lymfangit- hjälp!

S

smiling_sun

min unghäst fick för ca 2 veckor sen ett sticksår på vänster fram som svullnade upp direkt. Han har även små skorpor/bulor som flagar sig på senan på höger fram. Där är han jätteöm och jag får knappt röra honom där. Nu har han gått på pencillin i 5 dagar och jag ska tvätta höger framben var 5 dag med ett schampo jag fick av veterinären, kommer inte ihåg vad det heter. Men detta har inte hjälpt särskilt mycket. Jag lindar benen på dagen när han ska ut i hagen på dagen för att de inte ska bli smuts i såret och tar sedan av det på natten. Men svullnaden har endast gått ner lite. Någon som har ett förslag på hur jag ska göra för att han ska bli bra? Kan det bli kroniskt? I början haltade han rejält på v.fram men nu är det svårt att se eftersom det är isgata.. Vill ju inte att han ska ha det nu när jag ska sätta igång honom till våren!

Jag har en häst som ständigt drabbas av lymfangit vid minsta sår. Massor av skritt. Om hästen inte har feber så kan det vara bra att longera den. Rörelse gör att svullnaden går ner. Jag brukar linda benet på nattan med jättesvag jodlösning. Om benet har varit jätte tjockt så sprikbildningar har uppståt i skinnet så kan man även blanda i lite barnolja i jodlösningen så slipper man skorvet som blir. På dagen i hagen så har jag ett tort bandage på för att skydda mot smuts. Men skritt gör susen på ett lymfangit ben. Det räcker inte med 15 min utan skall vara minst 45min.
Lycka till!

Jag fick ett super bra tipps av en äldre vet. för några år sedan när min häst hade fått lymfangit.
Matolja och pressad vitlök, tvätta benet med denna lösning sedan.
:)

Har haft häst med lymfangit jag lät henne stå med jodopax omslag i 2dygn sen va det borta. Hade det även i hagen :bump:

Lymfangiten har inte gått ned än, och min vet säger att det har blivit en svampinfektion och att jag ska tvätta med imaverol i 3-4 dagar och om det inte gått ned ska han få en pencillin kur till.. Hon sa även att han inte skulle vara bandagerad, men jag har alltid trott att det hjälper med jodopaxbandage? Nu är han i alla fall inte halt längre! Någon som vet vad jag ska göra?? :confused:

Jag lägger alltid jodopax omslag när min häst får lymfangit, eftersom hon ofta får det så har man lärt sig det nu....har hon feber så är det veterinären som gäller!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 738
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka