Lymfangit kanske?

M

Miloni

Jag är nästan helt hundra på att min häst har drabbats av lymfangit. Igårkväll märkte jag ingenting, red och hästen var som vanligt. Idag när jag tog in honom och ställde in han i boxen så började ena bakbenet svullna ganska så fort. En ganska så kraftig svullnad från kronranden upp till halva skenan ungefär.

Ingen hälta och ingen värme, jag var ute och gick med honom och svullnaden går ner då ganska så fort när han rör på sej. Ingen feber heller, helt normal är han. Jag har kylt benet i 20 minuter och nu går han i hagen i väntan på att vet. ska komma ut.

Vad gör man åt sånt här? Om det nu är det men av allt jag läst om det så är det ganska så likt.

Sv: Lymfangit kanske?

min fick likadant i somras.
hittade ett litet litet muggsår vid ballarna. inga skorvor bara lite rosa.
tvättade/ schamponerade, torkade, tvättade igen med bateriedödande gel och lade på salva.

Låter likadant som min har, såret är nere vid ballarna också, antaligen har han skrapat sej på någon sten eller liknande.

Gick det över av sej självt? Veterinären har varit ute nu och tyckte inte att vi skulle göra något sålänge inte hästen haltar eller ömmar utan han ska fortsätta att gå ute som vanligt på betet och ridas som vanligt men lite lugnare.

Borde jag vara väldigt orolig?

svullnaden minskade för varje dag, efter 2-3 dagar så såg det ok ut inte så svullet.
Håll benen torra och rena, andvänd något bakteriedödande och smörj.
I mitt fall var det troligen torrsprickor som blivit infekterade.
Jag tvättade spolade kallt vatten, schamponerade i en vecka varje dag,torkade med ren handuk.
köpte baktdödande handgel och smorde samt lade på helosan sol morgon och kväll.
Nu håller jag det rent och smörjer med olivolja för att mjuka upp.
använder helosan sol vid mycket sol.
nu efter 2-3 veckor så är det lite galligt kvar.
om svullnaden inte går ned så behövs antibiotika för att häva infektionen.
svårt att säga låt vet. avgöra om det inte blir bättre.

Jo vettis sa att om hästen blir halt eller om det blir riktigt ordentligt svullet så fick vi ringa igen men att i nuläget när inte hästen varken ömmar eller haltar och svullnaden var okej att det inte fanns så mycket man kunde göra förutom att vänta och se.

Men då fortsätter jag som jag gjort och hoppas på det bästa helt enkelt.

Liknande trådar

Hästvård Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp? Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj...
Svar
4
· Visningar
1 518
Senast: Fiorano
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 205
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 513
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka