BernT

Trådstartare
Min 5åring har tydligen fått lymfangit (att jag skriver tydligen är för att den är utlånad på foder och jag råkade se det helt random på facebook...).
Jag har aldrig haft en häst med lymfangit, vad är det? Är det allvarligt?
Har inte hört ngt från fodervärden, känns som att om det vore allvarligt lär de höra av sig för de är supernoga med hästen och jag är nöjd. Känns lite konstigt att själv ringa eftersom jag såg det på facebook (på en kompis kompis till tjejens facebook) och då verkar det ju som att jag snokar (det gjorde jag inte, vi har gemensamma vänner och bara snubblade över det :p)
Kan de lämna tillbaka henne? Det skulle väl inte göra så jättemycket för min del, men hon har det bra hos fodervärden och får gärna stanna där tiden ut om de vill, men man kanske brukar lämna tillbaka skadade hästar eller hur funkar det?

Sv: Lymfangit

Det är en inflammation i lymfkärlen(?Har jag för mig att det är), ofta på grund av sticksår, småsår eller dylikt.
Benet blir ofta rejält tjockt och hästen kan få feber.

Vissa blir riktigt dåliga och superhalta och det kan även bli kroniskt, i vissa fall kan huden spricka och vätska.
Min har haft det ett par gånger i ett bakben och fick alltid behandlas med penicillin och antiinflammatorisk medicin.

Det lät ju lite jobbigt, men det är ingen risk att man behöver avliva eller så? För isf är det ju ''lugnt'', var lite rädd att hon skulle behöva tas bort eller ngt :p
Vet du varför din fick det?

Vill du inte ringa fodervärden och höra? Tänk om det blir kroniskt, det är ju inte så kul ? Jag har haft det någon gång på ett par hästar och jodopaxomslag tycker jag fungerar mycket bra, och rörelse. Men jag skulle inte vilja ignorera det, det är bra att hålla koll på temp också och kolla så att svullnaden verkligen går ner.

Lymfangit ger kraftig svullnad

Hej,
Nu när det är blött och lerigt i hagarna ökar ju risken för mugg och för lymfangit. Min fråga är hur jag som uppfödare ska behandla lymfangit i ett tidigt skede? Vi spolar hästarnas ben varje kväll och försöker hålla rent. Vill inte behandla med antibiotika om det inte behövs. Tacksam för råd!
--------------------------------------------------------------------------------

Team UDSs svar:
Hej!

Det finns flera orsaker till att en häst får lymfangit. Vanligast är att hästen har ett sår någonstans på benet eller en inflammation i huden, till exempel mugg. Men det förekommer också att hästar får lymfangit utan att man hittar någon orsak.
Symptomen är oftast en ganska kraftig svullnad i ett ben, vanligen från kronranden och uppåt i varierande grad. Många hästar får även feber och blir halta. I riktigt kraftiga fall kan man se att huden spricker och vätskar sig.

Behandlingen av lymfangit går ut på att man minskar svullnaden och inflammationen. I lindriga fall, till exempel om du ser att ett ben börjar svullnad upp, kan det räcka med att du kyler benet - gärna två gånger om dagen under 20 minuter. Motion och bandagering av benet tar också ner svullnaden.
Lite mer allvarliga fall bör behandlas med någon form av antiinflammatorisk medicin (Finadyne, Fenylbutazon, Metacam eller liknande). Om hästen har feber eller om du misstänker att orsaken till lymfangiten är ett infekterat sår brukar hästen även behöva penicillin.
I riktigt allvarliga fall kan det krävas vård på djursjukhus med intravenös medicinering och intensivvård.

Med vänlig hälsning,
Malin Santesson, leg. vet.
Universitetsdjursjukhuset

http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-veterinar/uds/lymfangit-ger-kraftig-svullnad.htm

Min häst har haft det en gång och fick hippotrim och sen nått pulver i 30 dar och har inga men av det. Hade ingen feber heller. Det är oftast ingen fara ned lymfangit

Du har fått ganska bra svar ser jag men jag lägger till mitt ändå :-)

Lymfangit finns det väldigt varierande grader av, finns skräckfall där hästen fått "elefantben" och lindrigare fall. När min häst fick det första gången var han på kvällen lite svullen på utsidan av ena bakbenet just ovanför kotan så jag trodde han vrickat sig men morgonen dagen efter var benet tjooockt...nästan jämntjockt från kota till has så jag ringde veterinären. Det blev våtvarmt omslag på benet med jodopax eller alsolomslag samt medicinering med metacam samt panovet (tror det hette så). Eftersom hästen var halt blev det sjukhage, och kort skritt-turer för hand. Hade han inte varit halt hade han fått gå i vanlig hage om han inte rusat runt. Cirkulation är bra och hjälper benet transportera bort "skiten".....Våtvarmt omslag på natten och back-on-track på dagen.

Misstänker man lymfangit så kan man om man har tur med ett våtvarmt omslag stoppa händelseförloppet så att benet inte sväller upp så mycket. Andra gången min häst fick lymfangit visste jag vad det var och satte omg ditt ett våtvarmt omslag och lyckdes stoppa det hela så vi slapp allt för kraftig svullnad. De sviter min häst fått efter lymfangiten är att benet har lätt att svälla för inget trots det nu är över ett år sedan han hade skiten. Har han stått så blir han lätt tjock osv. Man ska absolut vara snabb med åtgärd om man misstänker lymfangit, ju mer hästens ben sväller ju mer kan jag tro det får lätt att svälla efteråt...de vars hästar fått "elefantben" brukar måsta röra dem ofta och böka mycket med värmande lindor om natten osv långt efter hästen blivit frisk. Min häst fick det av ett pyttelitet muggsår så jag är manisk nu med att hålla karlederna rena och kolla honom noga. Har de fått det en gång så får de lätt lymfangit igen.

Det här är vad jag fått lära mig av min hästs sjukdom och vad veterinären sagt, finns säkert de som haft jättetjocka ben och som inte har men och de som precis som jag fått problem efteråt med att benet sväller trots det inte var så kraftigt svullet under sjukdomstiden.

:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 746
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 881
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 387
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 830
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka