Lymfangit - någon som vet nåt om det?

ano

Trådstartare
Har din häst häst lymfangit? Vad hände? Blev den frisk? Hur lång tid tog det? Fick den några bestående men?

Är orolig... min medryttarhäst svällde upp i lördags i hagen. Veterinären sa att det var lymfangit som berodde på några gamla balltramp. Hela frökens ben var jämntjock, hon hade drygt 40 grader feber och var jättehänig. Tyvärr hann hon bli utsläppt i hagen innan någon förstod hur illa det var med henne.

Hon har fått penicilin och smärtstillande tom igår. Nu får hon smärtstillande + penicilin insprutat i såren på ballarna. En varböld sprack i förrgår. Hon har varit feberfri i några dagar.

Hon har inte haft några större problem att gå, vi har promenerat henne kortare sträckor för att få igång cirkulationen i benet. Det är fortfarande svullet och idag hade hon svårt att böja knät.

Hur orolig bör jag vara!!! Det är ju inte min häst, men jag gillar henne otroligt mycket!

Sv: Lymfangit - någon som vet nåt om det?

Du behöver inte vara särskilt orolig. En lymfangit läker i de allra flesta fall av sig självt, men om hästen har så hög feber som er fröken så brukar man sätta in antibiotika. Det är bra med lagom motion eftersom rörelse stimulerar cirkulationen i benen och hjälper till att föra bort vätskan som samlats i vävnaden. Det var alltså ingen fara att hästen gick ut en stund i hagen heller.

Pusta ut och lycka till!

Tack tant ester ;)

Hon har ingen feber längre, är fortfarande svullen och lite varig i såren ännu. Men vi promenerar henne så mycket vi kan! Var ute en timme igår kväll och nästan en timme imorse. Det är väl typ det enda jag kan göra eftersom fodervärden tar hand om allt annat...

(Har dock hört skräckexempel på hästar som inte blivit bra, så är jag inte särskilt van vid sjuka häster heller... en aning orolig blir man då:angel: )

Har hon fått penecelin så släpper det nog ganska snabbt. Min häst får lätt lymfangit av minsta lilla sår. Tyvärr är det väl som så att har hästen en gång haft det så kommer det lätt tillbaks. Jag brukar nu linda med ToT om han har fått minsat lilla sår, för att öka blodcirkulationen.

Tycker inte att du behöver oroa dig allt för mkt, eftersom att ni tagit väl hand om det och tillkallat vet.

Lycka till !

Puh, låter bra. Vad är ToT? :crazy:

Nu kom jag på vad det hette som vi andvände... SULFA :) om man blandar det med fiskolja så kan man hålla lymfangit i bra skick!

Jag tror det är ingen fara, det låter som du var snabb att kalla på vet och få antibiotika. Kronisk lymfangit uppkommer oftare om man inte åtgärdar tillräckligt snabbt.
det kan ta många dagar innan svullnaden går ner, om infektionen satt sig ordentligt. Min häst hade ett sticksår i vintras som svullnade upp helt sjukt mycket och orsakade feber med penicilling kur insatt akut. det tog nästan 8 dagar - (fick förlänga penicillinkuren som från början var 5 dagar) innan det märktes skillnad på svullnaden, och det satt i även efter att kuren var avslutad, även om det gått ner markant.

fortsätt bara röra på hästen och var noga med att uppdatera veterinär om läget hela tiden så ska du se att det blir bra.

Hon är redan mycket bättre. Svullnaden har gått ner markant, fortfarande lite större än normalt, men men. Hon har ingen feber och börjar bli "normal" igen. Såret är fortfarande inte helt bra, fast det kommer nog. Men man blir lite orolig!

Tack allihop! :bump:

i ett tidigt stadie behöver de inte få förhöjd temp.
Däremot om man inte gör rent såren(som oftast är boven i dramat)kan det utvecklas till Sepsis-blodförgiftning eller kronisk lymfangit..

om man märker en lymfangittendens bör man skura benet ordentligt.

I ditt fall. gör rent såren med tvål o vtn o släpp den inte i en lerig hage. sätt på galoppbandage.
Promenera gärna med den.
Om inte Vet. har sagt annat förstås:o

Liknande trådar

Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 595
Senast: Görel
·
Hästvård I fredags när vi skulle släppa ut hästarna var min 17 åriga fullblodsvalack jämntjock i vänster bak. Han stödde inte på de och kunde...
Svar
7
· Visningar
5 380
Senast: Eliza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka