det något kvar i såret är det ju ett problem oavsett lymfangit! Då är ju lymfangiten ett litet problem, i jämförelse med att det är något kvar i såret!

Ormbettet i ert fall är ju något helt annat än lymfangit, det är ju svullnad p g a bettet, inte lymfangit. Vad jag vet ska man inte röra för mycket på någon som blivit ormbiten, oavsett om det är djur eller människa.

Nej, han har inget skit kvar, jag håller efter de varje dag.

Men med tanke på idag, så tror jag det är på klar bättringsväg :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 217
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka