Lymfangit - Rida?

C

CarolineB

Igår morse upptäckte jag en svullnad på ett framben och ett par småsår (hon har antagligen slagit i ngt när hon rullat sig i boxen). Svullnaden gick ner rejält efter att hon gått i hagen under dagen och hon haltar inte. Skrittade henne lite igår och hon var fräsch (svullnaden gick ner ytterligare efter det).

Men vad tror ni, bör jag rida henne eller inte? Svullnaden gick upp ngt under natten(för att hon stod stilla?) men verkar vara på väg ner nu när hon varit ute i ett par timmar. Eller bör jag bara låta henne vara i hagen under dagen?

Sv: Lymfangit - Rida?

Om du tror att det är lymangit ska du ta kontakt med vet för behandling.
De rekomenderar att motionera hästen, men gör det med promenader vid handen istället för att rida.

Om det är mindre sår- tvätta o promenadrid- om den inte är halt.
Bra för cirkulationen iom att det stasar.

Om du tror att det är lymangit ska du ta kontakt med vet för behandling.
De rekomenderar att motionera hästen, men gör det med promenader vid handen istället för att rida.

Hästen har haft det en gång innan och då sa vet att jag inte skulle ta ut dem direkt, utan vänta för att se om det gick ner av sig själv på ett par dagar.

Om hästen inte är halt och verkar glad och pigg kan du säkert skritta. Annars får ni promenera. Fråga hästen! :) Lycka till, hoppas det går ner snart!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 604
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 746
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 384
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025