Lymfangit? Snabba svar!

M

MadickenII

Vid fodringen i eftermiddags så tyckte jag att Nordisen stog och lyfte underligt på benen, och vid en närmare koll så visar det sig att båda benen på höger sida är jämntjocka från knä resp has. Riktiga vedklabbar! Hon ömmar lite vid tryck, men är inte nämnvärt varm. Rör sig bra, är inte halt. Har faktiskt inte tempat henne:o , men hon är pigg och som vanligt

Till saken hör att hästen i fråga fick en senskada feb 05 i just höger fram. Den skadan är nu utläkt men hon kan bli lite tjock i benet till och från. Men detta förklarar ju inte svullnaden i höger bak?!

När jag tar på benet så känns det riktigt hårt och svullet, inte bra alls. Det verkar ju dock osannolikt att hästen ska ha skadat både fram och bak på samma sida, samtidigt! Jag ska ringa veterinären imorgon bitti, och försöka få ut dom samma dag.

Någon som vet råd? Erfarenheter eller liknade?

Sv: Lymfangit? Snabba svar!

Du måste tempa hästen, annars är det svårt att veta om det är lymfangit. Om hästen har feber är det jouren som gäller, har du otur kan den få blodförgiftning = inte bra.
Gick det att göra "märken" med fingret i svullnaden? Om det är som modellera så man kan göra märken är det ett ödem.

Hästen hade i morse lite undertemp, 37,3 grader. Veterinären är på väg. Benen är fortfarande stenhårda och varma. Jag som alltid tror det värsta, hoppas ju att det inte är en ( två?) nya senskador....

Hästen hade i morse lite undertemp, 37,3 grader. Veterinären är på väg. Benen är fortfarande stenhårda och varma. Jag som alltid tror det värsta, hoppas ju att det inte är en ( två?) nya senskador....

Ibland har jag hört att om hästar har ont tex fram i nåt ben kan dom ju lägga om vikten på dom friska benen för att belasta av dom onda, vilket kan resultera i för mycket belastning som kan resultera i belastnings skador..
Detta är bara ett tipas inget annat är som sagt inget proffs.

håll oss uppdaterade om va vet. sa!!
nyfiken som fan... va det lymfangit på det ena benet och bara lite svullen på det gamla senskadade benet???

Ojoj vet. sa en massa saker. Först konstaterade hon att den gamla obehandlade, men utläkta skadan i v fram var ett ringband ( ringkota?) och ej behandlingsbart. Men hästen har inte ont av det. Sedan tog vi ut henne och eftersom hästen i fråga har rejäl tuppspatt så går hon ju lite roligt. Vet. höll på att svimma och tyckte att denna hästen går ju på övertid. Travade lite, eller rättare sagt bockade och galopperade på stället, var inte det minsta halt. Bakbenet trodde hon hade svullnat upp pga en skada högre upp, kanske i knät eller höften. Hästen kan ha halkat, snubblat eller gått omkull. Fick ordinationen att rida lugnt och avvakta. Fick lite metacam om hon skulle bli halt.

Summa summarum: Jag har en häst som är helt slut i alla kotor, har grav tuppspatt och ringkota på ett framben, samt just nu ett vedträ till bakben. Trots alla fysiska men så är det en glad och pigg 16-åring som går i hagen, och som vid varje ridtur försöker spela matte ett litet spratt....Hon känns så himla mkt friskare än den unga, vitala connemaran som bara går runt och suckar med sin stora bebismage. Man blir aldrig klok på hästar....

16 år är ju ingenting. Rena ungdomen ;) Vissa ridskolehästar på ridskolan jag red på innan jag fick egen häst var 26-27 år och superpigga och friska.

16 år är ju ingenting. Rena ungdomen ;) Vissa ridskolehästar på ridskolan jag red på innan jag fick egen häst var 26-27 år och superpigga och friska.

Nja, för henne är nog sexton år ganska mycket. Väger man närmare ett ton, har ridits alldeles för mycket, och hårt som unghäst, samt inte fått hovar och ben skötta ordentligt på flera år, så är man ganska gammal. Men, nu när hon sköts som ett lindebarn, så hoppas jag att jag kan få behålla henne många år till.

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: aramis
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 599
Senast: Görel
·
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 398
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 253
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar